הצצה: כיצד נראה קורס היירוט?

כששומעים את המילה "מיירט", רבים נוטים לחשוב על אדם הלוחץ על כפתור, אך מדובר בהרבה מעבר לכך – מדובר בתפקיד הכרוך באחריות רבה שדורש מוכנות מתמדת. לרגל סיום קורס היירוט, כתבת האתר הצטרפה לקורס ומספקת הצצה להכשרה ייחודית לתפקיד ייחודי

אף חייל לא מתגייס לצה"ל כמיירט במערך ההגנה האווירית – מדובר בתפקיד הדורש שנה לפחות של שירות כלוחמי הגנה אווירית בסוללות השונות. עובדה זו ממחישה היטב את חשיבות התפקיד ואת התכונות הנדרשות אליו – תכונות שלא רוכשים ביום אחד. מי הם המיירטים? האם כל אחד יכול להיות מיירט? הצצה לקורס המכשיר את מיירטי המחר.

*"גם בשעות הקטנות של הלילה"*
"תפקיד המיירט הוא להגן על אזרחי מדינת ישראל וליירט את טילי האויב המשוגרים אליה. ביום-יום המיירט עולה משמרות כדי להגן על הגזרה עליה הוא מוסמך, ועליו להיות ערוך לכל תרחיש. במהלך התפקיד עצמו עוברים המיירטים סימולציות על מנת לשמור על כשירות", מספרת סמ"ר ליאור, מפקדת בסגל הכשרת המיירטים על מערכת "כיפת ברזל".

לאחר שעברו טירונות שבה הוסמכו להיות לוחמי הגנה האווירית וחוו תקופת זמן בסוללה, רק המתאימים יוצאים לקורס היירוט שבבית הספר להגנה אווירית ולומדים כיצד ליירט במערכת הנשק שלהם. "המיירט הוא חלק מהצוות במנ"י (מרכז ניהול יירוטים), ותפקידו ליירט את המטרות שהקצין במנ"י מאשר לו", מציג רס"ן גל, מפקד מסלול יירוט בבית הספר להגנה אווירית. "לא כל אחד יכול להיות מיירט. עליו להיות חד וממוקד תמיד, גם בשעות הקטנות של הלילה".

*מא' ועד ת'*
"הקורס מחולק לשני חלקים – עיוני ומעשי. בחלק העיוני החניכים עוברים שיעורים בכיתה ונבחנים על החומר המקצועי", מסבירה סמ"ר ליאור. "בחלק המעשי החניכים מתאמנים בסימולטור שמדמה מנ"י מבצעי ומתרגלים מגוון אירועים שעשויים להתרחש. על החניכים להיות מצוינים בשני החלקים".

"בטירונות למדנו את הבסיס של מערכת הנשק, לא למדנו אותה לעומק. כשמגיעים לקורס היירוט, מכירים את המערכת לפרטי פרטים, מא' ועד ת'", משתפת רב"ט שקד, חניכה בקורס המתמקצעת במערכת "כיפת ברזל". "אנו לומדים כיצד ליירט, מה צריכים להיות השיקולים בעת יירוט, כיצד לתפעל במנ"י ולהיות חלק מצוות המשמרת. החומר שלמדנו בקורס הוא לא משהו שאפשר לשכוח. אנו חייבים לזכור את הדברים האלה ונצטרך ליישם אותם בשטח – מדובר בביטחון של אזרחי מדינת ישראל".

לאחר סיום הקורס, הלוחמים חוזרים אל הסוללות ואל הגדודים עם תואר חדש – מיירטים. אבל ההכשרה לא נגמרת כאן – המיירטים עוברים עם מפקד הסוללה הסמכה המכוונת לסוללה שלהם, על הגזרה שעליה הם מגינים ועל האיומים הייחודיים איתם עליהם להתמודד.

*"האחד בשביל השני"*
מעבר לחומר המקצועי, החניכים לומדים בקורס מיהו דמות המיירט ואילו ערכים עליהם לאמץ כדי להיות המיירטים האולטימטיבים. "החניכים צריכים להבין שהמיירט הוא דמות מובילה בסוללה עם כוח רב בידיים, ועליהם לנצל את הכוח הזה לטובה", קובעת סמ"ר ליאור. "המיירט הוא האח הגדול בסוללה כי הוא צבר ותק וניסיון, הוא צריך להיות האוזן הקשבת ולכבד את האנשים שאיתו. העובדה שהקורס מסתיים לא אומרת שאפשר להפסיק ללמוד, כי תמיד יש דברים שמתחדשים ומתעדכנים".

רס"ן גל מספר שכשחשבו על תכונות המיירט האידאלי, החליטו על ארבע תכונות מרכזיות: דבקות במטרה וחתירה לניצחון, אחריות, מקצועיות והובלה: "ההובלה אינה מסתכמת ברמה המקצועית במנ"י, אלא גם בחיי היום-יום של הסוללה – בין אם ערבי גיבוש או ימי סיום תקופה. נוכחנו שבמקומות שבהם המיירטים הם דמות מובילה ומוערכת, עולה המוטיבציה של הלוחמים לצאת לקורס ולהיות המיירטים הטובים שהם יכולים".

"למרות שזה קורס מקצועי, אני מרגישה ששמים בקורס דגש משמעותי על ערכים בינינו החניכים – אנו כאן האחד בשביל השני", מסכמת רב"ט ליאור. "לא ייתכן שמישהו נכשל במבחן וממשיכים הלאה. אנו תומכים האחד בשני כרשת ביטחון ומרימים אחד את השני כשנופלים ומורגשת באופן מובהק אחוות המיירטים".

קרדיט לתמונות ולתוכן: חיל האוויר הישראלי