השבוע שבין ה-19.2.21 ל- 25.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- סימני מתיחות בין הפת"ח לחמא"ס על רקע הבחירות, כאשר כל צד מסרב לשחרר עצירים מהפלג היריב, והחמא"ס מסרבת לותר על שלטונה הצבאי ברצועה, כמו גם על חלקה בעסקה לפיתוח שדות הגז בחופי הרצועה, שממשלת מצרים מנסה לקדם.
*- החל תהליך הבחירות הפנימיות בשורות החמא"ס, שבמסגרתו תיערך התנועה גם לגיבוש רשימת מועמדים לבחירות למועצה המחוקקת.
*- מחמד דחלאן בתמיכת פטרונו, שליט האמירויות מכניס לרצועת עזה 20 אלף חיסוני קורונה רוסיים, ומודיע על רצון האמירויות לממן הקמת תחנת כוח נוספת בעזה.
*- אנשי הרש"פ מודאגים מהתפשטות מחודשת של הקורונה ברחבי איו"ש, ומזהירים, כי יאלצו לנקוט בצעדי מנע. ברחוב הפלסטיני לא מוכנים אפילו לשמוע על אפשרות כזו.

ובהרחבה:

לאחר חלוף האופוריה הראשונית, בעקבות ההסכם לביצוע בחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, מתחילים הפלסטינים להבין שתרגום המהלך לשפה ביצועית מחייב הרבה יותר מההבנות הכלליות שגובשו עד עתה, ורבים מעריכים, כי הסיכוי שהבחירות אכן תתנהלנה כמתוכנן, נמוכים מהסיכויים שהיוזמה כולה תתפוגג כבר בקרוב.
בסוף השבוע שעבר חתם יו"ר הרש"פ אבו מאזן על צו המורה לשחרר ממעצר כל מי שנעצר על רקע השתייכות פוליטית ולא הורשע בבית המשפט, ועל צו נוסף המטיל על המשטרה הפלסטינית את האחריות לפקח על קיום הבחירות למועצה המחוקקת באיו"ש ובעזה. יחד עם זאת, מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני הכריז, כי אין באיו"ש ולו עציר פוליטי אחד, בניגוד לרצועת עזה, שם מחזיקה החמא"ס במעצר כ- 80 פעילי פת"ח. תנועת הפת"ח הוסיפה ופרסמה את רשימת הפעילים העזתיים העצורים בידי החמא"ס. כמובן שגם בחמא"ס טענו שעצורים אלה אינם עצירים על רקע פוליטי, אלא מי שפעלו נגד בטחון הפנים באזור. ואחרי שהכריזו על כך, הם הודיעו על שחרור 45 עצירים מתוך ה- 80.
אנשי החמא"ס, טענו במקביל, כי כוחות הביטחון הישראליים מסייעים למנגנונים הפלסטיניים בהתמודדות עם אנשי הזרוע הפוליטית של החמא"ס, בין היתר בפשיטה על בית נאיף רג'וב, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית, ובהעברת איום כלפי עזיז דוויק, ראש המועצה המחוקקת, לבל יתמודד מחדש על מקום במועצה.
חילופי המהלומות המילוליות בין החמא"ס לפת"ח, לא הצטמצמו רק לנושא העצורים הפוליטיים, שר האנרגיה המצרי הגיע השבוע לביקור בתל אביב וראמאללה, ונועד עם יו"ר הרש"פ אבו מאזן. זאת, במטרה לבחון אפשרות לקדם מחדש את האפשרות להפקת הגז שאותר בחופי רצועת עזה. זאת, בהמשך לחוזה להקמת צינור גז מישראל לתחנת הכוח העזתית.
מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמא"ס שהתייחס למגעים בנושא, הדגיש, כי עזה (כלומר חמא"ס), חייבת להיות חלק מכל ההבנות בנושא הגז בחופי הרצועה. על כך הגיב חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי ברש"פ, כי הסכמי בנושא אנרגיה נחתמים עם ממשלות ומדינות, ולא עם ארגונים ופלגים. בתגובה, טען חאזם אלקאסם, דובר החמא"ס באמרו: "מצער לדעת שהרש"פ של ראמאללה ממשיכה לשגות בדמיון שהיא באמת מדינה. זו הסיבה שעד כה היא לא הצליחה להביא דבר עבור הפלסטינים".
במקביל, דיווחו גורמי תקשורת, כי המצרים חידשו את ניסיונות התיווך במטרה להגיע לעסקת חליפין בין ישראל לחמא"ס, גם מתוך הנחה שצעד כזה יאפשר לקדם את יוזמת הפקת הגז העזתי. במקביל עזבה משלחת המועצה המרכזית של הפת"ח בראשות אסמאעיל ג'בר וצברי צידם את הרצועה בחזרה לאיו"ש לאחר פגישות עם נציגי החמא"ס ושאר הפלגים, במאמץ לקדם את קיום הבחירות.
חילופי דברים היו גם בסוגיית המשך פעילות הזרוע הצבאית של החמא"ס במהלך הבחירות ולאחריהן. יו"ר הרש"פ העביר מסר לממשל האמריקאי, ולפיו חמא"ס מקבלת את העיקרון, שהפלסטינים צריכים לכונן מדינה בגבולות 67. אבו מאזן השמיט את העיקרון הנוסף בתורת השלבים של חמא"ס, וגם של אש"ף כולו: שכינון מדינה בגבולות 67 אינה אלא "שלב ראשון", לכינון פלסטין מהים התיכון עד הירדן. ועדיין החמא"ס הזדרזה להגיב, ולהכריז, שהחמא"ס לא תוותר על רובה אחד במאבק הלאומי הפלסטיני. בכך, ביקשה החמא"ס להבהיר שהיא דבקה במאבק המזויין, אך גם בשליטה הצבאית ברצועת עזה, עם בחירות או בלעדיהן.
במקביל, הודיעה החזית העממית, כי אין לאיש בעולם זכות לותר על חלקים מפלסטין ההיסטורית. למרות זאת, הודיעה החז"ע כי אנשיה יטלו חלק בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. אנשי החז"ע בוחנים, אפשרות לכונן רשימה משותפת עם גורמי שמאל נוספים ובראשם החזית הדמוקרטית ומפלגת העם (הקומוניסטים לשעבר).
ובחזרה לחמא"ס: ביום שישי האחרון החל השלב הראשון בבחירות הפנימיות של הנהגת החמא"ס, האמורות להמשך כחודשיים, כדי לסיימן טרם הבחירות למועצה המחוקקת. בשלב הראשון נבחרו הנהגות מקומיות בנות כ- 30 חברים או מעט יותר.

הנבחרים בתורם בוחרים הנהגות אזוריות, עד להנהגת מחוז (עזה, איו"ש, אסירים וחו"ל), ולבסוף, נבחרת "מועצת השורא", הבוחרת בתורה את הלשכה המדינית, שמות הנבחרים, למעט חברי הלשכה המדינית נשמרים חשאיים, ועל פי הערכות שונות , אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית המכהן ישמור על מעמדו כראש הלשכה המדינית גם בבחירות אלה, כיון שהוא נהנה מתמיכת רוב הדרג הצבאי של החמא"ס. לראשונה, שיחררו אנשי החמא"ס תמונות של תהליך ההצבעה.
על רקע הבחירות מכריז מחמד דחלאן, על התגייסות נוספת של פטרונו, שליט האמירויות לסיוע לרצועת עזה. הפרוייקט העיקרי שתממן מדינת האמירויות יהיה של תחנת כח שניה ברצועה, בת 400 מגהואט, באופן שיפתור את כלל בעיות החשמל ברצועה. קודם לכן הכניסו אנשי דחלאן לרצועה 20 אלף חיסוני קורונה רוסיים, שהוכנסו דרך מצרים, גם הם בתרומת שליט האמירויות. זאת פחות משבוע לאחר שבלחץ הרש"פ אישרה ישראל להעביר מאיו"ש לעזה 2000 חיסוני ספוטניק רוסיים. בעקבות זאת, החל חיסון של צוותים רפואיים וקשישים ברצועה, כמובן רק קשישים המקורבים לצלחת.

הנה תמונות הגעת החיסונים לעזה:

גם באיו"ש התנהל טקס תחילת החיסונים לאוכלוסיה המבוגרת וראשוני המתחסנים היו שרי הבריאות לשעבר ריאד זעאנון וג'ואד אלטיבי. זאת, על רקע אזהרת משרד הבריאות באיו"ש, כי האזור חווה גל נוסף של התפרצות הקורונה, על בסיס המוטציות הבריטית והברזילאית, מה שמחייב צעדי ריסון בהקדם. עם זאת, ברשתות החברתיות, ההתנגדות לצעדי ריסון נוספים עזה ביותר, ורבים מכריזים, כי הם מעדיפים למות, מאשר לחוות סגרים ופגיעה כלכלית נוספת.
ברמת השטח: נמשכות ההפגנות השבועיות במוקדי החיכוך, הכפרים קדום, בית דג'ן, ואיזור כוכב השחר. לכך, יש להוסיף נסיון כושל לביצוע פיגוע דקירה בצומת יצהר.
ברקע, נמשכים נסיונות הרש"פ להשתלט על שטחי C. באזור חצמה אלפוקה, שנהרס 6 פעמים בידי כוחות צה"ל, בנו הפלסטינים את המתחם גם בפעם השביעית, בסיפור המזכיר את מתחם "אלעראקיב", בנגב, שם נהרס ונבנה מאהל בדוי קרוב ל- 200 פעם, בנהלך שנראה כ"מלחמת התשה", בה הצד הישראלי מפגין שוב ושוב, כיצד ניתן להתל בו, ע"י ריכוז מאמץ בהרס פחונים ואוהלים, במקום בפגיעה ישירה במי שמקים אותם תוך הפרת חוק שיטטית. במסגרת זו, הרש"פ פותחת במבצע "הורקת פלסטין", במסגרתו יוגבר היקף הנטיעות ברחבי איו"ש, תוך מאמץ להשתלט על שטחים סמוכים להתיישבות היהודית.
ובחזרה לרצועה: השבוע החל גל מחאות נגד אונר"א בעזה, בעקבות צמצום היקף חלוקת הסיוע למשפחות הפליטים, בדגש על מתן קופון לרכישת מזון, במקום חלוקה פיזית של מזון.

הנה כתבה בנושא:

ועוד בעזה: ילד בן 10 מרצועת עזה מת, כתוצאה ממהלומות שספג מאביו. האב זעם על בנו, שלא הבחין ששילמו לו בשטר מזוייף של 100 ₪ עבור קפה שמכר לאנשים.
ובאיו"ש: בכפר נעלין נורה למוות עבריין שניסה להתנגד למעצר, מאש אנשי מנגנוני הבטחון שביקשו לעצרו, באשמה של איום בנשק על אזרחים.
ובג'נין: החמושים ממשיכים לשלוט במרחב, למורת רוחם של המנגנונים.

הנה תמונות מקבלת פנים לאסיר בכפר ג'בע שבגזרה ושיר חדש המפאר את מעמדם של החמושים ברחוב הג'ניני:

ואם הייתם במתח: בית המשפט המחוזי בשכם, פסק בתביעה כנגד ממשלת בריטניה, כי "הצהרת בלפור" בטה מיסודה. המיליונר הפלסטיני מוניב אלמצרי שיזם את המשפט הגיב בקריאה: "יחי הצדק".

הנה תמונות מהאירוע ה"היסטורי":

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש