הטרמפ של טראמפ (לשליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און)

נשיא ארה"ב הקודם, דונלד טראמפ, הציע לשליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, לקבל "טרמפ" במטוס הנשיאותי אייר פורס 1 בעת שהשניים קיימו את מפגש הפסגה השני שלהם בווייטנאם לפני שנתיים – כך חשף בכיר לשעבר בבית הלבן שהשתתף בדיונים.

המפגש בין המנהיגים בהאנוי בפברואר 2019 הסתיים ללא הסכמות ומוקדם מהצפוי, והכניס את הצדדים לקיפאון שנמשך בפועל עד היום סביב תוכניות הגרעין והטילים של פיונגיאנג. אולם לפי מתיו פוטינגר, שהיה המומחה המוביל לאסיה במועצה לביטחון לאומי, במהלך המפגש סיפק טראמפ הצעה חסרת תקדים לרודן הצפון קוריאני.

"הנשיא טראמפ הציע לקים טרמפ הביתה באייר פורס 1", סיפר פוטינגר בפרק השלישי והאחרון של סדרה של הבי-בי-סי על נשיאותו של טראמפ, אשר ישודר השבוע. "הנשיא ידע שקים הגיע בנסיעה של מספר ימים ברכבת דרך סין להאנוי והנשיא אמר: 'אני יכול להביא אותך הביתה אם אתה רוצה'. אבל קים סירב".

חשיפה נוספת בפרק סיפק ג'פרי פלטמן, ששימש תת מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים. הוא סיפר כי בעת שטראמפ וקים החליפו איומים פומביים בשלהי 2017, הוא הוזמן לשיחות בקוריאה הצפונית, וכאשר נודע הדבר לטראמפ, הוא ביקש להעביר מסר שהוא מוכן להיפגש עם קים.

לפי פלטמן, הוא סיפר על כך בפרטיות לשר החוץ הצפון קוריאני במהלך ביקורו בדצמבר 2017. "הייתה קצת שתיקה לפני ששר החוץ אמר 'אני לא מאמין לך, למה שאאמין?'", שחזר הדיפלומט הבכיר. "אמרתי לו: 'תראה, אני לא מבקש שתאמין לי. מה שאני אומר לך זה שהאו"ם התבקש להעביר מסר מהנשיא טראמפ, אני רק השליח של המסר'".

"נסעתי לפיונגיאנג כשאני מאד מוטרד מכך שמלחמה היא בלתי נמנעת", אמר פלטמן ליוצרי הסדרה. "עזבתי את פיונגיאנג כאשר מפוחד מכך שאנחנו באמת מסתכנים ממלחמה מקרית". שלושה חודשים מאוחר יותר, הודיע טראמפ באופן פומבי כי הוא מוכן להיפגש עם קים, והפסגה ההיסטורית התקיימה בסינגפור ביוני 2018.

Donald Trump 'offered Kim Jong Un a ride home on Air Force One' | Hindustan  Times

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונת השער : /American AF — www.aafnation.com