פעילות רוסית חריגה ברקע סילוקם של כוחות החיזבאללה מצפון מזרח סוריה

ממקורות תקשורתיים בסוריה מדווחים כי רוסיה נערכת להובלת כמויות גדולות של תחמושת ממחוז חומס במרכז סוריה, באמצעות מסוקים ומשאיות.

המקורות ציינו כי שני מסוקים רוסיים נחתו בתוך מחסני הצבא הסורים, מהגדולים במדינה, באזור  מהין – مهين באזור הכפרי הדרומי-מזרחי של מחוז חומס, על רקע ריכוז כוחות גדול של צבא סוריה באזור .

על פי אתר החדשות הסורי הפועל במזרח המדינה – "עין הפרת" – “عين الفرات” , רוסיה פועלת להובלת תחמושת באמצעות 8 משאיות, בהגנת מסוקים.

למרות שהאתר הודה כי טרם ידוע יעדן של המשאיות, הוא הבהיר כי היעד הסביר הוא האזורים שממזרח לפרת הנמצאים בשליטת "מיליציית קסד" הכורדית הפועלת בשיתוף פעולה עם הכוחות הרוסים בסוריה.

האתר ציטט מקור מהימן באומרו: "המשאיות עדיין נמצאות בתוך אזור המחסנים בבסיס מהין, עד הרגע, כשבמקום ריכוז גדול של כוחות רוסיים שהובאו למקום עקב הימצאותן של מיליציות איראניות בעיירה חוארין – حوارين הנמצאת ליד אזור המחסנים."

הידיעה הגיעה שעות לאחר שסוכנות אנאדולו הטורקית פרסמה כתבה ובה היא חושפת כי רוסיה החלה להקים מיליציה כורדית חדשה בעיר קמישלי באזור הכפרי הצפוני של מחוז אלחסכה –  الحسكة , בשם "משימות הגנה" – “مهام دفاع”.

הסוכנות הצהירה כי המיליציה הוקמה בו זמנית עם תחילת גירושם של אנשי מיליציית "חיזבאללה" הלבנונית משדה התעופה בקמישלי על ידי הרוסים, והוסיפה כי שכר כל לוחם במיליציה זאת הוא 300 דולר אמריקאי, בעוד שמספר הצעירים שהגישו את מועמדותם להתקבל למיליציה זאת הגיע כבר ל- 200 איש.

מקורות ערביים שונים יודעים לספר כי החיזבאללה הקים מרכז פעילות גדול שלו בשדה התעופה האזרחי של עיר המחוז קמישלי הכורדית כדי לאפשר דרכה לא רק לתספק ולרענן את כוחותיה במזרח סוריה אלא גם להעברת כמויות עצומות של סמים ותרופות מזוייפות מלבנון  על מנת להפיצם לא רק בצפון סוריה אלא גם להעבירם לעיראק ולטורקיה השכנות.

הפעילות הרוסית הנוכחית משתלבת היטב עם ידיעות רבות המגיעות ממזרח סוריה ,כבר זמן רב, כי רוסיה פועלת לדחיקת האיראנים וכוחות הפרוקסי שלה מהאזור תוך שיתוף פעולה עם גורמים באוכלוסייה המקומית המוכנים להתגייס תמורת משכורת טובה, במושגי המקום , וכך לשמור על מעמדם ולהינות מחסות רוסית חזקה.

יש לציין כי גם האמריקאים משקיעים מאמץ משלהם להתבסס באזור וגם הם מנסים לשלב את האוכלוסיה המקומית בפעילותם.

היום דיווח מרכז התאום של המורדים הסורים כי "הקואליציה הבינלאומית" בהובלת ארה"ב פועלת להקמת בסיס צבאי חדש עבורה באזור עין דוואר, צפונית-מזרחית לעיר אל-מליקיה, במשולש הגבולות העיראקי-סורי-טורקי באזור הכפרי הצפוני-מזרחי של מחוז אלחסכה. כמו כן הכוחות האמריקניים הקימו כמה אתרים צבאיים בסביבות שדות הנפט "רומילאן" באזור הכפרי הצפוני-מזרחי של מחוז אלחסכה.

נראה כי 2 המעצמות מבינים היטב את חשיבותו ומיקומו האסטרטגי של האזור הזה הנמצא בקרבת טורקיה ועיראק ומשקיעים הרבה מאמצים וכספים להשתלט על האזור.