המב"מ – המערכה שבין המלחמות. דעה

"המב"'מ, 'המערכה שבין המלחמות', משימת המניעה והסיכול. המערכה הזו מתנהלת ביתר שאת בצה"ל החל מ-2013.
מה זה בעצם המב"מ? המב"מ זה בעצם מלחמת מנע. מדינת ישראל יצאה למלחמת מנע כדי להפחית את יכולות האוייב, לסכל איומים ולהביא את האוייב ערב מלחמה להיות בתנאים פחות טובים ואולי דרך הגישה הזאת – בכלל להרחיק את המלחמה.
שנת 2020 היא שנה של פעילות עצימה, רק במימד התקיפות תקפנו למעלה מ500 מטרות במהלך שנת 2020 אבל יש עוד מבצעים אחרים שאינם תקיפת מטרות והם מבצעים מסוג אחר.
אני יכול לומר בזהירות שבסה"כ צמצמנו באופן ניכר את יכולות האוייבים שלנו להעביר אמל"ח ואמצעים בציר האווירי, היבשתי והימי. צמצמנו לא מעט מהעברות הכספים שהיו מיועדים לטרור. הפחתנו חלק מהיכולות שלהם שחנו כבר באותם מקומות ואותן מדינות שבהן הם פועלים."
את הדברים האלו אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בהרצאתו כנס השנתי הבינלאומי של ה-INSS ב26.01.21.
הרמטכ"ל אף נתן דוגמאות (כמובן בעקיפין) על תקיפות מב"מ שבוצעו, כמו התקיפה בליל ה25.12 במציאף כנגד מרכז סרס, תקיפה שאותה כוכבי הגדיר כנרחבת כנגד "אתר ייצור ואמצעי לחימה".
או את את התקיפה ב30.12 במעבר גבול בין סוריה ללבנון, אותה תיאר כוכבי כ"מניעת העברת אמל"ח מנקודה א' לנקודה ב'".
כמו שהגדיר הרמטכ"ל, המב"מ היא מערכה שנמשכת כבר כמעט עשור שמטרתה החלשת האוייב, מניעת התחמשותו והרחקת המלחמה מתוך ידיעה כי דחיית המלחמה במקביל למב"מ בסופו של דבר משפרת את היתרון של ישראל מול האוייב.

עפ"י אירועי עבר, ניתן לחלק את תקיפות המב"מ ל-3 סוגים:
-מניעת ההתבססות האיראנית בסוריה.
-מניעת התחמשות חזבאללה בלבנון.
-מניעת הוצאת פיגועים כנגד ישראל מהזירה הצפונית.
בפועל כמעט כל תקיפה במב"מ מתקשרת לסוג אחר של תקיפה.
לדוגמה:
*- תקיפה כנגד אתר סרס במציאף – תקיפת מב"מ שנועדה למנוע את התעצמות חזבאללה. זו תקיפה שיכולה להתרחש היום, בעוד חודש ולפני חודשיים. היא לא תלוייה בזמן אך הגיוני כי היא מתוכננת לזמן שבו כבר יש פרוייקטים ואמל"ח מוכן באתר, זאת במטרה לגרום לאוייב להשקיע מאמצים ולכלות את זמנו וכספו בייצור ולבסוף לסכל את האמל"ח ברגע וכך זמנו וכספו של האוייב הולך לפח. מבוסס על אותו עיקרון של סיכול מנהרות חזבאללה במגן צפוני. לתת לאוייב לעבוד שנים ארוכות ולשפוך כספים רבים על פרוייקט שבסופו יירד לטימיון.
*- תקיפות כנגד מטרות בחזית המזרחית של רמת הגולן הסורית (קניטרה) – תקיפות שגם כן (לרוב) לא תלויות בזמן ואינן טז"מיות. אלו תקיפות שמתבצעות תמיד כנגד תיק הגולן כחלק מהמלחמה של ישראל כנגד ניסיון יצירת תשתית פיגועים איראנית ללא טביעת אצבע, של כוח קדס (יחידה 840). התקיפות מכוונות כנגד אמצעי איסוף ומבנים ששייכים לתיק הגולן, מבנים שיועדו לשמש לצורך פיגועים עתידיים.
*- תקיפות במעברי גבול, בין סוריה ללבנון ואף לאחרונה בין עיראק ללבנון – כל אלו תקיפות כנגד העברות אמל"ח אסטרטגי של איראן שתחנתו האחרונה היא לרוב חיזבאללה בלבנון.
*- תקיפות אלו התרבו לאחרונה ומנגד תקיפות בשדות תעופה, כגון בדמשק או T4, התמעטו מאוד, זאת בעקבות התקיפות הרבות של ישראל במרחב, מה שהוביל לשריפת הציר וגרם לאיראן לחפש צירי הברחה חלופיים.
*- התקיפות בשדות התעופה ובמעברי הגבול הן התקיפות הטז"מיות יותר שהצורך המבצעי בתקיפה יכול לעלות מהיום למחר. כבר התפרסם מספר פעמים בתקשורת על יציאות פתאומיות של רוה"מ או שהב"ט מישיבות שגרתיות בממשלה לצורך עדכונים ביטחוניים ובאותו לילה התבשרנו על תקיפה עלומה בדמשק וכו'.

35F ו־16F (צילום: רס"ן עופר, חיל האוויר)

בחודשיים האחרונים ישראל הגבירה את תקיפות המב"מ. התקיפות בנמלי התעופה ובמעברי הגבול, במקביל לתקיפות המב"מ השגרתיות, שאינן תלויות בזמן, מגיעות בשל צורך טז"מי לסכל העברה של אמל"ח אסטרטגי מאיראן לכוחות הציר בזירה הצפונית.
לאחרונה, איראן מרשה לעצמה יותר ויותר לפעול להעברת אמל"ח ורכיבים אסטרטגיים ללבנון דרך סוריה ולאחרונה אף דרך עיראק. בעקבות שריפת הציר האווירי איראן עוברת לציר היבשתי. בעקבות כך ישראל החלה לתקוף באותם יעדים שדרכם מתבצעות ההברחות. כשבשבוע שעבר איראן ניסתה לחזור להברחות האוויריות דרך נמל התעופה בדמשק, ישראל תקפה באותו לילה את מסלולי הטיסה בנמל ובכך הצהירה כי הינה מודעת להברחות שחזרו, שורפת מחדש את הציר וכך מונעת הברחות עתידיות באותו ציר לתקופה זמן מסוימת, תלוי באיראנים.

עוד אמר הרמטכ"ל בנאומו: "לכאורה אפשר לשאול מה לנו ולמה שקורה בעיראק – הרבה לנו עם מה שקורה בעיראק. העובדה שעיראק לא מצליחה לשלוט על הטריטוריה יש שלה ולהחזיק את עצמה כמדינה ריבונית, מאפשרת לאיראנים להפעיל שם מליציות ומאפשרת להעביר אמל"ח, או לפחות הם מנסים להעביר אמל"ח מאיראן דרך עיראק לכיוון סוריה-לבנון כך שהכאוס שמתרחש בעיראק משפיע בסופו של דבר גם עלינו."
זו גם הסיבה שביום חמישי השבוע הגיעה תקיפה במעבר הגבול בין עיראק לסוריה, ציר העברת האמל"ח החדש של איראן. (להרחבה: https://t.me/kanarab/9554)
ניתן להניח כי איראן לא תזנח מהר את ציר ההעברות היבשתי ותמשיך לנסות לפעול בו ולהסוות את פעולותיה, במקביל לסיכולים הישראליים.

המב"מ כאן כדי להישאר. כל עוד איראן תמשיך בפעילות שלה במרחב – הוא יתעצם. תוריד הילוך – ייחלש .   וכמו שסיכם זאת הרמטכ"ל: "האוייבים תופסים אותנו כבעלי יכולת מודיעינית גבוהה ביותר והם תופסים את עצמם כחדורים מבחינה מודיעינית. מה שגורם להם לבעיות ביטחון עצמי בפעילות המבצעית שלהם ובקבלת ההחלטות."

החזית הצפונית:

קרדיט: ערוץ הטלגרם האיש החושב  קרדיט לתמונות-אתר דובר צה"ל