ברקע המלצת בכיר אמ"ן לישראל לפעול נגד פרויקט הדיוק של החיזבאללה. דעה

תא"ל איתי ברון (במיל') ,שכיהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן, התבטא השבוע אודות "הרעיון של תקיפה מונעת" כדלקמן : " אני חושב שהאופציה שוב חוזרת ומונחת על השולחן , לאחר שירדה ב 3 השנים האחרונות. לא מדובר רק במאות אלפי הרקטות שיש לחיזבאללה, אלא מדובר בפרויקט הדיוק . ישראל מבינה שאם יתקפו מטרות הקשורות לפרויקט זה, תהיה הסלמה בקנה מידה גדול. אז מה שאנחנו ממליצים הוא לקיים דיונים לגבי הזמן הספציפי שבו ישראל תבצע תקיפה מונעת . ראשית, זה יכול להיות כתוצאה של משהו שיקרה בין חיזבאללה לישראל. אבל יתרה מזאת , זה קשור מאוד למספר של הטילים המדוייקים זה חישוב מאוד רגיש, מתי הזמן הנכון לעשות זאת… אבל אני חושב שהגיע הזמן וישראל תצטרך לפעול".

פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן נחשף

ברקע דברי בכיר אמ"ן מבהיר הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט – גיא א. את נושא "פרויקט הדיוק של חיזבאללה":

כשמדברים על פרויקט הדיוק של חיזבאללה צריך לעשות סדר במונחים ובצירים השונים.
האיראנים פיתחו יכולת טילים מדויקים בארסנל שנמצא בידיהם. טילי זילזל, פתח 110 ועוד. העברת טילים כאלה ללבנון הפכה כמעט בלתי אפשרית ובניסיונות שנעשו לאורך השנים הושמדו משלוחים בכל פעם שנחתו בשדה התעופה של דמשק, או אוחסנו במחסנים בצפון סוריה כשנחתו בטי-4, ובכל מקום בו הוחבאו ברחבי סוריה. זו הייתה ליבת המב״מ בסוריה.

כשהבינו האיראנים שהעברת טילים הופכת לאירוע בלתי אפשרי הם יזמו את פרויקט השדרוג. העברת קיטים של מקטע התמרון שניתן להרכבה בטילים הקיימים כבר בלבנון. לצורך כך הוקמו ברחבי לבנון מספר סדנאות בהן נדרש היה להרכיב את המקטע החדש שהועבר מסוריה או בדרך הים לנמל ביירות בכיסוי מסחרי, בחסות דיפלומטית וטופטף לאט ללבנון. ההתקנה מורכבת, איטית, מסורבלת לוגיסטית וחושפת את מערכי הארגון (וד״ל). סדנאות כאלה מסוכלות בשגרה, חלקן בגלוי כפי שראינו בביירות ואחרות בשיטות אחרות שנשארות ביננו לחיזבאללה.

במקביל החלו פעולות לייצור טילים מדויקים בסוריה במטרה לקצר טווחים ולהגדיל את סיכויי ההעברה של טילים מסוריה ללבנון (כבר לא נדרש מטוס תובלה איראני שכל חובב מצליח ללוות באפליקציה). אלו למעשה כל מפעלי מציאף, א-ספירה ולטקיה שהותקפו והושמדו במהלך השנים בכל פעם שהגיעו לשלב חנוכת הבית.

חשיפה: איראן, חיזבאללה והטילים המדויקים | כאן

ולכן החלו בחיזבאללה ניסיונות להקמת יכולת ייצור טילים עצמאית בלבנון על פי ידע איראני וסורי, בסדנאות שטח לא ממש משוכללות אבל פעילות. גם אותה ישראל חשפה בפרסום תצלומי לוויין של כל מרכיבי מפעל העודפים מצפון לנבי שית מה שגרם לפינוי ופירוק האתר מחשש לתקיפה. באותו הקשר גם הגיע מתקפת הרחפנים בדאחייה שהשמידה מערבל ייעודי לתחום ההודפים, קשה לרכישה ומורכב להברחה.

פרויקט הדיוק מוגדר קו אדום שישראל תידרש לטפל בו. לא עצם הפרויקט, אלא קו אדום שמוגדר כמותית ואיכותית. כמות שצה״ל מגדיר שהיא מסה קריטית אל מול יכולת ההגנה וההתקפה. היכולות של ישראל משתדרגות ולכן גם הקו יכול לזוז בהתאם. אבל הוא שם. קו מוגדר שהרמטכ"ל הציב וידרוש טיפול כשנגיע ליום.

במקביל לכמות, יש קו אדום של פוטנציאל ייצור. לא דין קצב שדרוג טילים איטי בסדנא קטנה בבירות או בבקעא למפעל ייצור עצמאי של טילים מדויקים. חיזבאללה עדיין לא שם אבל המגמה ברורה ומימושה יהיה חציית קו אדום. הטיפול צפוי להגיע קודם שיהיה מאוחר. גם נסראללה יודע את זה, הוא רמז על זה בקטנה בנאומו האחרון, שיח בין יודעי סוד…בין נסראללה לכוכבי.

טיפול מקדים או נדרש בפרויקט הדיוק לא יהיה בהכרח נגד הטילים הקיימים (מאותה סיבה שלא טופלו עד היום) אלא רק במצב מעבר לייצור שידרוש טיפול במפעל. אירוע כזה יכול בהחלט לדרדר אותנו למלחמה רחבה יותר שבמסגרתה כבר הכול פתוח והוא יהיה תלוי בדרך הפעולה, במוטיבציה של הארגון להכיל את האירוע או להסלים.

פרויקט דיוק הטילים – ויקיפדיה

קרדיט: כל התמונות באדיבות דובר צה"ל