אוגנדה במערכת בחירות דרמטית- מנסים להדיח נשיא המכהן כבר 35 שנה

אוגנדה מגיעה היום לרגע ההכרעה באחת ממערכות הבחירות הדרמטיות בתולדותיה כאשר זמר הפופ, בובי ויין, ינסה לגבור על הנשיא יוורי מוסבני שמחזיק בשלטון ביד רמה במשך 35 שנה, על אף הניסיונות של המשטר לרסק את האופוזיציה.

מוסווני (76), אחד הוותיקים שבמנהיגי אפריקה, עלה לשלטון בשנת 1986 אחרי חמש שנות מלחמת אזרחים ומאז הפך לשליט הבלתי מעורער של המדינה. הוא אף הצליח לשנות פעמיים את החוקה על מנת לאפשר לו לשלוט יותר משתי כהונות ולהתמודד על הנשיאות גם מעבר לגיל 75.

מולו ניצבים עשרה מתמודדים, כאשר הבולט שבהם הוא בובי ויין (38), שם הבמה של רוברט קיאגולני סנטאמו, שהיה אחד מזמרי הפופ המובילים והמצליחים במזרח אפריקה בעשור הקודם עד שפנה לחיים פוליטיים ונבחר לפרלמנט.

ויין הצליח לזכות בפופולריות נרחבת בקרב הצעירים במדינה, כשהוא יוצא נגד השחיתות של המשטר ומדגיש את הצורך בהנהגה חדשה אחרי השלטון ארוך השנים של מוסווני. בשנים האחרונות, הוא נעצר מספר פעמים בשל קריאותיו נגד המשטר, ולפני כחודשיים נהרגו 54 בני אדם כאשר כוחות הביטחון פיזרו באש חיה תומכיו של ויין שמחו על מעצרו. "פעם הערצתי את מוסווני", הודה ויין. "אבל לאט לאט הוא הפך לדמות בזויה".

מנגד, מוסווני האשים כי ויין הוא "סוכן של אינטרסים זרים" וכי הוא מקדם הומוסקסואליות, בעוד נאמניו של הנשיא מדגישים את ההצלחה שלו במאבק נגד מגפת הקורונה עם כ-37 אלף נשאים ו-300 קורבנות. "חושבים שהבעיה של אוגנדה היא שאני נמצא זמן רב בממשלה", אמר מוסווני. "אבל אנחנו לא מסכימים לזה – כל עוד זה מוכרע באופן דמוקרטי".

גם אם ויין יקבל את מרבית הקולות, עדיין קיים חשש שנאמניו של הנשיא המכהן במוסדות המדינה, ובעיקר בכוחות הביטחון, לא יקבלו את התוצאות וימנעו מהמוזיקאי הפופולרי להיכנס לתפקידו. ברבות ממדינות אפריקה, שבהן יש מנהיגים אחרים שמכהנים עשרות שנים, וברחבי העולם, יעקבו בעניין אחרי המתרחש.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי בטלגרם