הצטרפות ל-CENTCOM:תיאום מהלכים, שיתופי מודיעין טקטי, תרגילים, ומלחמה

שר הביטחון, בני גנץ פרסם את ההודעה הבאה : "אחרי שבועות של שיח, בין היתר עם מזכיר ההגנה הקודם אספר וראש המטות המשולבים מילי, צבא ארה"ב העביר את ישראל לאחריות פיקוד המרכז שלו, האמון על פעילותו במזה"ת. ההחלטה תחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה בין צה"ל וצבא ארה"ב מול האתגרים האזוריים, יחד עם ידידות נוספות עם אינטרסים משותפים."

ברקע הודעת שר הביטחון מבהיר הפרשן הצבאי של האתר כלהלן:

לצבא ארה"ב יש 6 פיקודים אזוריים שמחלקים את כל העולם באופן גס ע״פ יבשות. היערכות הצבא האמריקאי בעולם מבוצעת תחת הפיקודים המרחביים תוך תיאום עם מדינות ברית בשטח הגיאוגרפי. לאורך שנים ישראל נמצאת גיאוגרפית תחת פיקוד המרכז CENTCOM שאחראי על תיאום וביצוע כל המהלכים הצבאיים במרחב המזרח התיכון. בפועל, בגלל שישראל לא יכלה לקחת חלק בבריתות צבאיות אזוריות (הדוגמא הכי בולטת הייתה במלחמת המפרץ כשסוריה חברה בקואליציה עם ארה"ב וישראל לא) היא צורפה לפיקוד אירופה של הצבא – EUCOM.

בפועל נוצרה אנומליה וקושי לתאם פעולות צבאיות חוצות מרחבים, תנועה אווירית של מטוסי קרב ותרגילים משותפים.
עכשיו, במסגרת ״הסכמי אברהם״ וכשקואליציית האנטי איראן של ארה״ב עם המפרציות/סוניות מתגבשת, אין סיבה לא להכניס את ישראל פנימה. גם לשילוב כוחות שהיה עד היום מתחת לשולחן וגם רשמית תחת הפיקוד הצבאי המרחבי. זה ישפר את תיאום המהלכים, שיתופי מודיעין טקטי, תרגילים, ומלחמה. המשמעות היא הצהרתית לכאורה אבל יש בה גם הרבה מסר והוא לא היה נעשה ללא תיאום עם סעודיה שהיא המרכיב הצבאי האזורי הגדול".

מטוסי אפ-35 של חיל האוויר האמריקאי וחיל האוויר הישראלי בתרגיל משותף:

U.S. and Israeli F-35s participate in exercise Enduring Lightning III

 

התמונה באדיבות צבא ארה"ב  USAF photo by Senior Airman Duncan C. Bevan