גאו לוקיישן: איתור עמדות תצפית רוסיות על גבול הגולן עם ישראל

בחודש יולי השנה פרסם האתר נציב נט כתבה תחת הכותרת : "החל מאמץ רוסי בפועל להפחתת נוכחות איראן בדרום סוריה ומול גבול ישראל".

לאחרונה פורסמו ידיעות נוספות על הקמת מערך של לפחות 6 עמדות תצפית של הכוחות הרוסיים שהתפרסו לרוחב גבול ישראל במטרה לשמור על השקט באזור וכן על מנת לדחוק את הכוחות האיראנים והחיזבאללה מקרבת הגבול כדי להוריד את סף המתיחות באזור ולמנוע הבערת האזור לאור איומי ישראל לפעול בכוח לסילוק הכוחות האיראנים השונים מגבולה.

אלא שאמצעי התקשורת הערביים לא יכלו לפרט היכן בדיוק פרוסים הכוחות הרוסיים. כאן באו לעזרתנו הרשתות החברתיות.

ואכן , הרשתות החברתיות כמקור להפקת מודיעין והשלמת ידע מעולם לא היה שופע כל כך .

תמונות שצולמו על ידי חיילים רוסים המאיישים עמדות תצפית מול גבול הגולן הישראלי היוו מקור השראה לזיהוי מיקומם.

אלו התמונות שעלו ברשתות החברתיות:

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

המומחה הצבאי של האתר איתר במדוייק 2 עמדות תצפית רוסיות במיקום אחד – על תל אלחמר צפונית לישוב הדרוזי חאדר הנמצא כקילומטר מגדר הגבול עם ישראל למרגלות הר החרמון.

להלן זיהוי מיקום העמדות הרוסיות בשיטת גאו-לוקיישן:

 

לשאלה מדוע דווקא שם? ישנם כמה תשובות, תלוי אם מבחינת נקודת המבט הישראלית או האיראנית .

מבחינת האיראנים והחיזבאללה 2 עמדות התצפית הרוסיות שמוקמו על תל אלחמר משקיפות על ציר תנועה המאפשר הסתננות כוחות של החיזבאללה מדרום לבנון ,דרך החרמון הסורי בואכה מפגש הגבולות לבנון-סוריה ישראל ומשם , מתוך השטח הסורי דרומה במקביל לגדר גבול הגולן עם ישראל .

למעשה ציר זה ישמש את החיזבאללה לשליחת תגבור כוחות מלבנון לעמדותיו בגולן הסורי במקרה של עימות מקומי עם ישראל .

מבחינת ישראל , העמדות כרגע משמשות לתצפית טקטית בלבד לאיתור תנועות חשודות באזור אך מי יתקע לידי ישראל שהרוסים לא יציבו שם ציוד מודיעין אלקטרוני שיוכל לעקוב אחרי האותות המגיעים לבסיס המודיעין הישראלי על פסגת החרמון בו ניתן לצפות ישירות מהעמדה הרוסית ?

כרגע ברור לכל הצדדים כי הכוונה הרוסית היא לדחוק את האיראנים והחיזבאללה מגבול ישראל ולמנוע כל התפרצות מעשי איבה שיקלקלו לרוסים את הניסיונות להביא שקט לסוריה על מנת להתחיל לשקם אותם ולגבות ממנה את החוב הכספי האדיר אותו היא חייבת בעקבות פעולות ההצלה הנרחבות שהפעיל הנשיא פוטין למען משטר אסד .

חשוב להזכיר כי האיראנים השתלטו למעשה על רובן המכריע של יחידות ופיקוד גייס 1 שיחידותיה פרוסות מול גבול ישראל , והאיראנים יכולים להפעילן למטרתם כל אימת שיחושו איום מצד ישראל על האינטרסים האסטרטגיים שלה בכל רחבי המזרח התיכון בכלל ועל אדמת איראן בכלל .

לכאורה פריסת העמדות הרוסיות מיטיבה עם האינטרס הישראלי אך יש להבין כי רוסיה פועלת אך ורק למען האינטרס שלה ושלה בלבד ,ורק מקרה הוא שכרגע האינטרס שלה חופף עם זה הישראלי.

האם זה יהיה כך לאורך זמן ? כלל וכלל לא בטוח!!