אניית מלחמה אמריקאית מוצאת מהשירות אחרי שנפגעה קשות בדליקה

הצי האמריקאי החליט להוציא מהשירות את אניית המלחמה בונהום ריצ'רד – USS Bonhomme Richard שנפגעה קשות בדליקה בנמל סן דייגו לפני כחמישה חודשים אחרי שהתברר כי עלות התיקונים תגיע למיליארדי דולרים ותימשך שנים ארוכות.

ספינת הסער האמפיבית ונושאת המסוקים, שעלות בנייתה הגיעה ל-750 מיליון דולר שהם 1.2 מיליארד דולר במונחים של היום, נכנסה לשירות בשנת 1998 והשתתפה במלחמות באפגניסטן ובעיראק ובמשימות הומניטריות באינדונזיה וביפן.

לפני כשנתיים, היא נכנסה לעבודות שיפוץ ותחזוקה בבסיס הימי בסן דייגו, על מנת שתוכל לשאת גם מטוסי F-35 מתקדמים. ב-12 ביולי, פרצה שריפה באזור אחסון בבטן האנייה והאש התפשטה במהירות לאזורים נוספים. כוחות הכיבוי הצליחו להשתלט על הלהבות רק אחרי חמישה ימים, כאשר נזק עצום נגרם לכלי השיט ו-40 מלחים ו-23 אזרחים נפצעו באורח קל. עדיין לא ברור מה היה הגורם לשריפה.

הלילה הודיע הצי האמריקאי כי הוחלט להוציא את האנייה משירות ולפרק אותה אחרי שהתבררו עליות התיקונים. על פי גורמים רשמיים, כ-60 אחוז מכלי השיט היו צריכים להיות מוחלפים והשיקום היה עולה 2.5 מיליארד עד 3.2 מיליארד דולר לאורך חמש עד שבע שנים. כמו כן, שינוי הייעוד של שרידי האנייה למשימות אחרות, כדוגמת בית חולים צף, היה מגיע למיליארד דולר.

"לא קיבלנו את ההחלטה הזו בקלות", אמר מזכיר הצי, קנת ברייטווייט. "בעקבות הערכה חומרית מקיפה שבמהלכה נבחנו מספר כיווני פעולה, הגענו למסקנה שזה לא יהיה אחראי מבחינה כלכלית לשקם אותה".

Sailor questioned over fire aboard USS Bonhomme Richard - CNNPolitics

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם