מאמרים ממכוני מחקר ישראליים בעיתונות הערבית

מאז שהחלתי להעיף מבט למזרח התיכון, אני רואה מדי פעם בעיתונות הערבית, ובאתרי מכוני מחקר בעולם הערבי, ציטוטים של מאמרים שפורסמו במכוני מחקר ישראליים, בנושאים שונים הנוגעים לאזור.
היום אתמקד ברשותכם במכון מחקר אחד, שמשמש כמקור לכתבות בעיתונות הערבית, בין אם המאמרים של חוקרי המכון, משמשים כבסיס לכתבה, או מצוטטים כמות שהם, או באופן חלקי.

אתמול במהלך סריקה וחיפוש מידע בנושא כלשהו, נתקלתי שוב במאמר המצטט מאמר ישראלי, הפעם באתר המכון המצרי ללימודים אסטרטגיים, ECSS, שבו צוטט מאמר של ד"ר חיים קורן, מרצה במרכז הבין תחומי בהרצליה, וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, באוניברסיטת בר אילן, ושכיהן כשגריר ישראל במצרים, ובדרום סודן.

הכתבה פורסמה באתר ה ECSS, ביום פרסום המאמר באתר BESA – מרכז בגין סאדאת, ויש לציין כי למעט השמטות או שינויים מינוריים, הובא המאמר כמעט ללא שינוי.

בית | מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים

זו אינה הפעם הראשונה שאתר זה מפרסם מאמרים של מרכז בגין סאדאת, ואין זה רק ע”י כותבת אחת, ראו את הדוגמאות רק מהזמן האחרון, המאמר הזה מה 1 בנובמבר, או מאמר זה מה 10 בנובמבר.
כאמור אין זה רק אתר או עיתון אחד, אלא תופעה שרציתי להביא בפניכם, לכן אציג עוד מספר קטן של דוגמאות, מתוך הרבות שיש, ואמנם המיקוד היום רק על BESA, אבל ממש זה אינו מכון המחקר הישראלי היחיד שמצוטט בעיתונות הערבית.

והנה מספר דוגמאות, כתבה באתר SASApost מה 18 באוקטובר 2019, או את הכתבה מ SASApost מה 28 בנובמבר 2019, כתבה בעיתון אל-שארק – Alshark News מה 21 ביולי 2020, וייתכן כי תרצו דווקא לחזור אחורה בזמן, ולקרוא את הכתבה בעיתון אל-מסרי אל יום, מה 22 בדצמבר 2013, ולראות את הדברים בפרספקטיבה של הזמן והשינויים שהתרחשו מאז פרסום המאמר והכתבה המבוססת עליו…

בהוקרה לאנשי BESA, מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים ובתקווה שהחוקרים במכוני המחקר האחרים, יסלחו לי על המיקוד הפעם,אולי בעתיד אחד החוקרים או הדוקטורנטים, יוכל לעשות מהנושא מחקר מעניין…

Arab newspapers: Lebanon is holding its breath, Turkey and Qatar are  fueling Libyan conflict - ANHA | HAWARNEWS | English

 

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון