ירדן: בחירות ,סגר ומשבר כלכלי עמוק

ביום שלישי ייערכו בירדן בחירות לפרלמנט ה-19 ולאחריו תיכנס הממלכה לסגר מלא למשך ארבעה ימים (עד ראשון בבוקר) עקב התפשטות נגיף קורונה. למעלה מ-1600 מתמודדים על 130 מושבי הפרלמנט, כשהשאלה המעניינת תהיה אחוז ההצבעה. בימים האחרונים נשמעים יותר ויותר קולות ברשתות החברתיות להחרים את הבחירות. לציבור הירדני "בטן מלאה" על מה שקורה במדינה ובהקשר לפרלמנט הטענה היא שהחלטותיו חסרות שיניים ולכן אין טעם להצביע לו. הירדנים מעוניינים בפרלמנט שמתוכו תקום ממשלה, אך כרגע זהו לא המצב. לגבי הבחירות הללו ספציפית נטען שהשלטונות עשו כל מאמץ להרחיק קולות אופוזיציוניים בולטים וזאת כחלק מהקשחת המדיניות כלפי המחאה הפנימית.

מספר בעלי זכות הבחירה עומד על 4.5 מיליון. הבחירות מתקיימות אחת לארבע שנים, ולמרות שהיה ספק אם הן יתקיימו במועדן עקב המגפה הוחלט בסופו של דבר לדבוק בתאריך המתוכנן. "חזית הפעולה האסלאמית", מפלגת האופוזיציה הבולטת במדינה, הודיעה כי תשתתף בבחירות כמו גם מועמדים המייצגים את השבטים הגדולים בירדן, מועמדים עצמאים, מפלגות שמאל וכן אנשי עסקים ואילי הון.

הבחירות מתקיימות בעיצומו של אחד המשברים הגדולים ביותר שידעה ירדן. הפסדי הכלכלה השברירית אדירים כשרק בתחום התיירות מדובר על כ-3 מיליארד דולר. גם הירדנים יודעים שבכל הרכב של הפרלמנט שנת 2021 תהיה קשה עם אבטלה של כ-25% וחוב ציבורי של כ-45 מיליארד דולר. כרגע ירדן מתקיימת בעיקר מכספי סיוע, ובדגש על קרן המטבע הבינלאומית.

Jordan loyalists sweep election | News | Al Jazeera

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין