האם סוללות טילי האס-400 שאיראן תרכוש יסכנו את מטוסי החמקן האמריקאים?

המגזין המקוון "נשיונל אינטרסט" נגע לאחרונה בסיכויים של איראן להפיל את מטוס חמקן אמריקני מדגם F-35 אם ירכשו את מערכת ההגנה האווירית S-400 הרוסית.

מאמר בנשיונל אינטרסט, שכותרתו "האם איראן יכולה להפיל מטוס מפציץ F-22, F-35 או מטוס חמקן מדגם B-2 אמריקאים?", דן בתרחיש ובאפשרות שאיראן תשיג מערכת טילים מתקדמת זו, וזאת בעקבות פרסום כתבה בסוכנות הידיעות האיראנית – טסנים מוקדם יותר החודש.

הנשיונל אינטרסט ציטט את הערותיו של שגריר רוסיה באיראן, לבן גגריאן – Levan Jagarian ,  שאמר כי "איננו חוששים מאיומי ארה"ב ונעמוד בהתחייבויותינו."

חשוב לציין כי ההערות שהשמיע גגאריאן באו לאחר שנשאל האם משרד ההגנה הרוסי ימכור את מערכת ה- S-400 לאיראן?. שאלה זו התייחסה לאמברגו הנשק שהטילה ארה"ב על איראן ותוקפה יפוג החודש.

האתר הרוסי Avia Pro אמר באוגוסט האחרון כי דחיית מועצת הביטחון של האו"ם את דרישת ארה"ב להאריך את אמברגו הנשק שהוטל על איראן פירושה שרוסיה יכולה, באופן חוקי לחלוטין, להתחיל למכור נשק מתקדם לרפובליקה האסלאמית, כולל מערכות S-400.
האתר אמר: "המגבלות המוטלות על אספקת נשק לאיראן על פי תנאי הסכם הגרעין יפוגו ב -18 באוקטובר 2020."

הנשיונל אינטרסט אומר, בינתיים, כי רכישת טילי מערכת ה- S-400 הרוסית על ידי  איראן פירושה שהיא תהיה בעלת יכולות הגנה מתקדמות, אך יכולתה להפיל מטוסי חמקן תסתמך במידה רבה על רמת שידרוגה של המערכת הרוסית.
"מה המשמעות שלאיראן יותר להחזיק טילי S-400 מתקדמים? נראה כי התשובה נשענת במידה רבה על מידת שדרוג מערכות ההגנה האווירית הנבנות ברוסיה. גרסאות ה- S-400 המודרניות ביותר משתמשות בדור חדש של מעבדים דיגיטליים, רשת מחשבים וזיהוי תדרי מכ"ם, מה שהביא  כמה גורמים בתקשורת הרוסית לטעון שהם מסוגלים להשמיד מטוסי קרב חמקניים מהדור החמישי ומפציצי B-2 ". נכתב בפרסום.

בנוסף ל- S-400, האיראנים מעוניינים גם בכמה סוגי מטוסים חדשים, כולל ה- Su-24 הרוסי וה- Su-35, שישדרגו משמעותית את חיל האוויר שלהם.

עם פקיעת אמברגו הנשק, העניין של איראן בציוד צבאי זר ימשיך להדאיג את וושינגטון, במיוחד ברמה האזורית במזרח התיכון, שם כבר בנתה הרפובליקה האיסלאמית את אחד הכוחות הצבאיים החזקים ביותר.