בריטניה שוקלת החרפת הצעדים נגד מפגינים שמנעו הפצת עיתונים בממלכה

ממשלת בריטניה בוחנת אפשרות להכריז על תנועת "מרד בהכחדה" כארגון פשע מאורגן אחרי שפעילי האקלים חסמו את הדרכים לבתי הדפוס של מספר מהעיתונים המובילים במדינה ושיבשו את הוצאתם לאור לפנות בוקר – כך דיווח הלילה הטלגרף, אחד העיתונים שנפגעו בצעד המחאה.

המפגינים חסמו אמש את הדרכים לשלושה בתי דפוס שמשמשים את העיתונים ששייכים לתאגיד ניוז קורפ של איל התקשורת, רופרט מרדוק, ובהם הסאן, הטיימס, הטלגרף, הדיילי מייל והאיבנינג סטנדרט. פעילי התנועה האשימו כי העיתונים "נכשלו בדיווח על מצב החירום האקלימי והאקולוגי". לפחות 80 מפגינים נעצרו לפני שהכבישים פונו והמשאיות החלו להפיץ את העותקים שהגיעו באיחור רב על אף שבתי דפוס אחרים התגייסו לסייע בהדפסת העיתונים.

המחאה עוררה ביקורת נזעמת מצד אנשי תקשורת, עסקים ופוליטיקאים. "חופש עיתונות הוא חיוני כדי לדרוש מממשלה וממוסדות חזקים אחרים לתת דין וחשבון על סוגיות קריטיות עבור עתיד ארצנו, כולל המאבק נגד שינויי האקלים", צייץ ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון. "לא מקובל לחלוטין להגביל את הגישה של הציבור לחדשות בדרך כזו".

לפי הדיווח בטלגרף, בממשלה לא מסתפקים בגינוי וראש הממשלה ושרת הפנים, פריטי פאטל, ביקשו מאנשיהם לבחון את האפשרות להגדיר את תנועת המחאה כארגון פשע מאורגן, כאשר סוכנות הפשיעה הלאומית היא שתבצע את הטיפול המשטרתי נגד הפעילים. בהתאם לחוק, מי שיורשעו בהשתתפות בפעילות של ארגון פשיעה עומדים בפני מאסר של עד חמש שנים. העיתון אף ציטט גורמים ממשלתיים שחשפו כי נבחנה האפשרות להכריז על "מרד בהכחדה" כעל ארגון טרור, אולם הסבירות לכך נמוכה בשל הסף החוקי.

במקביל, בממשלה הבריטית בוחנים את האפשרות להעניק למשטרה סמכויות נרחבות יותר על מנת להתמודד עם מחאות בלתי מורשות וכדי להגן "על גורמים של תשתית לאומית קריטית ויסודות הדמוקרטיה", כולל היכולת של חברי פרלמנט להשתתף בהצבעות ללא הפרעה והפצה של עיתונים. ביממה האחרונה שוחחו ג'ונסון ופאטל עם בכירי המשטרה על מנת למנוע הישנות של מקרים דומים.

חופש העיתונות - לומדים אזרחות בכיף-שחר רגב

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם