מומחי גרעין צופים כי איראן רחוקה כעת רק 3.5 חודשים מפצצה (גרעינית)

 

Free Beacon" — Breaking News, Politics, National Security

לארצות הברית יש עדויות לכך שאיראן צוברת במחסניה אורניום מועשר, המרכיב המרכזי בנשק גרעיני, תוך הפרה ישירה של המגבלות הבינלאומיות לשימוש ע"י טהרן בחומר הבסיסי.

מומחי גרעין צופים כי איראן רחוקה כעת רק 3.5 חודשים מ"זמן הפריצה ", מדידה של כמה קרובה למדינה להיות בטכנולוגיה ובחומרים לבניית נשק גרעיני. כעת יש לו את הדלק לבנות שתי פצצות נפרדות.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) חשפה ביום שישי כי איראן כמעט הכפילה את מאגרי האורניום המועשר שלה, מה שעורר חשש לגבי המשך ההתקדמות של המדינה לעבר נשק גרעיני. איראן העניקה לסוכנות גישה למספר אתרי גרעין שבעבר היו מחוץ לתחום. דו"ח על הפעילות הגרעינית של טהרן נמסר לארצות הברית וחברי או"ם אחרים.

זהו רק הניסיון האחרון של איראן להפר את המגבלות שנכתבו בהסכם הגרעין המקורי המסדיר את כמות האורניום שהיא יכולה להעשיר ולשמור בשטח המדינה. איראן בנתה גם טילים בליסטיים מתקדמים, בניגוד לתקנות האו"ם. הגילויים אודות העשרת האורניום שלה עשויים לספק סיבוב חדש לממשל טראמפ המבקש להטיל מחדש מערך סנקציות בינלאומיות על איראן.

גורם במשרד החוץ, שדיבר עם ה- Washington Free Beacon שיחת רקע, אמר כי הדו"ח של סבא"א "מדגיש את 'אי הביצועים המשמעותיים' של איראן בהתחייבויותיה במסגרת עסקת איראן שהובילה את ארצות הברית לנקוט בצעדים מכריעים להחזרת הסנקציות של ארה"ב על איראן."

הפקיד לא התייחס לטענות ספציפיות בדו"ח עד אשר יפורסם ברשות סבא"א.

עם זאת, הפקיד אמר כי קיימת הוכחה חותכת לכך שאיראן מפרה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין.

מלאי האורניום המועשר באיראן "חורג כעת פי עשרה מהמגבלה שנקבעה ב [הסכם הגרעין]", על פי המכון למדע וביטחון בינלאומי, קבוצת מעקב בתחום הגרעין העוקבת מקרוב אחר בדיקות סבא"א. מהקבוצה נמסר כי "זמן הפריצה המשוער של איראן ,החל מספטמבר 2020 ,הוא קצר עד כדי  3.5 חודשים."

"התפתחות חדשה היא שאפשר ולאיראן יש מספיק אורניום מועשר בשיעור נמוך כדי לייצר מספיק אורניום עבור 2 פצצות גרעיניות כאשר השני יכול להיות מיוצר במהירות רבה יותר מהראשון, ובסך הכל יידרש פחות מ -5.5 חודשים לייצר מספיק אורניום ברמה המתאימה לפצצה גרעינית שניה", נמסר מהקבוצה ביום שישי.

פקיד משרד החוץ אמר כי הממשל ימשיך בלחץ הגובר על איראן עד שהוא ייסוג מהרדיפה אחר נשק גרעיני.

"אין שום סיבה שאיראן תרחיב את תוכנית הגרעין שלה ", אמר הפקיד. "נמשיך להפעיל לחץ מרבי על המשטר האיראני עד שהוא יפסיק את פעילותו וינהל משא ומתן להסכם מקיף חדש. לכן נקטנו בצעדים מכריעים בחודש שעבר ליזום 'סנאפבק' של הסנקציות של האו"ם על איראן."

כחלק ממסע הלחץ שלו באו"ם, ממשל טראמפ ביקש להטיל מחדש את הסנקציות הבינלאומיות על איראן שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015. הצלחתו של מאמץ זה נותרה לא ברורה לאור התנגדות המעצמות האירופיות, כמו גם רוסיה וסין.

Iran and weapons of mass destruction - Wikipedia

קרדיט לתמונה: ויקיפדיה