האם חיזבאללה החל ביישום ההסכם עם צרפת לשינוי המערכת הפוליטית בלבנון?

הפיצוץ הגדול בנמל ביירות , בתחילת חודש אוגוסט שנה זאת , היממה את כל תושבי לבנון בגלל תוצאותיה הקשות וההשלכות הכלכליות הקשות שעוד העמיסו על כלכלתה של לבנון הרעועה.

מיד אחרי הפיצוץ, כשכל לבנון הביטה בבעתה לעבר מוקד הפיצוץ , מחסן חומרים כימיים ששייך לחיזבאללה ברציף 12 , וכולם ראו איך בתוך דקות, יחד עם כוחות ההצלה הרבים שהגיעו לאזור שנחה מעל פני האדמה, מגיעים גם כוחות רבים של החיזבאללה שהשתלטו על השטח והעלימו ממצאים מזירת האסון.

זה הספיק לתושבי לבנון להפנות את האצבע המאשימה לעבר החיזבאללה כגורם האחראי על האסון שגרם ליותר מ-200 הרוגים וכמה אלפי פצועים , ונזקים אדירים לרכוש הנאמד עד כה בכ-15 מיליארד דולר.

החיזבאללה הכחיש שהוא הגורם האחראי העומד מאחורי הפיצוץ אך מאסרם לאחרונה של גורמי ביטחון לבנוניים המופקדים על ביטחון נמל ביירות בוודאי יוליך את החוקרים לאשמים האמתיים.

אלא שכבר מיד לאחר הפיצוץ החלו מדינות העולם להתערב בענייניה הפנימיים של לבנון ולא רק שנידבו עצות או העלו הצעות "נדיבות" שכל כולן מבוססות על האינטרס האישי שלהם בלבד, אלא אף החלו לבחוש באופן פעיל בפוליטיקה הפנימית של המדינה.

הגדילה לעשות צרפת, שנשיאה- מקרון, הנאמן למסורות העבר של מדינתו, ושעדיין חושב שלבנון היא מדינת חסות צרפתית, הגיע, מבלי שהוזמן , לביקור בזק באזור האסון בבירות תוך שהוא מפזר איומים ועיצות והצעות נדיבות איך ארצו תסייע ללבנון בעת צרתה אך לא לפני שהמערכת הפוליטית הלבנונית תשתנה בהתאם לרוח הדברים שצרפת רואה כאינטרס העליון שלה ושל "מדינת החסות" – לבנון.

כשהודיע הנשיא  מקרון שארצו לא תסייע בכסף ללבנון עד שהממשלה המושחת שלה,הנתונה לשליטת החיזבאללה לא תפנה את מקומה לממשלה שתייצג נכוחה את האינטרס האמתי של תושבי לבנון.

כבר אז החלו לדלוף ידיעות מתוך המערכת הפוליטית הלבנונית כי צרפת מקיימת קשר ישיר עם הבכירים ביותר במעגל ההחלטות של החיזבאללה בניסיון להגיע לתמימות דעים באשר לפניה העתידים של המערכת הפוליטית במדינה.

השבוע הגיע הנשיא מקרון לביקור נוסף בלבנון וכן קבע ביקור שלישי לחודש דצמבר כדי לדאוג שלבנון תצעד לפי צלילי המרסלייז הצרפתי ולא לפי צלילי התזמורת האיראנית השולטת בפועל בלבנון באמצעות החיזבאללה.

בביקורו השני עוסק מקרון לא רק בביקורים מתוקשרים בביירות לעיני אלפי תושבים ובעיקר לעיני אמצעי התקשורת העולמיים המתלווים לפמלייתו, אלא גם עוסק בעיצוב המערכת הפוליטית הלבנונית הפנימית כך שאפשר יהיה לצאת לדרך עם מלאכת השיקום האדירה הדרושה למדינה המרוסקת כלכלית וחברתית.

במהלך ביקורו הנוכחי בלבנון הדליף עיתונאי צרפתי מהעיתון לה-פיגארו כי הנשיא מקרון מקיים מגעים חשאיים עם המנהיג העליון של החיזבאללה – נאסראללה ואף דאג להביא ציטוט כדי להוכיח את רצינות המידע שברשותו .

על פי כתב לה-פיגארו במסר ששלח הנשיא מקרון לנאסראללה נאמר בין היתר כי " אנחנו רוצים לשנות את לבנון יחד  איתך. אבל תוכיח שאתה לבנוני; כי אתה מיישם תרחישים איראניים. עזוב את סוריה ותימן וחזור הביתה להקים ממשלה חדשה".

הדלפה זאת, ככל הנראה התבססה על מידע סודי ביותר ,שנגע בעצביה הרגישים ביותר של צרפת וכנראה גם גרם נזק מסויים בהתנהלות העניינים , מה שהבעיר את חמתו של בנשיא הצרפתי שהתנפל על הכתב תוך כדי הליכה ברחובות ביירות לעיני מצלמות כל העולם.

היה מעניין מאוד לראות את נשיא צרפת בקלונו כאשר הוא מקיים מו"מ עם בכיר ארגוני הטרור בעולם תוך הפרת כל הסנקציות שהאמריקאים הטילו על החיזבאללה כארגון טרור.

בהמשך עדכן  נשיא צרפת עמנואל מקרון  ואמר כי  " התחלנו להתדיין ברצינות עם חיזבאללה באופן מעשי בנוגע לפירוק מנשקו . זה בדיוק הדיון שקיימנו לפני כשעה עם נציגיו,על חיזבאללה להבין שנשקו לא אמור להיות כטאבו ,חייבים להגיע לממשלה מתפקדת המניעה רפורמות מעשיות תוך שבועיים חיי אזרחיי לבנון חשובים יותר".

האם באמת המגעים הפוליטיים בין החיזבאללה לצרפת בעיצומן ? התשובה נמצאת בחדרי חדרים לשם קשה להבקיע על מנת להגיע לתשובה אמינה , אך חבר הפרלמנט לשעבר של לבנון – פארס סייד, צייץ בטוויטר וחשף , ולו במעט , את קצה הקרחון של המגעים בין החיזבאללה לצרפת , וגילה לעולם כי החיזבאללה  מוציא 2,500 לוחמים מסוריה. כ-"תשלום הראשון"  של מחיר הפשרה עם צרפת , בניסיון להקים מערכת פוליטית חדשה בלבנון שלאחרי הפיצוץ הגדול בנמל ביירות.

קרדיט לתמונת השער – צילום: MCT

נכון גם לזכור ברקע הדברים דלעיל התבטאות נדירה של גורם בחיזבאללה, שאמר בעילום שם, דברים מאוד מפתיעים, המקרינים על מה שקורה כרגע בלבנון :  "חיזבאללה הוא בסופו של דבר מפלגה לבנונית, והקהילה והתומכים בה הם לבנונים. איראן אולי מוכנה להקריב את חיזבאללה, אך חיזבאללה אינו מוכן להקריב את עצמו".

האם איראן תשלים עם מעשי החיזבאללה המקיימת מגעים פוליטיים עם צרפת ? ככל הנראה איראן מצויה בנבכי המו"מ אך השפעתה אינה מכרעת כמו שנוטים לחשוב .

איך אומרים, בשינוי מסוים, במחוזותינו : "בעל בלי מאה הוא בעל בלי דעה".

כתיבת תגובה