ישראל ואיום הטילים המדויקים של החיזבאללה: האמנם משקל נגד לחיל האוויר?

מכון בגין סאדת פרסם מאמר הטוען כי : " כיום טילים מונחים מדויקים יכולים בהחלט לנצח במלחמות ו ישראל צריכה לעשות כל שביכולתה לא רק כדי למנוע תבוסה בכלי נשק כאלה, אלא להשתמש בהם כדי להביס את אויביה." האמנם ? 

מלחמת הטילים בתימן והלקח לישראל

להלן תרגום חלק מהמאמר הרלוונטי לנושא:

החוכמה שהתקבעה לפיה "טילים ורקטות לא מנצחים במלחמות", תמיד היתה קביעה מפוקפקת, כיום היא אף מיושנת וניתנת לסתירה. לטילים מודרניים מונחים – מדויקים יש יעילות קרבית זהה למטוסים קרביים ועם זאת הם קלים יותר לתפעול ופחות פגיעים מכיוון שהם אינם נשענים על בסיסי אוויר ענקיים. טילים מונחים מדויקים יכולים לשתק את התשתיות האזרחיות והצבאיות של מדינות שלמות, ובכך לסלול את הדרך לתבוסתן במלחמה. נשק זה בהחלט יכול לנצח במלחמות, וישראל צריכה לעשות כל שביכולתה לא רק כדי למנוע תבוסה על ידן אלא להשתמש בהן כדי להביס את אויביה.

הופעתם של טילים וטילים מונחים מדויקים בשדה הקרב הם נקודת מפנה בתולדות הלוחמה המודרנית. הסיבה לכך היא שהם מספקים לארגוני טרור ולמיליציות לא ממשלתיות את האמצעים להשגת עליונות אווירית מבלי להפעיל מטוסי קרב.

עליונות אווירית פירושה להיות בעל גישה למרחב אוויר עוין תוך שלילת האויב גישה למרחב אוויר ידידותי. הוא מספק לבעליו חופש פעולה לפגוע באויב כרצונו. חופש פעולה זה מושג באמצעות כוח אוויר קונבנציונאלי על ידי ניטרול חיל אוויר עוין ונטרול ההגנה האווירית של האויב. היתרון של חיל אוויר חזק הוא לא בעצם הפלת מטוסי אוייב או השמדת מערך ההגנה האווירית שלו , אלא ניטרול יכולתו להמשיך במלחמה על ידי השמדת כוחותיו היבשתיים והימיים ושיתוק כלכלתו.

שיפורים טכנולוגיים הופכים  טילים ליעילים כמו כוח אווירי המשתמש בחימוש מונחה מדוייק. טילים מונחים מדויקים מפותחים ונפרסים כיום על ידי כל המעצמות הגדולות בעולם כמו גם על ידי מדינות קטנות רבות.

במזרח התיכון איראן הולכת בדרך זאת. כרגע היא ממירה את כל הרקטות והטילים הישנים שלה לכלי נשק מדויקים. היא גם מספקת לבעלות בריתה באזור מומחיות וחומרים איתם ניתן לבנות יכולות טילים מדויקות משלהם – ומכאן פרויקט הדיוק של חיזבאללה ושל גורמים איראניים אחרים באזור.

מדוע ישראל כל כך חוששת עד כדי תסכול מפרויקט הדיוק של חיזבאללה? מכיוון שברגע שזה יושג, הוא יעלה את יכולתו של חיזבאללה להילחם בדומה לכוח צבאי מדינתי. חיזבאללה יקבל את כל היתרונות של חיל אוויר תוקף ללא צורך שיהיה בבעלותו אפילו מטוס קרב אחד. הטילים המדוייקים שלה יוכלו לשתק כל מתקן חיוני או להטיל אימה על כל מרכז אוכלוסין אזרחי בישראל.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של טילים המשוגרים מהקרקע היא טביעת הרגל הקטנה שלהם. טילים מדויקים נהנים מאותו יתרון: המשגרים שלהם קטנים, מתגנבים וקשה לאתר ולהשמיד כמו אלה של קודמיהם הלא מדויקים. כוח אוויר לעומת זאת, עקב אכילס שלו הוא ההסתמכות על בסיסי אוויר ענקיים גדושי מסלולים ארוכים ,הנאמדים בקילומטרים, האנגרים של מטוסים, בתי מלאכה, מרכזי תקשורת וכן הלאה.

בפתיחת כל מלחמה עתידית עם ישראל סביר להניח כי החיזבאללה ימקד את מערך הטילים המדוייקים שלו כנגד בסיסי חיל האוויר הישראלי כדי לשתק אותם . 

 מבנה ההגנה הפעיל של ישראל – כיפת ברזל, קלע דייוויד וכל מערכת הגנה העתידה המסתמכת על לייזר בהספק גבוה – יוכלו ככל הנראה להשמיד את רוב הטילים הנכנסים, אך לא את כולם. הגנה פעילה אינה יכולה להבטיח הגנה הרמטית. כל טילי דיוק אשר יצליחו לדלוף דרך המגן ההגנתי עלולים  לשחוק את יכולותיו של חיל-האוויר – ראו מה עשו טילי הדיוק האיראניים בעיראק.

כיום טילים מונחים מדויקים יכולים בהחלט לנצח במלחמות. ישראל צריכה לעשות כל שביכולתה לא רק כדי למנוע תבוסה בכלי נשק כאלה, אלא כדי להשתמש בהם כדי להביס את אויביה.

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015

קרדיט: משרד הביטחון הישראלי ולתמונת השער: אתר חיל האוויר

כתיבת תגובה