"מאגר הרקטות והטילים של חיזבאללה הכניסו את ישראל למלכודת של איראן"

"הביזנס אינסיידר" : מאגר הרקטות והטילים של חיזבאללה הכניסו את ישראל למלכודת איראן ישראל לא יכולה להשמידם וגם לא לחיות לצידם 

לאור המתח המתגבר בגבול הצפון העבירו כוחות צה"ל, השבוע, יחידות צבאיות ייעודיות לגבול הצפון שלה כדי לחזק את העמדות הפרושות לאורך הגבולות עם לבנון וסוריה.

גורמים רשמיים ישראלים תיארו את זה בפני אתר החדשות "ביזנס אינסיידר " כתגבור המשמעותי ביותר מזה שנים, בעקבות חשש למבצע גדול של איראן וכוח הסר למרותה על אדמת לבנון –  חיזבאללה.

התגבור הצבאי המשמעותי שופך אור על מצבה הבלתי אפשרי של ישראל לאורך גבולה עם לבנון, שצריכה להתמודד עם כ- 150,000 רקטות וטילים המכוונים לעבר ישראל.

עבור הישראלים, ריכוז כה גדול של טילים הוא איום בלתי נסבל – אך גם כזה שניתן להסיר רק עם אובדן חיים ונזק עצום, שעד כה לא היו מוכנים לשלמו על מנת  להסירו.

ישראל תקפה עשרות פעמים עמדות איראניות וחיזבאללה בסוריה ובלבנון מאז פרוץ מלחמת האזרחים הסורית לפני שמונה שנים – אך מבחינה היסטורית הגבול עדיין נשאר  שקט. חיזבאללה הגיעה לעזרת בעלות בריתה ,איראן וסוריה, וסייעה להביס את המורדים הסורים.

אבי (לשעבר בכיר במודיעין בצה"ל שביקש להזדהות רק בשמו הפרטי) אמר לאתר החדשות כי " זו מלכודת שהאיראנים הציבו עבורנו, ואני חושש שהנהגתנו עברה את שלושים השנה האחרונות רק בעיוורון ".

"חיזבאללה תכנן בקפידה את יכולותיו הצבאיות בזהירות רבה ובהתמקדות . כל עוד רקטות נוחתות על ישראל ועל העורף הישראלי שנכנס למקלטים, חיזבאללה הוא המנצח."

המקור התייחס לתכנית של החיזבאללה בת שלושה עשורים לפיתוח אתרי שיגור טילים ורקטות נסתרים ומוגנים ברחבי דרום ומזרח לבנון, באומרו ש – "כמעט בלתי אפשרי להשמידם רק עם תקיפות אוויריות".

הנהגת חיזבאללה טוענת לעתים קרובות כי הרקטות והטילים נועדו להרתיע את התוקפנות הישראלית כלפי לבנון.

החיזבאללה יכול לשגר עשרות אם לא מאות רקטות לעבר ערי ישראל, ברחבי השליש הצפוני של המדינה, כמעט ללא הפרעה. מערכות גדולות ומתקדמות יותר מסוגלות לפגוע בכל ישראל.

הבכיר לשעבר אמר: "צה"ל אינו מסוגל לבצע פעולה בלבנון בכדי לעצור את הרקטות והטילים מספיק מהר כדי להימנע מנזק פוליטי וכלכלי עצום."

"לשם כך יש צורך בפלישה מלאה ללבנון שתשלח יחידות לעומק 'שמורות הטבע' של חיזבאללה כדי לרדוף אחרי משגרים בודדים תוך כדי לחימה באנשי החיזבאללה צבאית.

( צה"ל מתייחס לרוב לקבוצות הבונקרים הנסתרים על אדמת לבנון כאל שמורת טבע.)

"זה יוביל גם למספר עצום של נפגעים בשטח ואין סיבה אפילו לחשוב שאפשר יהיה לעצור את הרקטות במשך שבועות בתרחיש זה".

"אני לא בטוח שמישהו יכול היה לבצע את הפעולה הזו די מהר כדי להגן על עם ישראל", סיכם הבכיר לשעבר.

Hezbollah replica rocket car Lebanon Israel 2016

על כתבה זאת מעיר הפרשן הצבאי של האתר כדלקמן : 

בכיר במודיעין ללא שם זה במשתמע מישהו שהיה במערכת בשנות ההתעצמות של חיזבאללה. מעניין מה גרם לו להתעורר ולמה לא הביע את דעתו לתקוף בעבר.

כבר חזרתי ואמרתי בעניין ההתעצמות הסורית בשנות ה-90 שהייתה מאיימת פי כמה על ישראל מהאיום של חיזבאללה (עצם הנפנוף במספר 150 אלף שכולל בעיקר גראדים ורקטות 107 מ"מ מעיד על איכות השיח ואינטרס הכותב ).
חיזבאללה ואיראן נתנו שני "ביסים" יותר מידי שגרמו להם להישאר עם לסתות פתוחות ללא יכולת נגיסה וכידוע תנין עם פה מלא כבר פחות מאיים.
"ביס" אחד היה התעצמות ,התחמשות והפיכת הארגון לצבא מסודר. בכך אבד יתרון הזריזות ובחשאיות של הארגון. כצבא גדול ומסודר אתה נדרש למערכות ותשתיות שהופכות אותו לפגיע, חדור, וקל בהרבה לצבא סדיר שעומד מולו.

ה-"ביס" השני ,שהיה גדול מידי ,היה הביס הפוליטי. בהעמקת המעורבות של הארגון בפוליטיקה ובניהול של לבנון האיראנים והארגון הפכו את לבנון לשותפה מלאה בתשלום מחיר ובאחריות למצבה. בכך המנופים הבינלאומיים על המדינה הם אפקטיביים יותר, לחצים פנימיים עובדים על הארגון ומחירי המלחמה הם סימטריים.

כמו שבסוריה לא ניסינו מעולם לתקוף את תהליכי ההתעצמות אבל בהחלט לסכל, לשבש ולהיערך לתסריטי מלחמה עם הפתעות נכונות, כך בדיוק נעשה כיום מול לבנון והיכולות של חיזבאללה.

Hezbollah rockets truck 2015 Lebanon

קרדיט לתמונות בכתבה זאת : AP Photo/Mohammed Zaatari

כתיבת תגובה