אמינות ידיעה – סיבוב שני

מעשה במפה וסיפור על סרטון

כבר דיברתי איתכם על נושא של אמינות ידיעה ואמינות מקור, ונגעתי בנושא פעמים נוספות (תוכלו למצוא בחיפוש "הסיפור שמאחורי הסיפור")

בליל ה 20 ליולי שוב הייתה תקיפה בסוריה, לא אספר ולא אחדש לכם דבר על התקיפה, היות וכפי שאתם יודעים – אני לא מעלה דיווחי חדשות, אלא איך הדברים נראים מזווית קצת שונה.
אני רוצה שוב לדבר איתכם על אמינות ידיעה שמביאים בפנינו.

נתחיל בסיפור על הסרטון

סרטון שאותו אני מניח חלקכם ראה כשעקב אחר הדיווחים על שהתרחש אחר התקיפה הלילית בסוריה.
בחלק מערוצי התקשורת השונים, עלה סרטון שכותרת הידיעה שהוצמדה לו שייכה את הסרטון לתיעוד שצולם ממש לפני זמן קצר באחד המקומות שהותקף בלילה בסוריה, מי שרק היה רוצה לבצע בדיקה קצרה ופשוטה לאמינות הנטען בכותרת, היה מגלה שהסרטון כבר עלה לרשת לפני מספר ימים וצולם באיראן, כך שאין קשר לסרטון שהובא כתעוד הנפגעים בתקיפה בסוריה, לזמן ולמקום שהסרטון תחת כותרת חדשה, אמור לתעד…
אציין שהיו כמובן דיווחים שונים בזמן שעלה הסרטון באיראן, שכל אחד התיימר לתאר את מה שרואים בסרטון, כאירוע אחר במקום אחר באיראן.

אמשיך למעשה במפה

פרסום המפה שטקסט ידיעה שגויה הוצמד לה, בלבלה רבים וגרמה להם למהר ולהביע דעתם, מי לגינוי ומי ולחיוב, כולל ביטויים מצד ידוענים ואף מצד בכירים ברשות הפלסטינית.

מדובר בידיעה בחשבון אינסטגרם של גורם אסלאמי קיצוני, שעסוק בלהציף עַוְולוֹת אמיתיות או מדומות כנגד מוסלמים בעולם, המשמעות של שם החשבון Astagfirollah (أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ‎) היא לבקש סליחה מאלוהים, הפוסטים המופצים בחשבונות האניסטגרם והטוויטר של הגורם הזה, לא ממש ידועים באמינות או באהבה ייתרה לישראל או לעולם הלא מוסלמי.

הידיעה עליה אני מדבר עלתה בשבוע שעבר ובה תמונת מפות של ישראל, מתוך המפות של גוגל ושל חברת אפל, ובטקסט הנלווה נאמר כי שתי החברות הורידו באופן רשמי את פלסטין ממפות העולם.
כמובן שידיעה זו עשתה גלים בעולם המוסלמי ומשם גלשו הגלים והציפו גם את שאר העולם וגררו תגובות רבות, כמובן שרוב המגיבים, לא טרחו לבדוק את אמינות הידיעה… וכך מצא עצמו רבים כולל ידוענים כמו מדונה (פרסום אינסטגרם שכבר נמחק) וגורמים ברש"פ, מגיבים בכעס על "הביזיון שבמחיקת פלסטין" ושופכים קיתונות של ביקורת כנגד שתי החברות, והרבה שנאה כלפי ישראל.

אבל המציאות קצת שונה, לו היו המגיבים הכועסים טורחים לבדוק, היו מגלים כי מעולם לא הופיע מדינת פלסטין במפות שתי החברות… לצד ישראל כבר שנים רבות יש ציון של West Bank וגם Gaza אבל מעולם לא היה כתוב פלסטין.

כפי שאתם יכולים לראות, חשבון האינסטגרם האמור, תיקן את הטקסט, אבל הנזק (המכוון?) כבר נעשה.
לאחר התיקון גורמים פלסטינים כבר הפיצו עצומה הדורשת מגוגל להוסיף את מדינת פלסטין למפת העולם.

אז לסיכום אני חוזר ומבקש: לפני שאתם מפרסמים ידיעה או מגיבים לה, אנא בִּדְקו את אמינותה.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה