"פוריין פוליסי"- עוד זרוע של התמנון האיראני : מיליציית השבאב בסומליה

איראן כוננה מערכות יחסים עם קבוצת הטרור אל-שבאב בסומליה כדי לתקוף את ארה"ב וכוחות זרים אחרים במדינה ובאזור – כך נכתב ביום שישי בדו'ח בנושא מדיניות חוץ על ידי בכירי ממשל בסומליה.

לאיראן יש רשת פרוקסי בסומליה והיא משתמשת בהם ומספקת תמיכה לארגונים קיצוניים אלימים כדי להתמודד עם השפעתן של הסנקציות האמריקאיות ומדינות המפרץ, כך נכתב בדו'ח.

איראן, שהקימה את רשת הפרוקסי שלה בסומליה תוך תמריצים כספיים, משתמשת במדינה כדי להעביר נשק למיליציה החות'ית בתימן ולהעברת נשק למדינות אחרות באפריקה כמו קניה, טנזניה, דרום סודן, מוזמביק והרפובליקה המרכז אפריקאית.

איראן נוכחת בסומליה באמצעות חיילי משמרות המהפכה האיראנים  (IRGC), נאמר עוד בדו'ח , והוסיף כי הזרוע של IRGC, כוח קודס, יצרה קשרים עם קבוצות קיצוניות ורשתות פשע.

כוח קודס משתמש ברשתות אלה כדי להבריח נפט איראני לסומליה, ובהמשך למכור אותו במחירים זולים ברחבי אפריקה בכדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, כך צוטט בדו'ח מאת גורמי משטרה וביטחון בסומליה.

חלק מהרווחים משמשים לתמיכה במיליטנטים החות'ים בתימן ובסומליה.

תמונת מטען נשק שנשלח מאיראן והיה מיועד לחות'ים ונתפס:

Photos of the seized cargo and said the weapons came from Iran and were intended for the Houthis. (File photo)
איראן סיפקה לאל-שבאב תמיכה כלכלית ומקצועית ושילמה למיליטנטים כדי לתקוף את כוחות ארה"ב בסומליה ובאזור כך נכתב במאמר שכתב גורם צבאי המעורב בפעולות נגד אל-שבאב בדרום מרכז סומליה.

הכסף וכלי הנשק האיראניים שימשו בשנת 2019 ובשנת 2020 להוצאה לפועל של מתקפות אל-שבאב על בסיסים צבאיים של ארה"ב בסומליה ובצפון קניה, כמו גם על שיירת הצבא של האיחוד האירופי במוגדישו –  כך נכתב בדו'ח שמצטט את משרד ההגנה הסומלי ואת גורמי הביטחון.

כוחות הביטחון שהיו מעורבים בפעולות נגד אל-שבאב בדרום מרכז סומליה גילו נשק וחומרים לייצור פצצות וכימיקלים שהגיעו מאיראן. גורמים רשמיים אלה טוענים כי התקפות אל-שבאב מאז 2017 הפכו קטלניות יותר ומדגימות את יכולותיה הקטלניות של המיליציה המקבלת את אספקת כלי נשק שלה ממקורות חוץ, כאשר הרוב מגיע מאיראן ומתימן.

ללוחמי החות'ים בתימן יש תגית המחוברת למותניהם עם תמונת האלוף האיראני קאסם סולימאני, ראש כוח קודס, שנהרג בתקיפה אווירית בשדה התעופה בבגדאד בו נכתב: "אלוהים הוא הגדול ביותר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם. "

A supporter of the Houthis in Yemen has a poster attached to his waist of Iranian Major-General Qassem Soleimani, head of the Quds Force, who was killed in an air strike at Baghdad airport. The writing on the poster reads: God is the Greatest, Death to America, Death to Israel, Curse on the Jews, Victory to Islam. (Reuters)

ב- 5 בינואר, יומיים לאחר שנהרג ראש כוח קודס קאסם סולימאני בתקיפה אווירית של ארה"ב בבגדד, פתח אל-שבאב במתקפה על בסיס צבאי ששימש כוחות אמריקאים וקנייתיים בחוף לאמו והרג חייל אמריקני אחד ושני קבלנים אזרחים.

אל-שבאב לא טען כי ההתקפה שלו קשורה לחיסולו של סולימאני, אך עיתוי הפיגוע והיסטוריה של התקיפות אופורטוניסטיות של אל-שבב מעידים כי יתכן ויש קשר בין שני האירועים. – כך נכתב בדו'ח.

איראן ורוסיה משתפות פעולה בשנתיים האחרונות בכדי לדחוק את ארה"ב מסומליה כך ציין גורם בכיר צבאי סומלי.

ממשלת ארה"ב מטילה סנקציות על  אנשים או קבוצות בסומליה ובאזור המאפשרות פעילויות פרוקסי של איראן בסומליה ובכדי לצמצם ולמנוע גישה של אל-שבאב למקורות כספיים מצד מדינות כמו איראן.

בסיכום הדו"ח נכתב  כי על ארה"ב להגדיל את הסיוע הצבאי, הביטחוני והכלכלי לסומליה על מנת להתמודד עם הנוכחות האיראנית והרוסית במדינה.

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב

 

3 Americans Killed In Attack On Kenyan Airfield By Al-Shabab ...

 

כתיבת תגובה