פיצוצים מסתוריים באיראן

סדרת הפיצוצים ברחבי איראן בחודש האחרון גרמו ללא מעט דיבורים בארץ ובעולם כי ישראל היא העומדת מאחורי האירועים.
ההגיון אומר כי בנוגע לרצף הפיצוצים בחודש האחרון מדובר ביד המקרה.
לא סביר שישראל בפעולות חשאיות תגרום לפיצוץ במרפאה או במפעל אזרחי, דבר שהוביל לפצועים והרוגים אזרחיים ואינו מועיל באף מישור לישראל.
מה שכן סביר ואף מקבל חיזוק מהתקשורת (המתודרכת) ומ"גורם מודיעיני במזרח התיכון" (אליו נגיע בהמשך) הוא שישראל אחראית לפיצוץ באתר הצנטריפוגות בנתאנז.
ניתן ללמוד כך מעיסוק התקשורת בנושא: לרוב הכתבים הביטחוניים בארץ ישנם מקורות צבאיים שבין היתר דואגים לתדרך את הכתבים באירועים ביטחוניים שישראל לא לקחה עליהם אחריות אך ברור שהיא עומדת מאחוריהם. ניתן לקחת כדוגמה את התקיפות של ישראל בסוריה במסגרת המב"מ. קורה פעמים שבאמצע התקיפה כתבים צבאיים ישראלים מדווחים כי הותקף אתר כזה או אחר וזאת עפ"י "דיווחים זרים", למרות שמקורות בודדים (אם בכלל) דיווחו על כך.
גם באירוע הנוכחי, הפיצוץ בנתאנז, עפ"י העיסוק של התקשורת הישראלית בנושא ניתן ללמוד כי אכן יד ישראל בדבר.
הוכחה נוספת ומוחצת כי ישראל אכן עומדת מאחורי הפיצוץ בנתאנז קיבלנו מ"מקור מודיעיני במזה"ת" שדיווח ל"ניו יורק טיימס" כי הפיצוץ באתר נגרם ממטען חבלה שהוטמן בתוך המתקן. בהדלפה (חסרת הגיון ואחריות יש לומר) של אותו גורם, ישראל בעצם לקחה אחריות על האירוע וגם התברר כי הפיצוץ נגרם ממטען פיזי ולא ממתקפת סייבר.
ספק אם באיראן יודעים לומר בצורה מוחלטת כי ישנם הוכחות שישראל אכן עומדת מאחורי האירוע. אך עפ"י קריאה נכונה של התקשורת ניתן ללמוד כי ישראל אחראית לפיצוץ בנתאנז וכי הוא נגרם ממטען נפץ.

שלב התגובה: האם איראן תגיב? איך? מתי?
קודם כל יש להזכיר כי איראן לא הגיבה לחיסול קאסם סלימאני. אך ישנם גם אירועים שהתרחשו לא ממזמן שאיראן לא הגיבה עליהם למרות שהייתה צפויה תגובה. כגון התקיפה במספר אזורים בסוריה שהגיעה ב2 גלים בלילה שבין ה23 ל24 ביוני האחרון, תקיפה שעפ"י הדיווחים הייתה יותר עוצמתית ומכאיבה מקודמותיה.

ומה לגבי האירוע הנוכחי?
ישראל זה זמן מכה באיראן ובמליציות שלה בסוריה, בעיראק ולאחרונה אף העצימה את תדירות ועוצמת התקיפות בסוריה. למשמרות המהפכה קל להבליג על האירועים כל עוד האירוע לא מקבל הדים גדולים בתקשורת, ניתן להסתירו וכי הנושא יורד מסדר היום תוך זמן קצר.
באירוע בנתאנז המצב שונה. עפ"י הדיווחים ישראל הצליחה לגרום לפיצוץ בתור מתקן צנטריפוגות בלב איראן. גם פעולה ישירה כנגד איראן בשטחה וגם כבר שבוע שהתקשורת עוסקת בנושא ואיראן יוצאת מושפלת יותר ויותר ומתקשה להכיל את האירוע.
עפ"י דיווחים של כת"צים (מתודרכים כאמור) ישראל העלתה כוננות בצפון מחשש לתגובה איראנית משטח רמה"ג הסורית. דבר שיכול להצביע על כוונה איראנית.
‼️אך יש לזכור שגם במקרה הזה, כמו לאחר כל תקיפה של ישראל בסוריה (עפ"י דיווחים זרים) למשמה"פ יש דילמה האם להגיב.
ישראל הצליחה לבסס משוואה בסוריה לפיה כל הפרת ריבונות משטח סוריה לעבר ישראל נענית ביד קשה (בית הקלפים, 2.6.19 וכו') ולכן איראן מורתעת מהוצאת תגובה מרמה"ג הסורית שכן תגובה כזו ככה"נ לא תצלח (עפ"י אירועי העבר) וכן תהיה הרמה להנחתה בשביל ישראל לתקיפה רחבה כנגד אתרי המליציות וכן כנגד המשטר הסורי עצמו.
כמו כן, ככל שעוברים הימים, האופציה לתגובה קינטית משטח סוריה פוחת שכן הזמן עובר וההישג התודעתי שיכול לצאת מפעולה כזו מתמעט.
לכן ניתן לשער שאם אכן תגיע תגובה מאיראן, דבר שבסבירות גבוהה יקרה, היא תהיה ע"י סייבר או בדרכים אחרות שלא יובילו לתקיפה גלויה של ישראל בסוריה. אך אם אכן תגובה קינטית תגיע משטח סוריה, משמה"פ צפויים לקבל מכה חזקה ורחבה בסוריה.
כדאי לציין כי תקיפות ישראל בסוריה צפויות להימשך, דבר שממשיך לדחוק לקיר את משמה"פ ולבסוף אכן יכול לגרום להוצאת תגובה קינטית משטח סוריה, תוך להט הרגע.
ולא, אין טעם לצפות לתגובה מרצועת עזה.

קרדיט : ערוץ הטלגרם האיש החושב

כתיבת תגובה