פצצה עוצמתית שהוטמנה באתר בנתנז גרמה להרס רב.ישראל עומדת מאחורי

רשת החדשות הרוסית ספוטניק מדווחת כי הפיצוץ ב -2 ביולי בנתאנז, פגע משמעותית בחלקו הגדול של הבניין . על רקע זה עלו דיווחים, תוך ציטוט של גורמים איראנים ,שאמרו בעילום שם, שישראל עומדת מאחורי האירוע.

ישראל אחראית לפיצוץ באתר הגרעין בנתאנז באיראן, באמצעות "פצצה חזקה", כך דווח בניו יורק טיימס, תוך ציטוט של מקור מודיעיני במזרח התיכון.

על פי מקור Nytimes.com, האירוע אינו קשור לפיצוצים אחרים, שהתרחשו באיראן מוקדם יותר, בפרט הפיצוץ בסמוך למתחם הצבאי של פרצ'ין בטהראן, שלדבריו דווח כי מדובר במתקן לייצור טילים.

מוקדם יותר היום, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, שאל האם ניתן לחבר בין הפיצוצים האחרונים, ולומר "שזה מבשר מתקפה גדולה יותר הממשמשת ובאה".

ה- NYT ציטט גם בכיר ממשמרות המהפכה האיראנים (IRGC), שאישר שמדובר בפיגוע באמצעות חומר הנפץ באתר נתנז, והוסיף כי החוקרים "שקלו כמה אפשרויות, שזה "טיל שיוט, או מזל"ט מתאבד, ששימש לתקיפת נתנז, אבל אמר שתרחיש פצצה סביר יותר.

"הדבר כנראה יאיץ את התכניות להעברת מתקנים רגישים יותר של איראן מתחת לאדמה", כך דווח.
הנזק שגרם האירוע תואר על ידי בארוז קמלוונדי, דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, כ"משמעותי ", והוא ציין כי הדבר עשוי להאט את הפיתוח של צנטריפוגות חדישות להעשרת האורניום.

הגורם לאירוע טרם אושר רשמית, אולם כמה מהדיווחים טוענים כי המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן (SNSC) קבעה את הסיבה שמאחורי הפיצוץ , ותוצאות החקירה יפורסמו "בזמן מתאים".

איראן הודיעה גם על תכניות להחליף את האתר בנתנז שנפגע בבניין גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר.

בתגובה לדיווחים לא מאושרים בתקשורת המרמזים על מעורבותה של ישראל, הצהיר שר הביטחון הישראלי בני גנץ כי "לא לכל אירוע שמתרחש באיראן יש בהכרח קשר איתנו", אולם הוא חזר ואמר כי "איראן הגרעינית היא איום על העולם ועל אזור".

ישראל מתנגדת בעקביות, לתכנית גרעינית איראנית, בטענה כי טהראן מצהירה בוקר וערב, שתשמיד את מדינת היהודים אם תשיג נשק גרעיני.

איראן הצהירה בעקביות כי היא אינה מכוונת לפתח נשק גרעיני, ומציינת כי יעדי תכנית הגרעין של המדינה, הם למטרות רפואיות בלבד.

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה