מה האינטרס של הצדדים לגרור את אזור המזרח התיכון למלחמה בימים אלה? דעה

"המלחמה אינה אלא המשך המדיניות באמצעים אחרים."

מה בעצם האינטרס של הצדדים לגרור את האזור למלחמה בימים אלה ?

ישראל – מתמודדת עם וירוס הקורונה ועם משבר כלכלי – צבא המילואים שלנו לא התאמן ברצינות כבר חצי שנה ומלחמה עשויה להוביל למכה כלכלית נוספת אשר תגרור את המשק הישראלי שנים לאחור. (אני מוציא מהמשוואה את התסבוכת הפוליטית ואת ההסתבכות המשפטית של רוה"מ)
איראן – המטרה העיקרית של האיראנים היא על פי התפיסה המקובלת לבסס גשר יבשתי מאיראן לים התיכון דרך סוריה ובמקביל להגיע לשוויון אסטרטגי מול ישראל בזירה הגרעינית והלוויינית. אף אחת ממטרות אלה לא תקודם באמצעות מלחמה ישירה פנים אל פנים, נהפוך הוא מלחמה כזו עשויה להוות קרדום להדיפת האחיזה האירנית בסוריה.
זאת ועוד, שיטת הזחילה האיראנית ככל הנראה מוכיחה את עצמה. על כל משלוח שישראל מסכלת סביר יהיה להניח כי קיימים גם משלוחים אחרים מצליחים לעבור. במקביל הכלכלה האיראנית בקריסה בגלל העיצומים ואנחנו לא באמת יודעים מה קורה שם עם הגל השני של הקורונה.
לבנון – בפשיטת רגל כלכלית – החיזבאללה "מגן לבנון" שולט למעשה במרבית המדינה והחיים האזרחיים, ויש לו רק מה להפסיד מסיבוב נוסף שיפגע בתשתיות הכלכליות בלבנון. גם אם נסראללה ישיג בסופו של יום את תמונת הניצחון שלו של "כיבוש הגליל" לא ברור שזה יגדיל את זרם התרומות במציאות הכלכלית של אחרי קורונה. בנוסף, אנחנו לא באמת יודעים אם נסראללה (השחקן החכם והמנוסה בזירה כרגע) רואה עצמו יותר לבנוני או יותר שיעי ומה תהיה עמדתו לגבי פקודה ישירה מאיראן להתחיל מהלך שיקריס את לבנון.
סוריה – ככל שעדיין קיימת ישות סורית עצמאית לא ברור מה מטרותיה ומה הכלים העומדים לרשותה להשיג מטרות אלה.
רוסיה – פוטין חזק מתמיד – הכלכלה שלו פחות, יש לו רק מה להרוויח מלמכור חימוש לציר הרשע ולבסס את אחיזתו בנמלי הים התיכון הסורים (כל עוד ישראל קונה נשק עם תלושי שי מהאמריקאים אנחנו לא שוק עבורו) וגם אם הסורים / האיראנים אינם משלמים במלואם את עלות הנשק המסופק להם – הזירה הסורית עדיין מהווה שדה ניסויים נפלא לבחינת מערכות נשק חדשות.
ארה"ב – טראמפ נכנס לשנת בחירות במצב הכי פחות נוח עבורו, משבר כלכלי ובריאותי ואין לו שום השג אמתי להציג לבוחרים שלו, ולכן הוא חייב להתחיל ליזום ולקדם מהלכים כלשהם שיטביעו חותם. מצד שני הוא התחייב לרכז את מאמציו בזירה הפנימית והוא יתקשה לשלוח חיילים ללכלך את מגפיהם בחולות המזרח התיכון ותמונות של ארונות מתים אינם רקע מעודד לנשיא המתמודד בבחירות לכהונה שנייה.
אז למי בעצם (חוץ מרוסיה) יש אינטרס לדרדר את האזור למלחמה ?

The Middle East's cold war, explained - YouTube

קרדיט: דן ארטן מקבוצת נציב

כתיבת תגובה