מבזקי חדשות ליום 6-7-2020 . מתעדכן

*- חברת Eni האיטלקית הודיעה אתמול על גילוי שדה גז חדש במצרים. היא לא מסרה פרטים על הפוטנציאל המסחרי של השדה הממוקם 11 ק"מ מהחוף בתוך הים התיכון. אבל זו לא הידיעה "המשמחת" היחידה שהתקשורת המצרית מקדמת. לפי הדיווחים בתקשורת הנשלטת על ידי משטר א-סיסי מרבץ ענק של זהב בדרום מזרח המדינה התגלה השבוע. הפוטנציאל שם מוערך בכ-1 מיליון אונקיה. הגילוי נעשה על ידי חברה השייכת לצבא המצרי. מחיר אונקיית זהב כיום עומד על כ-1700 דולר אז תעשו את החישוב…
בעוד שרמת האמינות של הודעת החברה האיטלקית גבוהה יש להתייחס במעט ספקנות להודעה לגבי הזהב, מה עוד שהמצרים מדברים על השקעה של 10 מיליארד דולר להפקתו בעשור הקרוב. ייתכן שזוהי עוד ידיעה "מוגזמת" להעלאת המורל…בעידן קורונה.

*- במסגרת קמפיין ההפחדה והבכי הפלסטיני נגד תכנית הסיפוח הצהיר היום מאזן ע'נים, יו"ר רשות המים של הרשות הפלסטינית, כי ההפסד הכלכלי של הפלסטינים יגיע לכ-3.5 מיליארד דולר רק במקרה של סיפוח בקעת הירדן…לא פחות. לא ברור על סמך מה הוא הפריח הערכה זו. בכל מקרה, ע'נים הוסיף כי סיפוח בקעת הירדן בלבד תוביל לאבדן כ-75 אלף משרות עבור הפלסטינים, בעיקר בתחום החקלאות. עוד הזהיר הבכיר הפלסטיני כי הסיפוח הישראלי יוביל לאבדן 560 – 600 מיליון קוב מים עבור משק המים הפלסטיני. את הדברים הוא אמר בראיון לטלוויזיה הפלסטינית.

*- חיזבאללה נתון בימים אלה תחת לחץ גובר מבית ומחוץ אבל הנהגתו סבורה כי כל יוזמה צבאית כולל מערכה עם ישראל כעת תהיה שגיאה חמורה (יגיב כמובן לסיכולים ממוקדים או הפצצות של יעדים אסטרטגיים כמו פרויקט דיוק הטילים). למעשה הארגון השיעי גיבש שלוש עקרונות ברזל לעידן הנוכחי הלא פשוט מבחינתו – הימנעות מעימות צבאי עם ישראל, הימנעות מעימות פנימי אלים וכן חיזוק אחיזתו בכלכלה ובפוליטיקה הלבנונית. לגבי המצב הכלכלי החמור בלבנון, בימים האחרונים בכירי חיזבאללה נשלחו על ידי נסראללה לטהרן כדי לגבש תכנית סיוע איראנית ללבנון שתכלול אספקת מוצרי מזון, תרופות ודלקים (בדומה למשלוחים שנעשו לונצואלה). התשלום בלירה הלבנונית הקורסת יועבר לקופת חיזבאללה. בנוסף, שרי הממשלה מטעם חיזבאללה מתכננים ביקורים בסין כדי להגביר את שיתוף הפעולה עם בייג'ינג כחלק מתכנית הארגון המכונה "הפנים למזרח". מרכיב נוסף בתכנית זו היא נורמליזציה מלאה עם סוריה ברמה הפוליטית וכן פתיחת גבולות. כידוע חלקים מממשלת לבנון מתנגדים לקשרי הנורמליזציה עם דמשק בשל החשש מהסנקציות האמריקאיות. נסראללה ואנשיו סבורים כי פתיחת הגבול עם סוריה באופן מלא על אפה וחמתה של וושינגטון תוכל לסייע ללבנון לפתור את חלק מבעיותיה הכלכליות ובעיקר בתחום אספקת החשמל. בקיצור, יהיה מעניין הקיץ עם נסראללה…

*- עוד סיפור מלבנון שממחיש את השליטה של איראן באמצעות חיזבאללה כמעט בכל תחום בחיי הלבנונים. מאז שחיזבאללה ניכס לעצמו את משרד הבריאות החלה הצפה של השוק הלבנוני בתרופות וכדורים מתוצרת איראן. הבעיה היא שחלק מהם לא עומדים בתקנים הלבנוניים ומידת יעילותם לא ברורה. זו כמובן לא בעיה כשבראש המשרד עומד איש חיזבאללה שמקצר תהליכים עבור היצרנים האיראנים. בלבנון מעריכים שבהיעדר חלופות המכירות של התרופות האיראניות בלבנון נאמדות בכ-900 מיליון דולר בשנה.

*- חדשות לא מעודדות עבור המשק המצרי…תעלת סואץ הנחשבת לאחד המקורות החשובים להכנסות מט"ח מושפעת מנגיף קורונה. אוסאמה רביע, יו"ר רשות תעלת סואץ, חשף כי חלה ירידה קלה בשווי ההכנסות שהושגו במהלך שנת הכספים 2019/2020 (הסתיימה ב-30 ביוני) – כ -5.72 מיליארד דולר לעומת 5.75 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרשות ייחסה את הירידה לקיטון בתנועת הסחר העולמית בשיעור של 18.5% ברבעון השני של 2020 בשל ההאטה שנרשמה בכלכלה העולמית. ירידה זו היא חלק מהשפעות משבר נגיף קורונה על שוק התובלה הימית בכלל וכמה קטגוריות בפרט. עם זאת, רביע ציין כי במהלך שנת הכספים 2019/2020 נרשמה עלייה במספר האניות שחצו את התעלה ב -4.5%. לפי הנתונים, במהלך שנת הכספים החולפת חצו את התעלה 19,311 אניות לעומת 18,482 אניות באותה התקופה בשנה שעברה. לפי מיטב ההערכות נתוני השנה הנוכחית של התעלה יהיו נמוכים יותר עקב התמשכות משבר הנגיף.

*- מה גורם לסורים לשרת כחיילים או קצינים בצבאו של בשאר אסד בייחוד אחרי למעלה מ-9 שנות לחימה? בטח לא התגמול הכספי. למרות שמאז פרצה מלחמת האזרחים העלה בשאר אסד שש פעמים את שכרם של אנשי הצבא, חייל פשוט משתכר כיום סכום שנע בין 60 אלף ל-80 אלף לירות סוריות בחודש תלוי בותק, קרי בין 25 ל-33 דולר בחודש. קצין בדרגת נקיב (רב סרן) משתכר כ-110 אלף לירות בחודש קרי כ-46 דולר בחודש. שכר זה הוא נמוך הרבה יותר ממה שמקבלים לוחמי המיליציות השונות הנלחמות בסוריה. עם זאת חשוב לציין כי ככל שהדרגה בכירה יותר התגמול מהשכר הופך שולי שכן הקצינים הללו מנצלים את מעמדם כדי להכניס לכיסם סכומים גדולים משוחד, פרוטקשן, הברחות וכד'.

בכל אופן נוכח הקריסה של שער הלירה הסורית מול הדולר, עקב כניסת חוק הסנקציות האמריקאי החדש כנגד משטר אסד (חוק קיסר) הבדיחה הנפוצה ביותר בקרב חייליו של אסד היא למדוד את השכר שלהם על פי מחיר הבננות. נכון להיום 1 קילו בננות🍌 בשווקים בסוריה מגיע ל-12 אלף לירות (5 דולר), כלומר השכר של חייל פשוט יכול להספיק לו ולמשפחתו לכ-5 קילו בננות לחודש בלבד…

(קרדיט:ערוץ הטלגרם " דורון פסקין")

*- עיראק : לפני זמן קצר מצאו כוחות הביטחון העיראקים רקטת 107 מ״מ מוכנה לשיגור לעבר בסיס תאג׳י (מארח כוחות אמריקאים) הבסיס שוכן בצפון עיראק.

*- בעקבות ירי הרקטות הערב צה"ל תוקף ברצועת עזה.

*- דיווח עזתי :ביום ראשון בערב הפציצו מסוקים ישראלים אדמות חקלאיות במזרח עזה, מבלי שדווח על נפגעים.

כתבנו מוסר כי פיצוץ גדול נשמע ממזרח לשכונת אל-זיתון בעזה, בעת טיסת מסוק ישראלי, הוא הוסיף כי מטוסים שיגרו טיל נוסף לאחר מספר דקות.

*- בכיר במשמרות המהפכה: איראן הקימה בסיסי טילים תת-קרקעיים במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן.

טנגסירי הוסיף: "כוחותינו שנוכחים בכל מקום במפרץ יהיו סיוט לאויבינו".

*- קמלוונדי, דובר ארגון האנרגיה האטומית, אמר: "אירוע נתנז לא גרם לאבדות, אך הנזק הכספי היה משמעותי."

*- הדיווחים באיראן שהנזק שנגרם באתר הגרעין השמיד את הציוד להעשרת אורניום.

*- בשל האתגרים הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מראש המוסד יוסי כהן להאריך את כהונתו בכחצי שנה נוספת. במהלך יוני 2021 יוחלף ראש המוסד. ראש המוסד נענה לבקשתו של ראש הממשלה ובינואר הקרוב יחל את שנתו השישית בתפקיד.

*- קניה ווסט, הראפר האמריקאי מהמפורסמים בעולם ובעלה של קים קרדשיאן, הודיע לפני מספר שעות כי הוא עתיד לרוץ לנשיאות ארה״ב כבר בבחירות הקרובות של 2020.

*- דובר צה"ל מוסר כי  מסוקי קרב ומטוסי קרב של צה"ל תקפו  יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס בצפון הרצועה.

 

כתיבת תגובה