כוח שיעי-איראני חדש ואיכותי על גדרות דרום הגולן – סד"כ ומפת פריסה

בסוף שבוע שעבר הזהיר ראש ממשלת ישראל את הנשיא אסד, בצורה ישירה שלא משתמעת ל-2 פנים , שלא לאפשר לאיראנים להתפרס ברחבי סוריה ובוודאי שלא מול גבול הגולן עם ישראל .

רוב הקוראים הניזונים מהחדשות המתפרסמות באתרי האינטרנט השונים לא בדיוק יכולים לדעת בדיוק למה התכוון נתניהו אך הצטברות ידיעות ברשתות החברתיות הסוריות על הנעשה בשבוע האחרון בגזרת גבול דרום הגולן ,יותר מרומזים , שאולי לא מדובר אך ורק במידע הספציפי שיובא להלן , אך יש לו חלק חשוב במילים שמאחורי האיומים על נשיא סוריה.

וזה מה שקרה בגזרת דרום הגולן ב-10 ימים האחרונים : 

כידוע את קטע גבול הגולן הסורי הגובל עם ישראל מקונייטרה עד מפגש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה, תופסת חטיבה 112 חי"ר ממוכן מדיויזיה 5 שמפקדתה נמצאת ליד העיירה איזרע , צפונית מזרחית לדרעא , שם  נמצא גם חפ"ק הכוחות המרכזי של האיראנים השולט על כך דרום סוריה.

כזכור חטיבה 112 הובאה לתפוס את קו הגבול לאחר שחטיבה 61 הסורית נשחקה לחלוטין בקרבות נגד כוחות המורדים.

אתר נציב נט העריך בעבר כי חטיבה 112 מצבא סוריה מדווחת על הנעשה באזור הגבול עם ישראל למפקדת הדיביזה אך למעשה האיראנים הם אלו המקבלים דו"ח מצב שוטף על הנעשה בגבול ובעזרת החיזבאללה מכלכלים את צעדיהם בהתאם.

לפני יותר משבוע דיווח האתר נציב נט כי תגבורות צבא גדולות מדיביזיה 4 שריון בפיקודו של האלוף מאהר אלאסד הגיעו לדרום סוריה כחלק מריכוז הכוחות שהיו אמורים לטפל במרד הסוני שהתחדש בכל רחבי מחוזות דרעא,סוידאא וקונייטרה שגבה ,כמעט יום יום מחיר דמים כבד לא רק בקרב חיילי צבא סוריה אלא גם מקרב המיליציות השיעיות האיראניות הפועלות באזור ומקרב כוחות החיזבאללה שגם הם כי התבססו לאורך גבול ישראל.

בתוך התגבורות היתה גם יחידה נוספת ,שכבר התרענו לשים לב במיוחד אליה.

מדובר בכוחות מחטיבה 42 – דיויזיה 4 שבפיקודו של תת אלוף אלרית' הנקראת גם חטיבה למשימות מיוחדות .

כבר בעבר דיווחנו כי דיביזיה 4 בפיקודו של אסד תפסה צד במאבק האיראני-רוסי והיא ומפקדה בראשה הצהירו נאמנות לאיראנים.

הרוסים, לא שקטו על שמריהם , והביאו לאזור כוחות מחטיבה 8 – דיביזיה 25 בפיקודו של סוהיל אלחסן – גייס 5 כשמשימתה היא לדחוק את האיראנים והחיזבאללה מכל דרום סוריה לכיוון מזרח.

מרגע הגעת כוחות חטיבה 8 לגזרה הם זכו לקבלת פנים של עופרת חמה. ככל הנראה מדובר באנשי החיזבאללה, שבהוראת איראן, מנסים לרפות את ידי הלוחמים במשימתם .

לפני כשבוע, העידו אזרחים בדרום סוריה כי תגבורות צבא גדולות שמנו עשרות כלי רכב ו-200 לוחמים המשתייכים לכוחות חטיבה 42 ,בראשות מפקדם תא"ל אלרית' נעו לכיוון מערב והחלו תופסים עמדות מול גבול דרום בגולן הישראלי שלאורך אגן נהר הירמוכ .

הכוחות התפרסו ב-5 אתרים לאורך הנהר והחלו ללבנות עמדות צבאיות בתוך מתקני ציבור אזרחיים ולאורך צירי התנועה השולטים באזור.

להלן נקודות הפריסה שלהם כפי שמתבטא ברשתות החברתיות הסוריות:

*- בתוך העיירה ג'מלה – ‎#جملة. הכוח המקומי שהוצב שם מונה 50 לוחמים בפיקודו של קצין סורי בדרגת סא"ל.

*- עמדה- מחסום דרכים  בצומת ג'מלה – אלשג'רה – الشجرة . המחסום נקרא " יחידת אלאירשאדיה" והיא מונה 25 לוחמים בפיקודו של קצין בדרגת סגן.

*- מחסום-עמדה על ציר ג'מלה-אלשג'רה ושמו "מחסום אלדוד" והוא ממוקם בכניסה לעיירה אלשג'רה והיא מונה 25 לוחמים בפיקודו של לוחם לשעבר בצבא סוריה החופשי שעשה סולחה עם השלטונות וצורך לכוחות הביטחון שלה. מקורו של המפקד מהעיירה אלמעזמייה – المعظمية.

*- עמדה בתוך העיירה בית ארה-  #بيت_آره  והיא מונה 30 לוחמים בפיקודו של מפקד צבאי מהעיירה אלמעזמייה.

*- מתחם צבאי בעיירה אלקציר – #القصير הממוקם בתוך בית ספר בפיקודו של אבו כנאן אלג'למאוי – המפקד הצבאי הכללי של האזור בליווי עם אל"מ מדיביזיה 4  . כ-30 לוחמים נמצאים במתחם זה הנחשב גם כמרכז פיקוד הכוח כולו הפרוש באגן נהר הרימוק.

מצגת פריסת כוחות חטיבה 42 – משימות מיוחדות מול גבול ישראל

 

ככל הנראה, האיראנים מייחסים לפריסה זאת חשיבות יתרה אחרת קשה להסביר איך פתאום נראתה שיירה צבאית גדולה, אתמול בדרום הגולן הסורי,שאובטחה ע"י כוחות רבים מבקרת בנקודות הפריסה החדשות של חטיבה 42 .

התעלומה נפתרה דקות אחר כך כשנודע כי האלוף מאהר אלאסד הגיע לסיור ביקורות באזור שמיד עם סיומו הוא דאג להיסתלק מהאזור ,כנראה מחשש לשלומו.

אז האם התפרסות 200 לוחמי עילית מקרב המיליציות האיראניות , כולם שיעים שהגיעו מאפגניסטן, פקיסטן ועיראק, הינו רמז לעתיד ? האם האיראנים בונים כוח תגובה ,לא מקומי, ושלא ניתן לקשרם ישירות עם איראן , שיוכל לפעול לפי הוראותיהם בחימום הגבול נגד ישראל כתגובת נגד להפצצות הישראליות על הכוחות האיראנים בסוריה ועיראק ?

נוכחות האלוף אסד ותא"ל אלרית' דוחפות לתשובה חיובית.

עוד דבר ברור, אם הכוחות השיעים באזור ינסו לחמם את הגזרה אזיי ברור שזה נעשה בידיעה מלאה של הנשיא אסד וישראל תגבה ממנו מחיר מלא כפי שהבטיח ראש הממשלה נתניהו.

פריסת חטיבת 42 מול גבול ישראל:

כתיבת תגובה