השבוע שבין ה-26.6.20 ל- 2.7.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- מסיבת עיתונאים משותפת לפת"ח והחמא"ס להצגת תכנית מאבק משותפת נגד הריבונות, למרות חילופי האשמות והמשך המתחים. החמא"ס מאותתת שיש לו יכולת לתגובה צבאית, אך הפגנת מחאה שיזמו אנשיה ברצועה כוונה הרחק מהגדר, כדי למנוע התלקחות אלימה.
*- הקורונה מתפשטת באיו"ש בהיקף נרחב וגובה השבוע לא מעט קרבנות בנפש. הרש"פ מנסה ליצור סגרים ולהגביל את התנועה וההידבקות, אך ניכר שהיא מתקשה לאכוף את מרותה ברחוב.
*- נמשכים גילויי אנרכיה, ובכלל זה רציחות על רקע נקמת דם וירי בחתונות, שעצם קיומם נאסר ע"י הרש"פ בשל הקורונה ברצועה הוצת ילד בן 12 ונפצע אנושות ע"י רעול פנים.
*- לאחר עיכוב בן חודש, תשלם הרש"פ משכורות באופן חלקי לעובדי המנגנון הציבורי. החמא"ס גם תשלם משכורת חלקית, בדומה לתשלום שקיבלו אנשיה בחודשים האחרונים, בנוסף לתשלום תמיכה בסך מאה דולר למאה אלף משפחות נזקקות ברצועה בידי החמא"ס.

ובהרחבה:

סוגיית הריבונות עומדת במוקד סדר היום בשטחי הרש"פ, ומביאה למהלכים לא צפויים, כשבראשם, מסיבת עיתונאים משותפת לג'בריל רג'וב, מזכיר המועצה המרכזית של פת"ח וצאלח עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, האמורה להתקיים היום (02 יולי) להצגת תכנית מאבק משותפת. בהקשר זה נמסר, כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן מברך על ההתארגנות לביצוע מאבק עממי נגד החלת הריבונות באיו"ש.
האירוע מתקיים לאחר חילופי האשמות הדדיים, כאשר בחמא"ס האשימו גורמים ברש"פ, ובמיוחד את מאג'ד פרג' מפקד המודכ"ל וחסין אלשיח', הממונה על הקישור האזרחי בשיתוף פעולה עם ישראל במהלך החלת הריבונות. מנגד האשים מחמד מדני, ראש ועדת ההידברות עם גורמי השמאל בישראל את החמא"ס בניסיון לגרור את איו"ש להרפתקאות מסוכנות שיביאו רק סבל לאוכלוסיה. מנגד טענו אנשי החמא"ס כי המודכ"ל באיו"ש הוא שמנסה לסבך את עזה בעימות צבאי באמצעות הפעלת קבוצות סלפיות לירי רקטות לעבר ישראל.
יצוין בהקשר זה, כי השבוע נרשמו שני ניסיונות לביצוע ירי רקטות ספורדי לעבר ישראל, רק באחד מהם אכן חצו הרקטות את הגדר, מה שגרר ירי תגובה ישראלי סטנדרטי לעבר מאחזים ריקים של החמא"ס לאורך הגדר. לעומת זאת, ביצעו אנשי החמא"ס מספר מפגני כוח של ירי רקטות לעבר הים, במטרה להפגין שלארגון יש כוח תגובה צבאי שהוא עלול להפעיל בתגובה להחלת הריבונות באיו"ש.
בנוסף התקיים בעזה מפגש בין ארגוני בהובלת החמא"ס שקרא ליום זעם, ולתהלוכת המונים ממרכז העיר עזה לעבר הים, ולא לכיוון מזרח, דהיינו הגבול הישראלי, מה שמעיד שפני החמא"ס נכון לעכשיו אינם לעימות אלים, אלא אם כן זה יתרחש בשטחי איו"ש בלבד, וזאת על רקע הכנסה נוספת של כסף קטרי לרצועה (ראה בהמשך).

הנה תמונות מהתהלוכה:

ברקע, הכחישו דוברי הרש"פ פרסומים שונים, לפיהם בכוונת הרש"פ להתפרק, ולהעביר את הנשק ואת האחריות לניהול חיי התושבים באיו"ש לידי ישראל.
ואחרי כל זה, הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי איו"ש בהיקף נרחב, מאות חולים מאותרים מדי יום, ונרשמו גם קרוב ל- 15 נפטרים בהם אם ובנה שנפטרו ביום אחד באזור חברון. גם ברש"פ נרשם מספר לא מבוטל של חולים קשה ומונשמים, כולל אנשי צוותים רפואיים.
הרש"פ מנסה להתמודד עם מציאות זו באמצעות הטלת סגרים נקודתיים, הגבלות זמניות על המסחר ועוד, אך נקל לראות שיכולת האכיפה של הרש"פ מוגבלת. הנה תמונות מלב חברון, המחוז שמכיל את המספר הגדול ביותר של חולים למעלה ממחצית החולים באיו"ש הינם מאזור זה, וניתן לראות שהחנויות פתוחות ואין שום תנועה עם מסיכות.

לכך נוסיף, שלמרות האיסור על עריכת חתונות, אלו ממשיכות להתקיים בחלק מהמקומות כשהמנגנונים כלל לא מנסים להתמודד עם הדבר, ובחלק מהמקרים מדובר בחתונות של פעילי מנגנונים. הנה לדוגמא חתונה בג'נין עם מאות רוקדים צפופים וללא כל אמצעי מיגון. בשלב מסוים מגיעים חמושים ומתחילים לירות באוויר ואז החתן עולה לבמה ודורש מהם להימנע מכך, ולהחזיר את כלי הנשק לרכבים:

חתונה זו מביאה אותנו לסוגיית המשך גילויי האנרכיה באיו"ש. השבוע נרשם הרוג אחד בסכסוך חמולות בביתוניא שממערב לראמאללה. לצד זאת, נמצאה גופת ילד ממחנה הפליטים ג'לזון בכפר שוקבא, שם ביקר אצל סבו. לא ברורות נסיבות המוות.
בנוסף, גם השבוע דווח על תקרית של ירי זיקוקים לעבר ביתו של עזיז דויכ, יו"ר הפרלמנט הפלסטיני מטעם החמא"ס, מה שגרר טענות שמדובר בניסיונות הפחדה. בתגובה פרסם דובר המש"פ הודעה לפיה האירוע פוענח, והירי בוצע בעקבות סכסוך כספי בו היה דויכ מעורב כשמי שעמד מאחורי המעשה היו גורמים פליליים בפרשה.
בעזה סערו הרוחות לאחר תקרית בה רעול פנים שפך בנזין והצית ילד בן 12 בשטח חקלאי, כשהילד נמצא במצב קשה. רעול הפנים נמלט ולא ידוע מה הרקע, כשאביו של הקרבן מכחיש שיש לו אויבים כלשהם.
ובחזרה לרצועה, שם סערו הרוחות לאחר שאשה מקומית קיימה חגיגה מתוקשרת של גירושיה מבעלה, שהיגר לאירופה ונשא אישה אחרת על פניה. הבעל מצידו יצא בראיון ברשתות החברתיות בו דחה טענות לפיהן התעמר באשתו והזניח אותה, וטען בנחרצות שדאג לכל צרכי אשתו, ונשא אישה שנייה, רק משום שאשתו הראשונה לא הצליחה להביא לו ילדים.

הנה תמונות מחגיגת הגירושין:

ובחזרה למישור הכלכלי. שר האוצר של הרש"פ שוכרי בשארה אמור לקיים היום מסיבת עתונאים, ולפי המתפרסם הוא צפוי להודיע על תשלום חלקי של משכורות עובדי המנגנון הציבורי. זאת, לאחר למעלה מחודש של עיכוב בתשלום המשכורות בעקבות החלטת יו"ר הרש"פ להימנע מקבלת כספי המסים מישראל. מהלך זה יצר סבל לא מבוטל בקרב האוכלוסייה כמו שניתן לראות בכתבה הבאה:

במקביל, נמסר שממשלת החמא"ס בעזה כן מצליחה לשלם משכורות חלקיות, הן במהלך יוני והן בשבוע הבא, עבור חודש יולי. זאת, לצד הכסף הקטרי שהוכנס לרצועה באישור ממשלת ישראל וחולק בסניפי הבנקים והדואר למאה אלף משפחות.
וברקע לדברים דווח על חתימת הסכם החזרת עובדי אונר"א הזמניים מהרצועה לעבודה, לאחר מחאה ממושכת. כניעת הנהלת אונר"א לאחר תקופה ממושכת בה נטען שלארגון אין מקור תקציבי למימון העסקת עובדים אלה מלמדת יותר מכל על כך שלאונר"א יש עדיין משאבים כלכליים לא מבוטלים, בניגוד לזעקות השבר של אנשיה.
שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה