סד"כ השריון המעודכן בצבאות העולם כולל ישראל

ויקיפדיה מגדיר את הערך "טנק מערכה" כדלקמן:

טנק מערכה (באנגליתMain Battle Tank) הוא טנק מודרני המיועד למילוי תפקידים רבים בחילות שריון רבים ברחבי העולם. טנק המערכה תוכנן להתמודד כמעט עם כל האיומים בשדה הקרב ולבצע מספר רב של משימות ותפקידים. במידה מסוימת, זהו טנק "כלבו" שיצירתו התאפשרה עקב התפתחות אדירה בטכנולוגיית השריון, החימוש וההנעה.

טנקי המערכה התפתחו מהטנקים הבינונייםכבדים ומטנקי השיוט הכבדים שיוצרו בסוף מלחמת העולם השנייה ובעשור שלאחריה. ארצות הבריתבריטניה, וברית המועצות פיתחו את הטנקים האלה דוגמת ה-T-54 ו-M47 לשאת חימוש ושריון ברמה שביטלה למעשה את הצורך בטנקים כבדים. כך קרה שהדור הזה של הטנקים שימש ברוב המקרים כטנקי מערכה עיקריים על אף שבתחילה הוצבו לצידם טנקים כבדים.

טנק מרכבה ישראלי סימן 4 . קרדיט לתמונה:וויקיפדיה

מחקר שערך ה- The International Institute for Strategic Studies  ובדק את סד"כ השריון , בדגש טנקי מערכה – MBT ,  בצבאות העולם , הן בשרות פעיל והן באיחסון העלה את המספרים הבאים :

*- בסה"כ בעולם נמצאים כיום כ-73 אלף טנקי מערכה ברשות הצבאות.

*- מתוכם 24,000  שייכים לצבאות שיש מולם יריב פעיל  ו- 20,000 טנקים נמצאים באחסון .לפחות 10,000 טנקים עברו מודרניזציה בעשור האחרון.

להלן טבלת סד"כ טנקי המערכה ברשות הצבאות בעולם: 

*- בטבלה ניתן לראות כי ישראל נמצאת במקום ה-11 בעולם מבחינת מספר טנקי מערכה הנאמדת ב-1610 טנקים בלבד. בעוד שבמלחמת יום הכיפורים שהתרחשה בשנת 1973 היו לישראל יותר מ-2000 טנקים פעילים ועוד רבים באחסון . ידיעות ממקורות זרים שנתפרסמו לאחרונה טוענים כי כוח השריון הפעיל של ישראל אינו עולה על 500 טנקים כשכל היתר נמצאים באחסנה.

*- למצרים לדוגמה יש, עפ"י הדו"ח כ- 3620 טנקים ולטורקיה 2379 טנקים מהם רבים שעברו שדרוג בתעשייה הצבאית בישראל.

*- לאיראן יש מספר דומה של טנקים כמו לישראל אך הם מיושנים ולא ישרדו בשדה הקרב בשעת האמת נגד צבא מודרני.

*- לצבא רוסיה יש את מספר הטנקים הגבוה ביותר , יותר מ-12 אלף .

*- עפ"י רשימה זאת אין לצבא סוריה כל כוח שריון משמעותי ששווה לציין , אך ככל הנראה יש להם כרגע כמה מאות טנקים מיושנים במצב תחזוקתי ירוד שלא ניתן להסתמך עליו שיוכל לשרוד בשדה הקרב נגד צבא מודרני.

*- לצבאות של מעצמות כמו צרפת וגרמניה יש קצת יותר מ-200 טנקים והם משתרכים איפה שהו באמצע הטבלה . ללמדך שהם לא רואים בשריון שלהם אמצעי להכרעת המערכה.

סד"כ השריון בצבאות העולם :

 

בסוף שנת 2018 פרסם מכון מחקר אחר את הטבלה הבאה עם מספרים אחרים כמובן : 

*- טבלת המדינות בעלות מספר הטנקים הגדול ביותר :

 

כתיבת תגובה