מכון ראנד: השיקולים מאחורי ההחלטה לרכוש מערכת הגנ"א מדגם אס-400

באוקטובר 2018 סיכם משרד ההגנה ההודי עסקה של 5.5 מיליארד דולר לרכישת ארבעה גדודים של טילי הקרקע-אוויר הרוסיים (S-400 (SAM . קצת יותר משנה לאחר מכן הודו שילמה מקדמה בסך 850 מיליון דולר כדי להקדים את המשלוח מרוסיה של הגדוד הראשון לספטמבר 2021. עם זאת, מדינות רבות אינן מעריכות את התפיסה (הרוסית) כי הגנה אווירית אפקטיבית דורשת מערכת מרושתת ולא רק מערכת טילים אחת איכותית. בכדי להפיק את ההגנה האמיתית מ- S-400, ישנם רכיבים נוספים שנדרשים במערכת, המוסיפים עלויות ומורכבות למערכת.

US guarded in response as India, Russia ink S-400 missile deal ...

מכון RAND האמריקאי בחן את יעילות מערכת הנשק ואת הרכיבים הנדרשים על מנת למקסם את ביצועיה. רכיבים והשלכות הן על תקציב הצטיידות והן על יעילותה של המערכת שלא תמיד מוצגים ללקוח.

Rand Corporation

ברמה בסיסית, שדה הראייה של ה- S-400 לרדאר של חיפוש ובקרת אש מוגבל לאופק כדור הארץ. בגלל מגבלה שכיחה זו, מכ"מי חיפוש ממוקמים בדרך כלל על תרנים גבוהים או רכסי הרים כדי לראות טוב יותר לאופק. פתרון טוב עוד יותר הוא להציב מכ"מים על כלי טיס מיוחדים, מערכות אזהרה ובקרה מוטסות אוויריות (AWACS), או על בלונים קשורים נייחים המכונים "אווירוסטטים". עם זאת, בלי חיישני "מעבר לאופק", ה- S-400 ומערכת HIMADS עוצמתית אחרות, חשופים להתקפה מגובה נמוך של טילי שיוט, שבמספרים גדולים יכולים להציף את מערכת ההגנה האווירית ולפגוע בה בנוסף למטרות נוספות.

כדי להיות יעילים כנגד מערך של איומי טילים, צריך לשלב את גדודי ה-S-400 יחד עם מטוסי AWACS. בהתאם למספר ה- S-400 וסוגי המטרות שהם אמורים להגן, ייתכן והצבא יצטרך להרחיב את גודל צי ה- AWACS שלו בכדי לספק כיסוי כמעט רציף לאתרי SAM. עם זאת, עלות הדלק והתחזוקה מייקרים את הפעלת צי המטוסים הגדול של AWACS.

מידע על מעקב אחרי טילים שנרכש על ידי ה- AWACS יצטרך להיות מופנה למטוסי הגנה אווירית שהמריאו בכוננות ו / או מערכות הגנה אוויריות לטווח קצר הפרוסים להגנה על סוללת ה-s-400 עצמה. כל הרשתות האלו מסובכות, רגישות לטעות ויקרות במיוחד.

Russian Air Force to Receive Two New A-50 AWACS Platforms Amid ...

עלות המערכות הכוללת של פריסת הגנה משולבת יעילה עשויה להיות פעמים רבות יקרה בהרבה מעלויות הרכש והתחזוקה של מערכת S-400. כל מדינה עם מערכות כאלה עלולה להיות חשופה לכישלון מבצעי מסיבי כמו במקרים בעבר של תקיפות רוויות בפרמטרים שהסוללה לא יכולה להתמודד איתם (טילי שיוט ורחפנים תוקפים לדוגמא)
היכולת של מערכת אינדיבידואלית אינה הנקודה המרכזית. הנושא האמתי הוא שההנהגה האזרחית והצבאית עומדת בפני בחירות השקעה שכוללות לא רק את רכישת  את ה- S-400. כדי להיות אפקטיבי, ה- S-400 צריך להיות פרוס בתוך מערכת הגנה אווירית גדולה יותר ומשוכללת המשלבת כוח עבודה צבאי מיומן מאוד כדי לפעול. אחרת זה יתגלה כהשקעה צבאית יקרה ומיותרת. העלויות המלאות והמורכבות של מערכות אלה מצריכות ניתוח שיטתי של כל מגוון העלויות הצבאיות, הדיפלומטיות והפיננסיות. לאור המצוקה התקציבית במדינות ובמיוחד אחרי המגפה, ההנהגות הלאומיות חייבות לאזרחיהן הערכה ובחינה מעמיקה של  יעילות המערכת לפני כניסה להשקעה עצומה.

הזרוע הארוכה של פוטין: מה כל כך מפחיד בטילי ה-S400? - כלכליסט

קרדיט: גיא א. – הפרשן הצבאי של קבוצת נציב

כתיבת תגובה