עתיד המשטר באיראן לאחר מותו של המנהיג העליון חמינאי – דעת מומחה

המנהיג העליון של איראן הוא כבר איש זקן וחולה .

לאור השתוללות מגפת הקורונה באיראן חששו בכירי המשטר כי אם חמינאי ידבק בווירוס קלושים מאוד סיכויו לשרוד בגלל מחלות הרקע הרבות שלו וגילו המופלג, לכן הוא הושם בהסגר הדוק שדי מנטרל אותו משליטתו על הנעשה באיראן.

שאלה בנושא עתידה של איראן לאחר לכתו של חמינאי הוצגה בפני היועצת לביטחון לאומי לענייני המפרץ של ממשל אובמה – קירסטין פונטרוז.

קירסטן פונטרוז היא מנהלת יוזמת הביטחון לאזור המזרח התיכון במועצה האטלנטית ע"ש סקוקרופט. בוגרת בית הספר לעסקים בהרווארד, בשנת 2018 כיהנה כמנהלת בכירה במפרץ במועצה לביטחון לאומי, והובילה את  מדיניות ארה"ב כלפי מדינות מועצת שיתוף המפרץ, תימן, מצרים וירדן. לפני כן, היא שירתה במשך שנים במחלקת הביטחון, כאשר עבודתה התמקדה תמיד במזרח התיכון. היא ידועה בקרב מקבלי ההחלטות במפרץ הערבי ועוקבת מקרוב אחר מעשיה של איראן, בין אם בתוך איראן או מעבר לגבולותיה. 

שאלה : מה באשר לעתידו של משטר המולות באיראן ? 

תשובה : אני מודאגת. פעם האמנו שהמולות הקשישים ילכו בשלום ועידן חדש יפציע באיראן. אני לא חושבת שזה יקרה. הדור שהכתיר את חמינאי יהיה בדיוק כמוהו או אפילו יותר קיצוני. יש את בנו של חמינאי, מוג'טבה. הוא רדיקאל וחבר קרוב של ראש המודיעין האיראני, עלי שמח'אני. הם אלה שמנהלים את הכל.

מאז שקאסם סולימאני חוסל, הקבוצה של חמינאי נכלאה בהסגר, אך היא עדיין בשליטה. יש את מוג'טבה וממשיך דרכו של סולימאני –  איסמעיל קאאני, הוא לא כריזמטי, אבל הוא איש ניהול טוב. יש גם זיינב, בתו של סולימאני, שרגילה למשוך אנשים אחרי אישיותה ובעלת השפעה על הרדיקלים והמיליציות השיעיות.

מאבק כוח יתחולל כאשר חמינאי ייעלם. כמה דמויות שהן מבוגרות ורגועות יותר ממעגל זה נדחקו לשוליים. הם מאמינים שאחד מהם צריך לרשת את חמינאי, אבל יש את בנו השאפתן, שיאמר שהוא מחזיק בכסף והוא היה יד ימינו של אביו. הוא גם יגיד כי סוכנות הביון תומכת בו. נראה מאבק על השלטון, אך הם ישמרו אותו מתחת לפני השטח. אני לא חושבת שאחת מהדמויות הוותיקות רוצות שמג'טבה יעלה לשלטון. אני גם לא חושבת שמוג'טבה יאפשר לאחרים לדחוק אותו לשוליים.

כאשר חמינאי ימות, הם ישמרו את הכל בסוד עד להכרעת המאבק הפנימי. לאחר מכן הם יודיעו על מותו ואנחנו אפילו לא נדע שהוא מת.

A Tribute to Zohreh, Who Taunted Her Torturers in Iran | People's ...

כתיבת תגובה