השבוע שבין ה-1.5.20 ל- 7.5.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- למרות ניסיונות הרחוב הפלסטיני לחזור לשגרה, מכריז יו"ר הרש"פ על הארכת מצב החירום בחודש ימים, מה שגורר מספר התנגשויות בין מנגנוני הרש"פ לאוכלוסיה.

*- למרות המצב הכלכלי הרעוע מצליחה הרש"פ לשלם משכורות וגם להגדיל את התמיכה באוכלוסיה הנזקקת, בזכות סיוע כלכלי מישראל, האיחוד האירופי ומדינות נוספות. במקביל, מוזרם סיוע לא מבוטל גם לרצועה, במיוחד מקטר, מה שמעורר טענות קשות לשחיתות, חוסר צדק ופוליטיזציה בחלוקת הסיוע.

*- יו"ר הרש"פ ממשיך לאיים בביטול כל ההסכמים עם ישראל אם ימומש מהלך הכרזת הריבונות באיו"ש. ברחוב הפלסטיני מתייחסים בסקפטיות לאיומים אלה.

*- חמא"ס מעלה מחדש את המחיר לעסקת חליפין מול ישראל, בעקבות כניסת מתווכים נוספים. ברקע ירי רקטה לעבר ישובי העוטף ומספר חדירות של רחפנים מהרצועה לישראל.

*- שני פעילי חמא"ס מהרצועה נעצרו לאחר שניצלו את מעמדם לחיסול חשבונות עם איש עסקים עזתי בכיר.

ובהרחבה:

הרחוב הפלסטיני באיו"ש וברצועה ממשיך בניסיונות לחזור לחיי שגרה, ולא נרתע מהגילויים הבודדים של מקרי קורונה בעיקר בגזרות חברון ומזרח ירושלים, ומקרה בודד במתקן הסגר ברצועת עזה. על רקע הרגיעה, מאפשרת הרש"פ חזרה של כמה מאות פלסטינים שנתקעו בירדן דרך גשר אלנבי. למרות זאת, הכריז יו"ר הרש"פ אבו מאזן כי הוא מאריך בחודש את מצב החירום, ובנוסף הוטל סגר על
חברון ועל העיירה סמוע בעקבות גילוי מספר מקרי קורונה במקומות אלה.
בנוסף, הכריזה ממשלת הרש"פ על מדיניות אכיפה הכוללת קנסות עד 1000 דינר ירדני למי שיפרו את הנהלים ומנגד, הכריזה על מחירון מקסימלי למוצרי ההגנה מקורונה כגון מסיכות, כפפות ואלכוג'ל.

מדיניות האכיפה של הרש"פ גררה לא מעט תקריות ועימותים בין המנגנונים לבין התושבים במיוחד בחברון, אך גם בעיירה אבו דיס.

וכפי שציינו, משבר הקורונה הפך זה מכבר ממשבר רפואי למשבר כלכלי לא פשוט, הגם שישראל איפשרה השבוע חזרה של עשרות אלפי עובדים פלסטינים מאיו"ש תחת מגבלות. בנוסף, ובעזרתה האדיבה של ממשלת ישראל שילמה הרש"פ השבוע את המשכורות לעובדי המנגנון הציבורי והודיעה על ניכוי שני ימי שכר מעובדי המנגנון הציבורי, אך הדגישו שלא מדובר בחובה ואפשר לבקש ביטול הניכוי.
קודם לכן, הזהיר איגוד הרופאים הפלסטיני שלא יסכים לניכוי אפילו של שקל מעובדיו, הראויים לתוספת שכר.

לצד ישראל, האיחוד האירופי מעביר לרש"פ סיוע בסך 38 מליון יורו, לתקציב השוטף. בנוסף, התקבל השבוע סיוע בציוד רפואי וחבילות מזון מטורקיה וקטר,חלקו לאיו"ש ומרביתו לרצועה, במקביל, כווית מעבירה סיוע לרצועה.

ממשלת החמא"ס הודיעה שגם היא תשלם החודש משכורות חלקיות לעובדיה, ובמקביל בצעה השבוע חלוקה נוספת ששל המענק הקטרי בסך 100 דולר ל- 100 אלף משפחות נזקקות ברצועה. כמו כן, גם הרש"פ הודיעה שתחלק מענק של 500 ₪ לאלפי משפחות נזקקות ברצועה ובאיו"ש. על רקע זה, התחדדה סוגיית השליטה בבחירת שמות הזכאים למענקים ברצועה.
משרד הרווחה של הרש"פ האשים את החמא"ס כי מנעה את כניסת עובדי הרווחה מטעמו, שמשימתם לפקח על חלוקת הסיוע. בחמא"ס טענו מנגד, שאפשרו לכל העובדים להגיע, אבל אחד העובדים איש ארגון חזית המאבק העממי שבראשו עומד אחמד מג'דלאני, שר הרווחה הסית את עמיתיו, ולכן נמנעה כניסתו, מה שהביא את האחרים שלא להיכנס. בחמא"ס גם איימו על פעילי החזית ברצועה בעקבות התקרית.

אירוע זה מצטרף לגל ביקורת על הפוליטיזציה והשחיתות בחלוקת הסיוע ברצועה, הן מצד החמא"ס והארגונים האסלאמיים והן מצד אונר"א, המעבירה את הסמכות לחלוקה, לאנשי הועדות העממיות של הפליטים, המורכבות על פי מפתח פוליטי.
בעקבות זאת טענו אנשי פד"א לקיפוח בהקצאת הסיוע ואנשי הפת"ח נזעקו לטעון שבפד"א מבקשים חלק זהה לשלהם, למרות שבמספרים אנשיהם מהווים פחות מעשירית.

תלונות יש גם כנגד, ארגוני הרווחה הקשורים לפלגים האסלאמיים, כפי שניתן לראות בכתבה שלפנינו, כאשר גם מי שנמנים על הזרמים האסלאמיים מלינים על שחיתות ותיעדוף מקורבים:

ואם באונר"א עסקנו- עדנאן אבו חסנה, דובר הארגון טוען, כי הארגון נמצא במשבר חסר תקדים, כאשר מתוך תקציב שנתי של 1.4 מליארד דולר, הוא קיבל התחייבויות ל-585 מליון, ובפועל הגיעו לידיו רק 380 מליון, כך שאם לא יגיע סיוע, בחודש יוני הוא יתקשה אפילו לממן משכורות.

ברקע לדברים, עצרו השבוע מנגנוני הרש"פ מספר פעילי דעווה באיו"ש, בעקבות ניסיונם לחדש את פעילות הרווחה החמא"סית במהלך הרמדאן. במקביל, נעצר השבוע בכיר בפת"ח לשעבר, ואיש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לשעבר ג'מאל רג'וב בעיירה דורא, בעקבות פוסט בפייסבוק. רג'וב שהקים לאחרונה מפלגה בשם מפלגת הצדק (עדאלה)שוחרר לאחר גל מחאה, מצד בני משפחתו שרבים מהם ממלאים תפקידים בכירים ברש"פ ובפת"ח.

ואחרי כל אלה, יו"ר הרש"פ מתמקד בעיקר בסוגיית האפשרות שישראל תממש את מהלך הריבונות באיו"ש, ובנאומים בפני ארגון המדינות הבלתי מזדהות, והנהגות פת"ח ואש"פ הוא שב ואיים, כי מהלך שכזה יביא לביטול כל ההסכמים בין הרש"פ לישראל וארה"ב. דבריו זכו לתמיכה פומבית כמו גם לגיבוי מצד חלק ממדינות האיחוד האירופי, אך ברחוב הפלסטיני התגובה הכללית היא של סקפטיות
וחוסר אמון, שכן הכרזות דומות השמיע אבו מאזן אינספור פעמים בעבר.

ברקע לדברים, נמשכת הסערה סביב סדרות הטלביזיה : "אום הארון" ו"יציאה 7" שמשדרת רשת הטלוויזיה הסעודית הפופולרית MBC, סדרות הנתפסות כמעודדות נורמליזציה. בעיר עזה התקיימה הפגנה של נכבדים ופעילים כנגד כל מגמה של נורמליזציה עם ישראל. בנוסף, ניצלו פעילים את העובדה שחוף הים ריק מאדם וציירו עליו דגם ענק של מפת "פלסטין", שכידוע משתרעת בכל השטח שבין נהר
הירדן לים התיכון, עפי שניתן לראות בסרטון לצלילי השיר המדגיש את "זכות השיבה וההתנגדות לכל מהלכי ישראל והממשל האמריקאי:

מהעבר השני חמא"ס מכריזה השבוע שאין כל אמת בפרסומים על מגעים מתקדמים לעסקת חליפין מול ישראל, לאחר תקופה ארוכה של פרסומים הפוכים. ייתכן שהדבר קשור לידיעות שפורסמו לאחרונה, ולפיהן גורמים מגרמניה ושוויץ נכנסו לתיווך בנושא, וידוע שכאשר מתרבה מספר הגורמים המעורבים בסוגיות אלה, עולה גם המחיר של העסקה.

עם או בלי קשר, השבוע נרשם מקרה בודד של ירי רקטה מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה. בתגובה הפציצו טנקים ישראליים 3 עמדות לא מאוישות של החמא"ס, ולאחר מכן שוב חזר השקט (זמנית?) לאזור. עם זאת, נרשמו השבוע שני מקרי הטסת רחפנים מהרצועה לישראל, רחפנים שהצליחו לחזור לרצועה ללא פגע.

בד בבד, דווח השבוע, כי פעיל חמא"ס נהרג מפליטת כדור בצפון הרצועה. פעיל אחר נהרג בקריסת מנהרה מזרחית לעיר עזה, כששני פעילים נוספים נפצעו. בנוסף, פעיל גא"פ נפצע קשה בפיצוץ רקטה ברכבו בלב העיר עזה.

ובהקשר אחר, מנגנוני החמא"ס נאלצו לעצור השבוע שניים מאנשיהם לאחר תקרית ירי לעבר איש עסקים מקומי בשם יחיא אבו צאפי, שהועבר לטיפול רפואי בישראל בשל חומרת פציעתו והסכנה שהמתנקשים יבקשו להשלים את העבודה. לטענת בני משפחת אבו צאפי, בוצע הירי לאחר שחברת הביטוח בבעלות צאפי זכתה במשפט נגד אחד מהם בן משפחת ח'ליל, מה שמנע ממנו קבלת כ- 200 אלף דינר ירדני.

ברקע לדברים, דיווחים על מספר רב של תאונות קטלניות ברצועה נוכח מיעוט התנועה והנהיגה הפרועה של תושבים שחלק ניכר מהם אנשי החמא"ס.

וגם באיו"ש, חזרו תאונות הדרכים, והשבוע נהרגה ילדה בת 5 בכפר רמון, מפגיעת רכב לא חוקי (משטוב), מנגד, מתהדרים מנגנוני הרש"פ בהצלחתם לעצור 3 חשודים בגנבת יצירות אמנות ותשמישי קדושה מכנסיית באר יעקב בשכם, משתלת סמים ביריחו, וכנופיה שדדה תחנת דלק בגזרת חברון. ולמרות זאת, עדיין ניתן לבצע בלב שכם ירי מסיבי של זיקוקין באין מפריע, כפי שניתן לראות בסרטון שלפנינו:

שבת שלום , ל"ג שמח ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

 

כתיבת תגובה