רוסיה מארגנת מחדש פעילות צבא סוריה בדרום המדינה – חטיבה עצמאית 8

התפתחות חשובה במחוז דרעא שבדרום סוריה.

ישנן ידיעות כי דיויזיה 8 הכפופה לגיס 5 של צבא סוריה, שהוקמה על ידי הרוסים, הופכת להיות חטיבה עצמאית שתפעל אך ורק בדרום סוריה .

מפת דרום מערב סוריה – מחוזות דרעא וקונייטרה : 

ההחלטה להופכה לחטיבה עצמאית התקבלה בהיררכיה הצבאית הרוסית הבכירה ביותר ושר ההגנה הרוסי – סרגי שוייגו,בכבודו ובעצמו, שסיכם זאת עם שר ההגנה הסורי בביקורו האחרון בדמשק , ב-23 במרץ השנה.

הפיכתה של חטיבה 8 לעצמאית ,הכפופה ,בפועל,ישירות לפיקוד הרוסי בסוריה , לא הביא לחילופי גברי בפיקוד הבכיר שלה , ותת אלוף אחמד אלעודה יישאר מפקדה גם במעמדה החדש  וזאת לאחר שהובטח לו קידום בדרגה בעתיד. כמו כן דחה מפקד החטיבה הצעות להביא לחטיבה שלו קצינים בכירים מיחידות אחרות בצבא סוריה ככל הנראה עקב בעיות אמון או חשש להכניס לחטיבה שהוא כבר פועל בשורותיה זמן לא קצר "סוסים טרויאנים" מטעם האיראנים או משטר אסד.

כמו כן הבטיחו הרוסים למח"ט להגדיל את הסד"כ כך שהחטיבה תמנה כ-3,500 לאחר שיצורפו אליה לוחמים חדשים ,שנמנו בעבר על שורות צבא סוריה החופשי בדרום סוריה , ובמיוחד מהעיירות : ג'אסים,טאפאס והעיר דרעא.

הרוסים הבטיחו למח"ט כי הם יספקו לו ישירות כל תמיכה,בציוד ובכסף , ככל שידרש.

הרוסים ,שמבינים כי הם לא יוכלו בעתיד לטפל בו ברזולוציה כה הדוקה , הסכימו כי החטיבה תשאר בקשרים קרובים עם דמשק ואת הפקודות יקבלו ישירות משר ההגנה הסורי.

ההחלטה הרוסית לאלץ את המשטר הסורי לקבל החלטה שכזאת (לנתק חטיבה משרשרת הפיקוד של צבא סוריה) נועדה להביא ביטחון טוב יותר לתושבי מחוז דרעא שלאחרונה החלו בפעולות מרי נגד כוחות צבא סוריה והמיליציות האיראניות ואף פגעו בסיורים הרוסים באזור.

כזכור המצב הביטחוני בדרום סוריה הדרדר מאוד לאחר שצבא סוריה לא עמד בהסכמי הסולחה עם אירגוני המורדים וגייס אותם בכוח לצבא בניגוד למוסכם וגם התחיל לחסל את המפקדים לשעבר , בכל הרמות , באירגוני המורדים מתוך הבנה ש-"פעם בוגד – תמיד בוגד".

כרגע, המשימה הגדולה ביותר של מח"ט 8 הוא להפוך את השרות ביחידתו אטרקטיבית ביותר כך שהמורדים לשעבר,שכרגע ממורמרים מאוד על משטר אסד , מהערים ג'אסים,טאפאס והעיר דרעא ישמחו להצטרף בהמוניהם ליחידה "החדשה".

אם הניסוי הרוסי יצליח , חטיבה 8 תהיה היחידה הצבאית הסורית הראשונה שחייליה הגיעו ממחוז אחד במדינה (מחוז דרעא) מה שיאפשר לרוסים להקטין את נוכחותה הצבאית בדרום סוריה.

להערכתי יש כאן גם כוונה רוסית לרצות את ישראל שרואה בעין רעה את התבססות המיליציות האיראניות יחד עם החיזבאללה הלבנוני בתמיכה הדוקה של צמרת הפיקוד הסורי ,ובמיוחד אלו התומכים בנוכחות האיראנית בסוריה.

ככל הנראה , לאחר שחטיבה 8 תתבסס בשטח דרום מערב סוריה ובמיוחד בדרום הגולן הסורי תחל רוסיה לדחוק את כל הכוחות האיראנים מאזור הגבול עם ישראל ואין להוציא מכלל אפשרות הקמת יחידות נוספות בדפוס פעולה זה בעתיד הקרוב.

רק אתמול העבירה ישראל אזהרה חריפה לצבא סוריה לאחר שאמצעי המודיעין שלה איתרו ביקור של מפקד גיס 1 של צבא סוריה בעמדות החיזבאללה בצפון הגולן הסורי מול גבול ישראל.

 

כתיבת תגובה