ארה"ב:איראן עדיין מאיימת על כוחותינו בעיראק

כמעט שבוע, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הזהיר מפני מתקפה של איראן או באי כוחה, אמר עוזר מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון, דייוויד שנקר, ביום חמישי כי האיום של סיעות המגובות על ידי איראן על כוחות ארה"ב בעיראק עדיין "משמעותי".

שנקר דיבר בשיחה עם עיתונאים בשיחת ועידה, אמנם הוא לא הודיע על איום ממשי, אך הדגיש כי הוא עדיין מרחף באוויר .
קבוצות חמושות מגובות על ידי איראן מתקיפים באופן קבוע בסיסים המארחים כוחות אמריקנים בעיראק, כמו גם את האזור הירוק סביב שגרירות ארה"ב בבגדד.

שלוש רקטות קטיושה נחתו ביום שני סמוך לאזור בדרום עיראק הכולל עובדים של חברות נפט זרות, כולל חברת שירותי הנפט האמריקאית הליברטון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

בשבוע שעבר אמר טראמפ כי איראן או נציגיה מתכננים מתקפה על מטרות ארה"ב בעיראק והזהיר כי ישלמו "מחיר גבוה מאוד" אך לא נמסרו פרטים נוספים.

העוינות ביחסים בין ארה"ב לאיראן התחילה מאז המהפכה האיסלאמית נגד השאה האיראני שנתמך על ידי ארה"ב בשנת 1979, לאחר מכן איראן נכנסה לעידן התאוששות ביחסים כאשר הייתה פריצת דרך בעסקת הגרעין האיראנית בשנת 2015.לאחר מכן היחסים התדרדרו בעקבות החלטתו של טראמפ לפני כמעט שנתיים לנטוש את ההסכם הגרעיני ולחדש את  הסנקציות  ששיתקו את הכלכלה האיראנית.

המתיחות החמירה לאחר שתקיפה אווירית אמריקאית ב -3 בינואר הרגה את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס איראן ואבו מהדי אל-מוהנדיס, שהקים את גדודי חיזבאללה שיעים בעיראק לאחר הפלישה שהובילה ארצות הברית לעיראק בשנת 2003.

מוקדם יותר השבוע אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי ארצות הברית הציעה לנהל "דיאלוג אסטרטגי" עם עיראק ביוני, במאמץ לשפר את הקשרים הדו-צדדיים המתוחים.

שנקר הדגיש כי בגדד צריכה לנקוט בצעדים שיבנו את השותפות עם וושינגטון. בעבר אמר כי וושינגטון "התאכזבה עמוקות" מתפקודה של עיראק בהגנה על כוחות הקואליציה בהנהגת ארה"ב.

הוא אמר: "אם העיראקים מעריכים את היחסים האלה, העיראקים צריכים לנקוט בצעדים מסוימים, וזה כולל מתן הגנה לכוחות הקואליציה שנמצאים בעיראק, אם הם רוצים שיישארו."

נשיא עיראק הורה היום לראש הממשלה מוסטפא אל-קאזמי, שהוא האדם השלישי שנבחר להנהיג את עיראק שבעוד עשרה שבועות יכנס לתפקידו, לאחר שעיראק התקשתה להקים ממשלה חדשה לאחר קריסת הממשלה הקודמת תחת משקל המחאה שנמשכה חודשים ארוכים.

שנקר אמר על בחירתו של אל-קאזמי: "אם אל-קאזמי הוא לאומני עיראקי המחויב להשיג ריבונות לעיראק ולהילחם בשחיתות, זה יהיה נהדר עבור עיראק , ואנחנו חושבים שזה יהיה נהדר ביחסינו הדו-צדדיים."

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה