גזרות קשות לכלכלה הלבנונית: תספורת באג"ח של 70% ופיחות המטבע בחצי

אגרות החוב הממשלתיות בלבנון עשויה להזדקק לתספורת של 70%, ופיחות המטבע ב- 50%, כך מעריכים מומחי הון וכלכלה בלבנון כשנתבקשו לתת את הערכתם באשר לצעדים שיש לנקוט כדי לחלץ את כלכלת המדינה מהמשבר העצום בו היא שקעה.
מחזיקי האג"ח של לבנון עשויים להיאלץ להסכים למחיקת  70% מערך השקעותיהם ושווי המטבע של המדינה עשוי להיחתך בחצי – אלו רק חלק מהגזרות של  קרן המטבע הבינלאומית בתכניתה להציל את כלכלת לבנון , כך אמרו היום (חמישי) אנליסטים ב"קפיטל אקונומיק" .

לבנון ביקשה רשמית את עזרתו הטכנית של קרן המטבע הבינלאומית ביום רביעי, כשהיא מנסה להימנע מקריסה כלכלית מהדהדת. נותר לראות אם זה אכן  יאושר ויהפוך לחילוץ רשמי, אולם אנליסטים כבר החלו להעריך מה הצעדים שכלכלת לבנון תאלץ לנקוט על מנת לצאת מהקריסה הכלכלית ההולכת ומתממשת..

"ניסיון העבר מצביע על כך שמדובר בתספורות (מחיקות חובות) של עד 70%", כתב ג'ייסון טוביי בהערה.

זה ימחוק את ההון של הבנקים, ועלות הפיכתם מחדש של הבנקים תגיע לכ- 25% מהתוצר המקומי הגולמי בלבנון. סיוע טכני של קרן המטבע הבינלאומית יכול לעזור בהגבלת התנודתיות.
יהיה צורך גם בקיצוץ בהוצאות הממשלה של 3% עד 4% מהתמ"ג בכדי למנוע מנטל החובות לגדול. הצנע יתמקד בהפחתה דרסטית בשכר במגזר הציבורי וברה-ארגון של חברת החשמל הממלכתית.
כמו במצרים בשנת 2016, סביר להניח כי קרן המטבע הבינלאומית תתעקש כי – כתנאי מוקדם להסכם – הרשויות יש לפחת את הלירה הלבנונית, אמר טובי.

Image result for Lebanon’s bond holder

שער החליפין של השוק השחור נמצא כיום בסביבות 30% מתחת לשער הרשמי במדינה, אך הסקירה האחרונה של קרן המטבע הבינלאומית על לבנון העריכה כי פיחות המטבע  המתבקש יהיה כ -50%.

"אנו חושבים שהמטבע יכול ליפול ב -50% מול הדולר," אמר טובוי. "ובינתיים, ככל הנראה המשק ייפול למיתון עמוק עוד יותר. בסך הכל, אנו צופים שהתמ"ג יתכווץ השנה ב -5%. התחזית שלנו נמצאת ממש בתחתית טווח הקונצנזוס. "

Image result for Lebanon’s bond holder

באחת הרשתות החברתיות הגיבו להערכותיו של נאסראללה כי אפשר וסין תחלץ את לבנון מהמשבר הכלכלי  , עוד בתקופה שלפני וירוס הקורונה , וכתבו : 

אל תאיים על "ישראל" ועל היהודים כאשר הבית שלך "חלש מקורי עכביש!": בלבנון אין שליטים ישרים ונקיים, אין מערכת משפט  עצמאית ונקיה מפוליטיקה, אין שקיפות בממשל, אין עצמאות כלכלית, אין עומק אסטרטגי ולא … נשארו רק חסן, סין, והשקעותיה … והעכבישים והווירוסים שלה.

כתיבת תגובה