השבוע שבין ה-7.2.20 ל- 13.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- ניסיון לעצירת ההסלמה הביטחונית באיו"ש וברצועה, הן מצד יו"ר הרש"פ שנרתע מ"תיבת הפנדורה" אותה פתח, והן מצד המודכ"ל המצרי שאנשיו הגיעו לאזור בניסיון למנוע פעולה צבאית נרחבת של ישראל ברצועה.

*- הרש"פ נאלצה לבטל מהלך לגינוי "עסקת המאה באו"מ לאחר לחץ בינ"ל. במקביל נאם יו"ר הרש"פ בפני מועצת הבטחון, תוך נסיון להצטייר כמי שכל מטרתו היא מו"מ לשלום. ברקע, שורה של הפגנות נגד עסקת המאה, ובראשם הפגנת ענק ביוזמת הפת"ח בראמאללה, והפגנה של פעילי "חזב אלתחריר" בחברון.

*- מתחדשת המתיחות בין הרש"פ לחמא"ס, כאשר אנשי מנגנוני הרש"פ באיו"ש עוצרים פעיל חמא"ס שארגן הגעה המונית לתפילת השחר בשכם, ומנגד מנעו אנשי החמא"ס ברצועה הגעה המונית להפגנת תמיכה באבו מאזן והתנגדות לעסקת המאה, ואיפשרו
קיום הפגנה מצומצמת בלבד.

*- על רקע המצוקה ברצועה, מחלקים גורמי רווחה חבילות בשר ל-45 אלף משפחות נזקקות ברצועה במימון סעודיה, המבקשת לשפר את תדמיתה בעולם הערבי.

*- זעזוע ברצועה לאחר שבעל חנק את אשתו הצעירה למוות, משום זו הקימה מספרת נשים, בניסיון להתמודד עם המצוקה הכלכלית והאבטלה של הבעל.

ובהרחבה:

לאחר מה שנראה כגל הסלמה ביטחונית באיו"ש, מלווה בהמשך שיגור בלוני תבערה ורקטות מהרצועה. ניכר ניסיון לרסן חלקית את המתיחות, בין מצד יו"ר הרש"פ, שמבין את הפוטנציאל להסתבכות ובין מצד המודכ"ל המצרי שאנשיו הגיעו לאזור לסבב שיחות עם נציגי ישראל, הרש"פ והחמא"ס. גורמים שונים דיווחו שבחמא"ס הסכימו לבלום את שיגור בלוני הנפץ, אך בפועל, נראה שזה עדיין נמשך, מה שמלמד כמה שבריריות ההבטחות באזורנו.

הנה תמונה של שיגור בלון נפץ מהרצועה:

סוף השבוע האחרון הסתיים בחמישה הרוגים פלסטינים, כולל איש מנגנונים תושב עזון שנהרג בחילופי אש עם כוחותינו בג'נין, וכן תושב חיפה שביצע פיגוע בכניסה להר הבית. זאת, בנוסף למחבל שהיה מעורב בחילופי אש עם כוחותינו בג'נין, ושני משליכי בקבוקי תבערה בחברון ובכפר קפין שבגזרת טול כרם.

במקביל, נמשך שיגור בלוני הנפץ לצד ירי רקטות ספורדי מהרצועה, למרות ההסדרה החלקית של יחסי מצרים והחמא"ס והפתרון של מצוקת הגז ברצועה.
בחמא"ס מבקשים להבליט את מאבק הארגון ב"עסקת המאה", וקוראים כל העת להסלמה באיו"ש. מנגד, החלו המנגנונים בפעילות לבלימת ההסלמה. בין היתר עצר הבמ"ס בשכם ושיחרר את אחד ממארגני מבצע "השחר הגדול" המעודד הגעה המונית לפילות הבוקר במסגדים.

הנה תמונות מההגעה המונית לתפילות במערת המכפלה במסגרת המבצע, באמצעותו ניסו אנשי החמא"ס לעקוף את מגבלות מנגנוני הרש"פ על התקהלויות מטעמם באיו"ש:

http://www.alquds.com/video/1579354981266061500/

במקביל קיימו אנשי הפת"ח תהלוכת ענק בראמאללה נגד עסקת המאה ותמיכה ביו"ר הרש"פ המתנגד לה. חלק ממשתתפי ההפגנה הגיעו לאחר מכן לכניסה למפקדת איו"ש בבית אל והתעמתו עם כוחות צה"ל. לצורך ההפגנה הושבתו משרדי הממשלה ואורגנו הסעות מכל רחבי איו"ש. אנשי הפת"ח קיימו הפגנה מקבילה גם בעזה והתלוננו על כך שאנשי החמא"ס מנעו מאנשיהם להגיע מקום, ולקיים מפגן המוני כמו בראמאאלה. הפגנה נוספת נגד "עסקת המאה" קיימו פעילי ארגון "חזב אלתחריר" בחברון, תוך שהם מכריזים שרק "חליפות אסלאמית גדולה תביא לשחרור פלסטין".

הנה תמונות מההפגנה בראמאללה:

לצד זאת הגיעו רוחי פתוח וחג' אסמאעיל ג'בר חברי הנהגת הפת"ח מאיו"ש לרצועה במטרה מוצהרת של הסדרת ענייני הפת"ח ברצועה. פתוח וג'בר הכחישו דיווחים לפיהם באו לקדם הגעת משלחת מטעם הפת"ח לדיונים עם החמא"ס, אך כן נועדו בעצמם עם נציגים של החמא"ס. בארגונים האסלאמיים מתחילים להבין את סיבוב הפרסה שעשה אבו מאזן וחידשו את ההתקפות הפומביות נגדו, גם אם בהיקף מוגבל. כך לדוגמא הכריז מחמד אלהנדי מבכירי הגא"פ ברצועה, כי בחירת אבו מאזן בהמשך התהליך המדיני לא תוביל לשום מקום.

ובמישור המדיני, ניסו אנשי הרש"פ בסיוע תוניס ואינדונזיה לקדם הודעת גינוי ל"עסקת המאה" באו"מ ובמועצת הביטחון, כשאבו מאזן תכנן לשאת נאום מיוחד בפני עצרת האו"מ בנושא, אך לאחר לחצים מדיניים נאלצו הפלסטינים להתקפל, וההצעה כלל לא הגיעה לדיון.

אבו מאזן נאלץ להסתפק בנאום בפני מועצת הביטחון, במסגרתו העמיד פני "יונה צחורה", שכל רצונה בשלום , אבל עסקת המאה לא תביא אותו לטענתו. הוא שיבח את הקולות בישראל המתנגדים לעסקה, טען שגם טראמפ הביע בעבר תמיכה ברעיון "שתי המדינות", והוא ממש לא יודע מי היטה אותו מכך. ובסוף הכריז: "הגענו להסכם עם הישראלים באוסלו בלי מעורבות זרה, זו הדרך גם להסכם עתידי".
למרות זאת, הכריז על מוכנות למו"מ עם ישראל בחסות הגוף שאף אחד לא זוכר את דבר קיומו: "הקוארטט", כי המצב באזור נפיץ ועלול להגיע להסלמה בכל רגע. בשולי נאומו, נועד אבו מאזן עם ראש הממשלה לשעבר אולמרט והביע רצון לחדש את המו"מ המדיני עם ישראל מהנקודה בה נעצרו השיחות עם אולמרט. מעניין איך נתניהו לא קפץ על המציאה?

תגובת נציג ישראל באו"מ דני דנון, לפיה לא ניתן להגיע להסכם כל עוד אבו מאזן שולט על הרש"פ, עוררה תגובת זעם פלסטינית, וחסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ טען שמדובר בקריאה להתנקשות בחיי אבו מאזן.

במישור הכלכלי, נמשכים גילויי זעם ברצעה נוכח מדיניות הרש"פ המצמצמת את השכר שמקבלים פקידי הממשלה מהעידן של טרום השתלטות החמא"ס על האזור. במקביל, ביצעו גורמי רווחה ברצועה חלוקת בשר מיוחדת ל45 אלף משפחות מהרצועה במימון סעודי, מתוך ניסיון לשפר את התדמית הסעודית בקרב הפלסטינים.

הנה סרטון:

לצד זאת החלה פעילות מחאה של עובדי אונר"א ברצועה, נוכח סירוב הנהלת הארגון להחזיר לעבודה עובדים זמניים שפוטרו, למרות הצלחת הארגון לקבל התחייבויות לתרומות בהיקף העולה על התקציב השוטף לשנת 2020.

בתחום הפנים, בלט רצח אישה בידי בעלה באופן אכזרי, שעורר איומי נקמה מצד משפחת האשה, כלפי משפחת הבעל והודעה רשמית של משפחת הבעל המגנה את הרצח. הרצח בוצע על רקע אבטלת הבעל והתנגדותו לכך שרעייתו תפתח סלון תסרוקות
בבית, כדי לסייע בפרנסת המשפחה.

ובאיו"ש: דווח על קרב חמולות קשה בעיירה דורא שבגזרת חברון שנסתיים עם ארבעה פצועים, כאשר גם כוחות צה"ל בגזרה נאלצו להתערב.

לצד זאת, אנשי מנגנוני הרש"פ מתמקדים במבצעי אכיפה כלכליים כנגד סיגריות מוברחות, כמו גם כנגד כרטיסי טלפון של חברות ישראליות, המציעות תעריפי שיחה זולים בהרבה מאלה של החברות הפלסטיניות, מה שפוגע ברווחי הענק של חברות אלה.

בד בבד, החלה אכיפת האיסור על הכנסת סחורות ישראליות לאיו"ש. בשלב זה,עדיין ישנו מלאי לא מבוטל של מוצרים אלה, ולכן לא נשמעים קולות ביקורת מהשטח, הן מהצד הפלסטיני והן מהצד הישראלי.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה