בריטניה מתרחקת מארה"ב בעקבות חיסול סולימני

החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לחסל את מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, עוררה את הקרע בין ארצות הברית לבת בריתה ההיסטורית – בריטניה.

באחת התגובות הבולטות אמר ביום ראשון שר ההגנה של בריטניה, בן וואלאס, כי עמדת מדיניות החוץ הבדלנית של טראמפ פירושה שבריטניה מחפשת כעת בנות ברית חלופיות ברחבי העולם.

"אני דואג אם ארצות הברית תיסוג מההנהגה שלה ברחבי העולם", כך אמר שר ההגנה הבריטי ל"סאנדיי טיימס".

"ההנחות משנת 2010 שתמיד היינו חלק מהקואליציה האמריקאית הן ממש לא המקום שאנחנו הולכים להיות בו [בעתיד]", הוסיף וואלאס.

Image result for britain vs us

הערותיו של שר ההגנה הבריטי הגיעו לאחר שממשלתו של בוריס ג'ונסון התרחקה מהחיסול של סולימאני על ידי ארצות הברית בשבוע שעבר, זאת כאשר שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הגדיר את החיסול כ"הסלמה מסוכנת", המסכנת סכסוך שבו "הטרוריסטים יהיו הזוכים היחידים".

דובר ראש הממשלה הבריטי מיהר גם הוא לגנות את איומי טראמפ לתקוף את אתרי התרבות האיראניים וטען כי זו "הפרה של החוק הבינלאומי ופשע מלחמה פוטנציאלי".

נראה כי בריטניה מאיימת כעת בגלוי "לקרוע" את השותפות ארוכת השנים שלה עם ארצות הברית.

"במהלך השנה האחרונה הייתה לנו נסיגה של ארצות הברית מסוריה וגם את הצהרתו של הנשיא דונלד טראמפ על עיראק, שבה אמר כי ברית נאט"ו צריכה להשתלט ולעשות יותר במזרח התיכון", הסביר שר ההגנה הבריטי.

וואלאס הוסיף כי בריטניה תצטרך להפחית את התלות שלה בנכסים צבאיים של ארצות הברית.

"אנחנו מאוד תלויים בכיסוי אווירי אמריקאי ונכסי מודיעין, מעקב וסיורים אמריקאים – עלינו לגוון את הנכסים שלנו", אמר שר ההגנה הבריטי.

וואלאס אמר לעיתון כי בריטניה תצטרך יותר ויותר לפנות לבני ברית אחרים שיש להם יותר אינטרסים משותפים עם בריטניה.

וואלאס חשף עוד כי ממשל טראמפ איים לנתק את שיתוף הפעולה המודיעיני של ארצות הברית עם בריטניה, אם ממשלת ג'ונסון תמשיך בתכניתה לאפשר לחברת הסינית Huawei תפקיד ברשת 5G של בריטניה.

"הנשיא טראמפ, היועץ לביטחון לאומי ומזכיר ההגנה אמרו לי את זה באופן ישיר כשנפגשנו בנאט"ו. זה לא סוד – הם היו עקביים. הדברים יובאו בחשבון כאשר הממשלה [הבריטית] תחליט ביחד לקבל החלטה על זה", הסביר וואלאס.

Image result for britain vs us

 

כתיבת תגובה