"שוק שחור גרעיני" – החל מירוץ הגרעין של טורקיה עם אבי האטום הפקיסטני

היחסים האסטרטגיים המתפתחים בין טורקיה לפקיסטן מעוררים בארצות הברית וישראל חששות חדשים של איומים גרעיניים.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, דיבר בגלוי על שאיפותיה של טורקיה להשיג נשק גרעיני בנאום שנשא בפני חברי מפלגתו (מפלגת הצדק והפיתוח), ב-4 בספטמבר.

"במדינות מסוימות יש טילים עם ראשי נפץ גרעיניים, לא אחד או שניים. עם זאת, אני לא מורשה להחזיק טילים עם ראשי נפץ גרעיניים – את זה אני לא יכול לקבל", כך אמר ארדואן.

"ממש לידנו יש בישראל, נכון?… עם כל מה [שיש לה] זה מפחיד [מדינות אחרות]", הוסיף ארדואן.

לטורקיה כבר יש את הגורמים העיקריים לרכישת יכולת גרעינית, הכוללים מרבצי אורניום עשירים ומתקני מחקר גרעיני, TR-1 ו- TR-2, אשר מתוחזקים על ידי הסוכנות הטורקית לאנרגיה אטומית.

אחד האתגרים העומדים בפני היכולת להשיג נשק גרעיני, הוא הפקת דלק גרעיני – כורים גרעיניים אזרחיים, לדוגמה כמו באיראן, יכולים לשמש כאמצעי להפקת דלק גרעיני שעלול לבסוף גם להביא לבניית ארסנל של נשק גרעיני.

בימים אלה בונה טורקיה, באמצעות הסיוע המשמעותי של רוסיה, את הכור האזרחי הראשון שלה לייצור חשמל. התאגיד הרוסי לאנרגיה אטומית, רוסאטום, זכה בחודש ספטמבר, במכרז בשווי של 20 מיליארד דולר לבניית ארבעה כורים גרעיניים אזרחיים על חוף הים התיכון של טורקיה.

טורקיה גילתה עניין רב במהלך העשורים האחרונים וביקשה ללמוד את הכישורים הנחוצים כדי לטהר אורניום, כמו גם להפוך אותו לפלוטוניום – שני הדלקים העיקריים הדרושים להשגת נשק גרעיני.

הקשרים האסטרטגיים המתפתחים במהירות בין טורקיה לפקיסטן מעוררים כעת דאגה בזירה הבין-לאומית, שכן ישנה אפשרות כי ידע לגבי פיתוח נשק גרעיני עלול לעבור בין שתי המדינות.

הטורקים מסמנים את כוונתם בגלוי ויש ברשותם את חומרי הגלם לייצור נשק גרעיני, אך עם זאת, מיומנות וידע אלו הם המרכיבים שחסרים להם כרגע.

בשנות האלפיים הייתה טורקיה מוקד תעשייתי סודי עבור רשת עולמית של "שוק שחור גרעיני", שאותה ניהל "אבי הגרעין הפקיסטני", עבד אלקדיר חאן.

ה"שוק השחור הגרעיני" של חאן מכר לקונים שונים ברחבי העולם את הכישורים הטכניים ואת חומרי הגלם, הנחוצים על מנת לייצר ארסנל גרעיני.

על פי דיווח שפורסם לאחרונה ב"ניו יורק טיימס" רכיבי האלקטרוניקה של הצנטריפוגות היו מטורקיה, והם היו בין המרכיבים המשמעותיים ביותר אשר נמכרו ב"שוק השחור הגרעיני" של חאן.

המושג צנטריפוגות הפך למוכר בקרב הציבור הרחב, וזאת בעקבות איום הגרעין האיראני – הצנטריפוגות מסתובבות במהירות על-קולית כדי לטהר אורניום. התפוקה שלהם, בהתאם לרמת ההעשרה, יכולה לתדלק כורים או נשק גרעיני.

מדו"ח שפורסם על ידי המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים בלונדון, שהתמקד ב"שוק השחור הגרעיני" של חאן, עולה כי חברות טורקיות עסקו ​​ביבוא רכיבים שונים מאירופה כדי לייצר צנטריפוגות ולאחר מכן החברות הטורקיות סייעו להעביר את המוצרים המוגמרים ללקוחות – איראן, לוב וצפון קוריאה.

בין טורקיה לפקיסטן מתקיימת ברית אסטרטגית מוכרת שנכון לשים אליה לב.

יחסי ההגנה המתחזקים בין טורקיה ופקיסטן נמצאים במגמת עלייה מאז עלה לשלטון ראש ממשלת פקיסטן הנוכחי, אימראן חאן.

צמיחת הכוח הימי של טורקיה ופקיסטן מהווה "דאגה מתפתחת" גם עבור ישראל, וזאת בשל כוונותיה של טורקיה לגבי התגליות של הגז הטבעי, במזרח הים התיכון ובמיוחד בקפריסין.

כאשר טורקיה נמצאת כעת בעימות גלוי עם מדינות ברית נאט"ו, ולאחר שטורקיה הימרה וגם זכתה בהימור שהיא תוכל לבצע תקיפה צבאית בסוריה ולהתחמק מההשלכות שלה, האיום של ארדואן לגבי רצונו להשיג יכולת גרעינית מקבל משמעות חדשה.

אם ארצות הברית לא הייתה יכולה לנתב ולמנוע מארדואן לנהל לחימה נגד הכורדים, איך היא יכולה לעצור אותו מלבנות נשק גרעיני או לעקוב אחר איראן באיסוף הטכנולוגיה לשם כך?

עם זאת, מומחים טוענים כי לטורקיה ייקח מספר שנים להשיג יכולת גרעינית, אלא אם כן ארדואן יבחר לקנות נשק כזה, אך אם יבחר לעשות כך הסיכון האישי שלו יהיה משמעותי.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

 

 

כתיבת תגובה