מי את האומה הפרסית? בראי המקורות

מי את האומה הפרסית?

(איראן של ימינו) ליקטתי וערכתי, ובשורות הבאות אנסה לתת קצת רקע ("על קצה המזלג") מה שיכול לסייע בפענוח המהלכים והטקטיקה האיראנית כיום, כלפי העולם בכלל וכלפי אויביה המוצהרים בפרט.

נבואת דניאל: בספר דניאל (פרק ז') מובא חלום שחלם, ובחלום ארבע חיות המסמלות את ארבע המלכויות שישלטו בעולם.
(בארמית) פסוק ה: וַאֲרוּ חֵיוָה אָחֳרִי תִנְיָנָה דָּמְיָה לְדֹב וְלִשְׂטַר חַד הֳקִמַת וּתְלָת עִלְעִין בְּפֻמַּהּ בֵּין שִׁנַּיהּ \שִׁנַּהּ\ וְכֵן אָמְרִין לַהּ קוּמִי אֲכֻלִי בְּשַׂר שַׂגִּיא. (בעברית) (ה) וְהִנֵּה חַיָּה אַחֶרֶת שְׁנִיָּה דּוֹמָה לְדֹב, וּלְצַד אֶחָד הוּקָמָה, וְשָׁלֹשׁ צְלָעוֹת בְּפִיהָ בֵּין שִׁנֶּיהָ, וְכֵן אוֹמְרִים לָהּ: קוּמִי אִכְלִי בָּשָׂר רָב..מי הוא הדב? רש"י: פרס. מדוע הם משולים לדב ?
רש"י: שאוכלים ושותים כדב ומסורבלים בבשר כדב. [דב אוכל הרבה ומשמין ] מצודת דוד: לדב יש הרבה בשר – וזה רומז על העושר הרב שהיה להם .מלבי"ם: לדב אין גבורה כמו האריה ונמשלו לדב כי הם לא מלכו בכיפה כמו נבוכדנצר. שלשה צלעות בפיה: למה הכוונה?
רש"י: על פי חז"ל 3 מדינות היו תמיד מורדות בה ומשלימות עמה, לפעמים הייתה בולעת אותם ולפעמים פולטת אותם, ואני אומר (רש"י) שלשה מלכים יעמדו לפרס: כורש, אחשורוש, ודריוש שבנה את בית המקדש סיכום: מלכות פרס ומדי לא רוצים לדרוס ולטרוף את האחרים הם רוצים לאכל ולשתות ולהתעשר – לפי הסיסמה : תהנה ממה שיש לך! ומה התוצאה ?
הם לא ממש מולכים בעולם כיוון שהנהנתנות מחלישה את הגבורה ומפוררת את השלטון ואת כל החיים.
עוד על מיהו הדב, והקשר לאומה הפרסית:
הדב היא חיה מסורבלת, מגודלת, וחסרת מנוחה. "שאוכלין ושותין כדוב, ומסורבלין כדוב" "וארו חיוא אחרי תנינא דמיה לדוב – אלו פרסיים, שאוכלין ושותין כדוב, ומסורבלין כדוב, ומגדלין שער כדוב, ואין להם מנוחה כדוב, שהוא כל הזמן נודד ממקום למקום. מהן התכונות המתארות את הדוב,
ובמציאות? הזיהוי של הדוב כבעל החיים הידוע לנו בשם זה איננו נתון לוויכוח וספקות, שאוכלין ושותין כדוב, ומסורבלין בשר כדוב, ומגדלין שער כדוב, ואין להם מנוחה כדוב". דוב אין לו מנוחה – "כשהוא קשור הולך ובא תמיד סביבותיו". רש"י מתייחס להתנהגות הדוב כשהוא בשבי אך חוסר המנוחה מאפיין גם את הפרטים בבר. מראהו של הדוב מסורבל וכבד ותנועתו איטית אם כי בשעת הצורך דובים יכולים לנוע במהירות רבה. התיאורים "שאוכלין ושותין כדוב" ו"אין להם מנוחה כדוב" קשורים זה לזה וניתן לפרשם על רקע סוג המזון אותו הם אוכלים. ‏הדוב אוכל הכל אך ניזון בעיקר מצמחים על חלקיהם השונים: פירות, פרחים, זרעים ואיברי אגירה. הם אוכלים פטריות וחרקים ופרטי מזון קטנים אחרים. סוג זה של מזון מחייב פעילות ממושכת לאורך היום על מנת לספק את כמות האנרגייה הדרושה לבעל חיים כה גדול. התאור הוא, א"כ, של בעל חיים המרבה לאכול וחייב להיות פעיל שעות רבות וכדברי רש"י: "הולך ובא כל שעה". מדברי התוס' (עבודה זרה, ב ע"ב) ניתן ללמוד על האינטלגנציה הגבוהה יחסית של הדוב: ההשוואה שהתוס' עורך בין הדוב והאריה עולה בקנה אחד עם התיאורים הרבים בהם מופיע צמד זה כסמל לכוח אלא שלדעתו האריה עולה על הדוב בגלל היותו מלך החיות. התוס' מתייחס לעוז רוחו של הדוב אולי על רקע הפסוקים במקרא המתארים את התנהגותו של דוב שכול. "אתה ידעת את אביך ואת אנשיו כי גברים המה ומרי נפש המה כדב שכול בשדה" (שמואל ב', י"ז ח'). ובפסוקים נוספים: "אפגשם כדב שכול ואקרע סגור לבם" (הושע, י"ג ח'). "פגוש דב שכול באיש ואל כסיל באולתו" (משלי, י"ז י"ב). הדובים בולטים בתבונתם ויכולתם לאלתר פתרונות לבעיות הצצות בעת חיפוש מזון. לסיכום למדנו מס' תכונות של האומה הפרסית (האיראנים) שנמשלו לדב: 1. דב היא חיה מסורבלת והתנועה איטית (למרות שבשעת הצורך יכול לנוע מהר)
2. דב חיה עם הרבה בשר (תלויה מאד בעושר שלה, נקודה מאד רגישה אצלה) 3. דב היא חיה שדרוש לה אוכל כל הזמן כי היא חיה שנעה כל הזמן והיא חסרת מנוחה מה שגורם לה לבזבז הרבה אנרגיה. 4. דב היא חיה לא בעלת גבורה (להבדיל מהאריה) 5. מטרת הדב אינה לטרוף ולדרוס את האחרים אלא להשתלט על מקורות העושר בעולם (מזון ואנרגיה) 6. הם לא מצליחים להשתלט על העולם כי הנהנתנות שלהם מחלישה אותם. 7. דב היא חיה אינטלגנטית מאד.
8. דב היא חיה עם עוז רוח (אומץ) רב. 9. הדוב היא חיה שבולטת בתכונות שלה והיכולת שלה לאלתר פתרונות לבעיות וקשיים שצצים בדרכם (יצירתיים). מזה ניתן ללמוד רבות על אופן פעילותה של האומה הפרסית, הלא היא איראן של ימינו.

קרדיט: david_king

Image result for ‫פרס העתיקה‬‎

 

כתיבת תגובה