המודיעין הנורבגי: תרגיל פתע חריג בגודלו של כוח צוללות רוסי

תרגיל הצוללות הרוסי, הנרחב ביותר מאז סיום המלחמה הקרה, נערך בימים אלה במים הקפואים של צפון האוקיינוס האטלנטי. המודיעין הנורבגי מדווח כי לא פחות מעשר צוללות של חיל הים הרוסי משתתפים בתרגיל , שמונה מהן מונעות גרעינית.

התרגיל המאסיבי אמור לכלול בדיקות של כלי נשק חדישים ווידוא יכולות של מספר צוללות בודדות המעורבות ומתפקדות באופן עצמאי בתוך כל המערך, כולל פעולות לאורך זמן בעומקים משתנים. התרגיל נועד גם לבחון את יכולתן של כוחות ארה"ב ונאט"ו לעקוב אחר הספינות המשוכללות ביותר ברוסיה כאשר הם פועלים באזורי גרינלנד, איסלנד, הממלכה המאוחדת, הידוע יותר בשם סהר GIUK – צוואר בקבוק אסטרטגי ועיקרי שנמצא תחת פיקוח הדוק של מספר מכמ"ים . הצוללות הרוסיות יבדקו את יכולותם לתקוף בטרם יתגלו על ידי האויב, או אז יהיה להן סיכוי טוב יותר להיעלם בתוך אוקיאנוס האטלנטי כדי להמשיך ולעסוק בהתקפותיהם הקטלניים מאוד ומבלי שיוכלו לאתרם,על מנת שבזמן של מלחמה יעמדו במשימה ויביאו להשמדת ספינות מלחמה עויינות תוך כדיי הגנה על ספינות בעלות הברית שיחברו אליהם מאוחר יותר , לרבות
ביצוע פקודות וחתירה להשמדות מדויקות של יעדים מרכזיים.

רשת החדשות הנורווגית NRK, שחשפה את סיפור המקור, קובעת כי המודיעין הנורבגי חושב שיש לו מידע ,כמעט ודאי, היכן נמצאות כמה מהצוללות כיום, אך הדבר עשוי להשתנות מכיוון שהתרגיל יכול להימשך כחודשיים.

Barents Observer טוען כי הוא יכול לזהות את  האזורים בהם נמצאים חלק מהצוללות , לפי הפירוט הבא:

*- שתי צוללות גרעיניות נמצאות מערבית לאי הדוב, בין סבאלברד לפינמרק, החלק הצפוני ביותר של נורבגיה .

*- שתי צוללות נמצאות דרומית וממזרח לאי הדוב, השומרות על הכניסה בחלקו המזרחי של ים ברנטס.

*- שתי צוללות החמושות בגרעין ממוקמות בחלק הצפוני של הים הנורבגי.

כמו כן מציינים NRK את היעדים המשוערים שנקבעו לתרגיל הגדול:

המטרה של חלק מהצוללות היא להתמקם כמה שיותר רחוק במרחבי האוקיאנוס האטלנטי מבלי להתגלות. המסע כולו יצא מבסיסי הצי הצפוני באזור מורמנסק . המטרה של רוסיה היא להראות ולהפגין שהם מסוגלים לאיים על החוף המזרחי של ארה"ב . רוסיה רוצה לומר ש"זה הים שלנו ואנו יכולים לעשות זאת. אנו מסוגלים להגיע לארצות הברית . הם בעיקר רוצים לבחון את יכולתו של המערב והאם יוכל לזהות וכיצד יבחר להתגונן.

ישנה הנחה כי מספר צוללות רוסיות מסוגים שונים מהמתקדמות ביותר, פונים לפתע דרומה במהלך התרגיל, ייתכן מאוד שארצות הברית ובעלות בריתה יכשלו מראש לעקוב אחר כולם.

תרגיל זה מתקיים בתקופה שבה גם כוח הצוללות של אמריקה מורגש היטב באזורים הללו.

(קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב)

 

 

 

 

כתיבת תגובה