צפון קוריאה מאשרת שביצעה בהצלחה שיגור טיל בליסטי מתחת למים

צפון קוריאה אישרה ב-3 באוקטובר כי ביצעה את מבחן הטילים הבליסטיים הראשון שלה מתחת למים, מזה כשלוש שנים, זאת לכאורה במטרה להפעיל לחץ על ארצות הברית לקראת חידוש השיחות בין המדינות, בסוף השבוע, על הגרעין הצפון קוריאני.

הטיל שאותו בדקה צפון קוריאה ב-2 באוקטובר הוא טיל המכונה: "פוקגוקסונג -3" , אשר צפון קוריאה מתארת אותו כטיל בליסטי, בעל יכולת שיגור מצוללת.

כמו כן, שיגור הטיל האחרון הוא לגובה הרב ביותר שבדקה צפון קוריאה מאז החלה בניהול דיפלומטיה עם ארצות הברית בתחילת השנה שעברה.

ישנם משקיפים הטוענים כי צפון קוריאה רוצה להראות לארצות הברית מה יקרה אם הדיפלומטיה תיכשל שוב.

סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה מסרה כי בדיקת הטיל בים מול חופי המזרח של המדינה היה מוצלח ובכך:

"החל שלב חדש להכיל את האיום של הכוחות החיצוניים [על צפון קוריאה] והמשך חיזוק השריר הצבאי של המדינה להגנה עצמית".

בדיווח לא צויין אילו כוחות חיצוניים מאיימים על ביטחונה צפון קוריאה, אך צפון קוריאה אמרה בעבר כי היא נאלצת לפתח טילים חמושים בגרעין כדי להתמודד נגד איומים צבאיים מצידה של ארצות הברית.

סוכנות הידיעות הרשמית בצפון קוריאה לא הרחיבה בשאלה האם הטיל נורה מצוללת, כלי שיט שטוח או פלטפורמת שיגור תת-מימית אחרת.

תמונות שפורסמו על ידי צפון קוריאה מראים את הטיל משוגר ומפזר להבות בוהקות עם ענן עשן העולה מהים, אך לא ניתן היה לזהות את הפלטפורמה שבו שוגר הטיל.

קים דונג-יוב, אנליסט ממכון סיאול ללימודי המזרח הרחוק, כתב בפייסבוק כי הטיל נורה ככל הנראה מדוברה, כלי שיט שטוח, שנבנה עבור שיגור טילים מתחת למים. לדבריו הטיל נמצא בפיתוח וכי צפון קוריאה חייבת לנסות לשגר אותו מצוללת לפני פריסתו המבצעית.

משרד ההגנה של דרום קוריאה מסר כי הטיל הצפון קוריאני טס מסלול של כ-450 ק"מ בגובה מקסימלי של 910 ק"מ.

דרום קוריאה הוסיפה גם כי הטיל טס גבוה יותר מכל טיל אחר לטווח קצר ששוגר בבדיקות טילים, אשר ביצעה בחודשים האחרונים צפון קוריאה.

סוכנות הידיעות של צפון קוריאה מסרה כי הטיל שוגר במצב אנכי וכי לשיגורו לא הייתה השפעה שלילית על ביטחון המדינות השכנות.

דונג-יוב, האנליסט ממכון סיאול ללימודי המזרח הרחוק, הוסיף כי הטיל יכול לטוס במסלול סטנדרטי, בין 1,500-2,000 ק"מ. הוא גם ציין כי טיל ה"פוקגוקסונג -3" הוא טיל לטווח בינוני וכי צפון קוריאה לא בדקה טילים לטווח בינוני וארוך מאז שהחלה בשיחותיה עם ארצות הברית.

נציגי צפון קוריאה וארה"ב אמורים להיפגש ביום שישי ושבת כדי לחדש את הערוץ הדיפלומטי ולנסות לסיים את משבר הגרעין עם צפון קוריאה.

ערוץ הדיפלומטיה בין ארצות הברית לצפון קוריאה היה ברובו קפוא מאז המחלוקות שהתגלו בפסגה השנייה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למנהיג צפון קוריאה,  קים ג'ונג און, בחודש פברואר בווייטנאם.

צפון קוריאה הזהירה לאחרונה כי התנהלותה הדיפלומטית עם ארצות הברית עלולה להסתיים במידה וארצות הברית לא תצליח להציע הצעות חדשות להצלת שיחות הגרעין עד חודש דצמבר.

"פוקגוקסונג -3" הוא אחד מהטילים בעלי מנוע דלק מוצק אשר קיים בארסנל הנשק של צפון קוריאה.

צפון קוריאה בדקה לראשונה את הטיל "פוקגוקסונג-1" מהדגם, המיועד לשיגור מתחת למים, בשנת 2016. קים אמר אז שצבאו צבר "יכולת התקפה גרעינית מושלמת". שנה לאחר מכן ביצעה צפון קוריאה את בדיקת הטיל "פוקגוקסונג -2", בגרסה היבשתית של הטיל.

צפון קוריאה בעלת יכולת לשגר טילים מצוללת מהווה איום על ארצות הברית ובעלות בריתה, זאת מכיוון ששיגורים כאלה קשה יותר לאתר בזמן הנכון כדי להגיב עליהם. כמו השימוש במנוע דלק מוצק גם מגביר את הניידות של הטיל.

לאחר בדיקת הטיל ב-2 באוקטובר, משרד החוץ האמריקאי קרא לצפון קוריאה:

"להימנע מפרובוקציות, לעמוד בהתחייבויותיה על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, להישאר במשא ומתן מהותי ומתמשך, ולעשות את שלה כדי להבטיח שלום ויציבות בחצי האי קוריאה – ולהשיג את פירוק הגרעין".

יפן הגישה מחאה מיידית על בדיקת הטיל האחרונה של צפון קוריאה ואמרה כי הטיל נחת לראשונה, מאז חודש נובמבר 2017, בתחום ריבונותה הכלכלית הבלעדית.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה