מה פשר "היפוך המדיניות" של בן סלאמן?

נכון לציין שלוש נקודות מפתח בדבריו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן, בראיון, ששודר ביום ראשון, ב-CBS האמריקאי:

  • בן-סלמאן דיבר והתנהג כמו השליט המוחלט של ערב הסעודית. הוא בקושי הזכיר את אביו, המלך סלמאן, וקיבל אחריות לרצח העיתונאי, ג'מאל חאשוקג'י, כאשר הוא מציג את עצמו כמנהיג הממלכה הסעודית, האחראי על שלוש מיליון עובדי מדינה.
  • בן-סלמאן היה מפויס בצורה יוצאת דופן כלפי איראן ובנות בריתה, ונטש לחלוטין את הרטוריקה הנצית שאפיינה את רוב אם לא את כל הראיונות הקודמים שלו.
  • בן-סלמאן, האיש שפתח במלחמת תימן והתחייב להמשיך ולבצע אותה בשם ה"לגיטימציה", בראיון שהעניק ל-CBS התעקש בן-סלמאן כי הוא פתוח לכל מאמץ להביא את המלחמה לסיום שליו, וכי הוא מעדיף את הפתרון הפוליטי מאשר את הפתרון הצבאי.

אחד מההסברים שמתקבלים על הדעת לשינוי הפתאומי שחל אצל יורש העצר הסעודי הוא שבן-סלמאן מרגיש כי הוא נבגד והונה על ידי בנות בריתה של סעודיה, מדינות המערב, ובמיוחד מארצות הברית.

נראה כי מדינות המערב השאירו את סעודיה עומדת לבדה מול רצף תקיפות בחסות איראן, המפעילה כוחות פרוקסי בתמיכתה באזור. מדינות המערב לא הצליחו להשיב בפעולות תגמול לאחר שמתקני הנפט בסעודיה הותקפו שלוש פעמים ברציפות עוד לפני התקיפה ב-14 בספטמבר על לב תעשיית הנפט במדינה.

בתוך רצף האירועים האחרונים, הגיעה גם תקיפה של החות'ים בתימן על כוחות היבשה של הסעודים והכוחות, הנתמכים על ידם בחזית נג'ראן, עיר בדרום-מערב סעודיה, סמוכה לגבול עם תימן.

התקיפה הביאה למותם ופציעתם של מאות חיילים וכן ללכידתם של כ-2,000 חיילים יחד עם ציוד צבאי.

זה בולט כי בן-סלמאן מנסה להפעיל מתווכים שיעסקו בהפחתת המתחים בין סעודיה לאיראן – גם ראש ממשלת פקיסטן וגם ראש ממשלת עיראק אישרו לאחר הביקורים האחרונים שלהם בסעודיה כי הם התבקשו למלא תפקיד כזה. איראן גם היא מצידה הכירה בכך שמנהיגים זרים העבירו הצעות לדיאלוג מסעודיה.

חמש שנים לאחר פתיחת המלחמה בתימן, בן-סלמאן, ככל הנראה הבין שהוא לעולם לא יוכל לנצח אותה. לא רק זה, אלא היוצרות התהפכו – החות'ים עברו מההגנה להתקפה.

תקיפות המל"טים והטילים של החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, הגיעו עמוק אל תוך ערב הסעודית, ומערכות ההגנה האוויריות של הממלכה הסעודית, שנרכשו מארה"ב בשווי של עשרות מיליארדי דולרים, התבררו כבלתי אפקטיביות.

סביר כי בן-סלמאן מתחיל להפנים כי ההימור שלקח עבור סעודיה בתקוותו כי ארה"ב או ישראל יפתחו בתקיפה צבאית על איראן כשלה.

בנוסף לכל זאת תגובתו של טראמפ כלפי איראן מלמדת את בן-סלמאן כי טראמפ מנצל את ההסלמה ככלי לסחיטת סכומי כסף של הממלכה הסעודית בדרך של עסקאות נשק ותשלומים אחרים, ולא באמצעות תמיכה צבאית מעשית.

אחד מהדברים החמורים ביותר עבור הממלכה הסעודית כתוצאה של הפגיעות האחרונות בריבונותה הוא ערעור דימויה, יוקרתה וסמכותה, לא רק בקרב העולם הערבי והאסלאמי אלא גם בקרב אזרחי הממלכה הסעודית.

במידה והעדפתו המוצהרת של בן-סלמאן לשלום ודיאלוג היא אכן משקפת את הגישה האסטרטגית החדשה שלו ומציגה בחינה מחודשת של מדיניות, אזי בהתחשב בעקומת הלמידה הסעודית, בהקשר התנהלותה של ארצות הברית והנועזות האיראנית באזור – לישראל יש מקום לדאגה.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה