עיראק מתווכת לקיום שיחות בין סעודיה לאיראן

ערב הסעודית נתנה אור ירוק לראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, לתאם בעבורה פגישה עם איראן כצעד ראשון להפחתת המתחים באזור, כך עולה מדיווח של MEE.

עבאס אל-חסנאווי, המועסק במשרדו של ראש ממשלת עיראק, אמר היום (שלישי) ל- MEE כי אל-מהדי מתווך בין המנהיגים בסעודיה ואיראן והעביר את התנאים של כל צד כדי לקיים שיחות עם האחר.

חסנאווי חשף את הדברים לאחר דבריו של דובר ממשלת איראן שאמר ביום שני כי סעודיה העבירה מסרים לנשיא איראן חסן רוחאני באמצעות "מנהיגי מדינות מסוימות".

על פי הדיווח ביום שני של סוכנות הידיעות הרשמית למחצה ILNA, דובר ממשלת איראן, עלי רבאי, אמר:

"מסרים מהסעודים הובאו בפני חסן רוחאני ממנהיגי מדינות מסוימות".

"אם סעודיה באמת רודפת שינוי התנהגות, איראן מברכת על כך, הוא הוסיף.

בדיווח נמסר מידע על המסרים שהועברו לרוחאני מהסעודים, אך צויין כי איראן מוכנה לדיאלוג עם סעודיה במידה והמלחמה בתימן תסתיים.

הגורם העיראקי אישר בפני MEE כי ראש ממשלת עיראק עוסק בתיווך בין הצדדים, במטרה להקל על המתחים.

"להנהגה בעיראק יש ערוצים עם שני הצדדים. אחינו הסונים מקשרים עם הסעודים ואחינו השיעים עם האיראנים", כך אמר חסנאווי, המועסק במשרדו של ראש ממשלת עיראק.

"לסעודים יש תנאים לפני תחילתו של תהליך משא ומתן וכך גם לאיראנים. העברנו את התנאים האלה לכל אחד מהצדדים. זו לא משימה קלה לקבץ שני צדדים מנוגדים מבחינת האידיאולוגיה, הפלגים [הדתיים] והבריתות שלהם באזור", הוא הוסיף.

חסנאווי הוסיף כי עיראק תפקח על הפגישה בין סעודיה לאיראן, כאשר עיראק היא המקום המועדף לקיום הפגישה.

"הסעודים נתנו אור ירוק בעניין הזה, ואל-מהדי עובד על זה", ולכן סעודיה, כולל יורש העצר מוחמד בן סלמאן, "הרגיעו את הרטוריקה שלהם" בימים האחרונים, כך אמר חסנאווי.

אל-מהדי ביקר בשבוע שעבר בסעודיה כדי לקיים שיחות עם יורש העצר הסעודי.

חסנאווי הוסיף כי ממשל טראמפ אישר את קיום המשא ומתן בין שני הצדדים.

פליח אלפייאד, היועץ לביטחון לאומי של עיראק, נמצא בארצות הברית כדי לדון על ציר זמן לקיום פגישות בין הצדדים, הוסיף חסנאווי.

"אם יהיה באזור פוטנציאל עסקה הכוללת את תימן, סוריה ועיראק, לאמריקאים לא תהיה שום בעיה עם זה", אמר חסנאווי.

חסנאווי הדגיש כי ראש ממשלת עיראק מקווה כי הפגישה אכן תתקיים בבגדאד, אך עדיין טרם סוכם על מקום.

"בגדאד זה המקום הכי טוב לפגישה הזו, אבל אני לא יכול לאשר שזה יהיה [בבגדאד]. בהתחלה יתקיימו פגישות בין פקידי שתי המדינות ואז [כאשר] תתקיים עסקה. מנהיגי ערב הסעודית ואיראן ייפגשו. לחתום עליה", אמר חסנאווי.

"התנאים של סעודיה הם שאיראן תמזער את תפקידה בתימן ובסוריה ותחדל לתמוך בקבוצות חמושות כמו החות'ים [בתימן]", כך אמר עבאס אל-חסנאווי, המועסק במשרדו של ראש ממשלת עיראק.

חסנאווי הוסיף כי סעודיה מבקשת גם מאסד ומשטרו בסוריה לפתור את בעיותיהם עם קבוצות האופוזיציה הסורית, ולהסכים על חוקה לסוריה עם הסכמת כל הצדדים.

בראיון ששודר ברשת CBS ביום ראשון, בן סלמאן אמר כי "פתרון פוליטי ושלו טוב בהרבה מצבאי", וקרא לאיראן לסיים את תמיכתה בחות'ים בתימן. הוא גם טען כי מלחמה בין סעודיה לאיראן פירושה "התמוטטות מוחלטת של הכלכלה העולמית".

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה