חמינאי: אסור לאיראן לשים את מבטחה על אירופה

המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אמר כי איראן לא צריכה עוד לשים את אמונה באירופאים, זאת מכיוון שלאחר נסיגתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין האירופאים לא מילאו אף לא אחת מההתחייבויותיהם במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם טהרן בשנת 2015.

חמינאי אמר את הדברים ביום חמישי בפגישה עם חברי אסיפת מומחים בטהרן, כך על פי דיווח בטלוויזיה האיראנית.

המנהיג אמר כי גורמים איראנים שעוסקים במשא ומתן טוענים כי האירופאים לא קיימו אף לא אחת מההתחייבויותיהם, והוסיף כי "זו הסיבה החזקה ביותר לכך שאנחנו [האיראנים] לא צריכים לסמוך עליהם [האירופאים] בשום תחום".

"בניגוד להבטחותיהם, האירופאים נותרו בפועל מחוייבים לסנקציות האמריקאיות [נגד איראן] ולא נקטו בפעולה כלשהי" בכדי לכבד את התחייבויותיהם במסגרת העסקהכך אמר המנהיג העליון של איראן.

נראה גם כי "לא סביר שיעשו [האירופאים] דבר למענה של איראן" בעתיד, וזו הסיבה שאיראן לא צריכה לתלות עוד את תקוותה באירופאים, ציין חמינאי.

חמינאי אמר כי פרט לארצות הברית והמשטר הישראלי, הדרך סלולה לאינטראקציה ולמשא ומתן עם כל המדינות האחרות, והוסיף:

"עם זאת, המדינות שהניפו את דגל האיבה כלפי הממסד האיסלאמי ובראשן ארצות הברית… וגם אין לסמוך בשום אופן על מספר מדינות באירופה, משום שהן מפגינות במפורש עוינות כלפי האומה האיראנית".

המנהיג העליון של איראן הדגיש כי המניעים העומדים מאחורי העוינות של האירופאים כלפי איראן אינם שונים מאלו של ארצות הברית, והסביר:

"האירופאים מופיעים כמתווכים ומנהלים משא ומתן ארוך", אך כל מה שהם אומרים אלו מילים ריקות מתוכן.

חמינאי ציין כי למרות כל פעולות האיבה, מה שקרה בארבעים השנים האחרונות הסתיים תמיד לטובתה של איראן.

"כיום הממסד האיסלאמי לא רק חזק יותר מלפני 40 שנה, אלא אפילו חזק יותר מלפני עשר שנים, ועוצמת המהפיכה וההשפעתה הפוליטית התפשטה באזור ושורשי המהפכה [האיסלאמית] התעמקו", הדגיש חמינאי.

במקומות אחרים בדבריו הצביע חמינאי על התנאים החברתיים, הפוליטיים והכלכליים בארצות הברית ובאירופה, וטען כי "ארה"ב, שהיא אויבת הקשת שלנו, היא כיום השלטון השנוא ביותר בעולם והאירופאים בעצמם הודו בחולשותם וירידת כוחם".

המנהיג העליון של איראן גם התייחס למצבה הבעייתי לטענתו של אירופה וציין:

"מדינות אלה מתמודדות עם בעיות כלכליות חמורות וכולם עדים לבעיות הפוליטיות שאיתן מתמודדות בריטניה וצרפת – ויש לנצל את המצב הזה".

בתוך כך, היום דווח כי האיחוד האירופי הזהיר באופן פרטי את המשטר האיראני כי האירופאים ייאלצו להתחיל לסגת בחודש נובמבר מהסכם הגרעין, במידה ואיראן תמשיך באיום שלה לסגת מהתחייבותיה בהסכם.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה