רוסיה, סין ובריטניה מזהירות מפני האשמת איראן במתקפת בסעודיה

בהקשר לכתבה : "מערך השיקולים האיראני – מה עומד מאחרי התקיפה על סעודיה ביום שבת?" – סיקור שבו עסקנו במערך השיקולים של איראן בביצוע התקיפה ביום שבת על סעודיה – בין השיקולים השונים שהוזכרו צויין:

"איראן מבינה כי תקיפה כזו [על איראן] תבוצע רק בהתייעצות עם סעודיה ובנות ברית אחרות – במיוחד בריטניה, אוסטרליה, בחריין וישראל – בנות בריתה של ארצות הברית אשר לכולן אינטרסים דומים אך גם מנוגדים – איראן מבינה כי האינטרסים המנוגדים של המנהיגים והמדינות ודאי יעכבו ויקטינו את עוצמת התקיפה, זאת במידה וטראמפ יחליט ללכת על אופציה צבאית".

"בתוך מערך השיקולים האיראנים הם מבינים כי האו"ם אחרי הכל, להוט בכל כוחו לשמור על הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 – לאיראן יש הוכחה – הרי למרות העובדה כי האו"ם שגם מנהל את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שאישרה את ההפרות הגרעיניות של איראן, האו"ם דווקא מגלה נכונות ורצון עז לשמר על ההסכם משנת 2015".

לא חלף זמן רב וההנחה האיראנית קיבלה מימוש ראשוני בשטח

הקרמלין מזהיר מפני "מסקנות חפוזות" 

רוסיה קוראת למדינות במזרח התיכון ומחוצה לה שלא להסיק "מסקנות חפוזות" על מי שתקף את מתקני הנפט בסעודיה, כך אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, לכתבים.

פסקוב אמר עוד כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לא הציע לסעודיה סיוע בכדי להתמודד עם השלכות התקיפה. הוא הוסיף גם כי זה לא השפיע על ההיערכות לביקור הקרוב של פוטין בסעודיה – עובדה שהתגלתה מאוחר יותר כביכול כלא נכונה, שכן נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין, התגרה בארצות הברית והציע לסעודיה לרכוש מערכות הגנה רוסיות.

בריטניה אומרת כי ההתקפה "מקוממת", אך לא ברור מי עשה זאת

בריטניה מסרה כי התקיפה על מתקני הנפט של סעודיה הייתה "חמורה ומקוממת", אולם יש צורך בעובדות מלאות בכדי לקבוע מי היה אחראי לתקיפה לפני שבריטניה תגיב.

התקיפה "הייתה הפרה של החוק הבינלאומי", אמר שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, והוסיף כי בריטניה מתייצבת לצידה של סעודיה.

יחד עם זאת, ראב ציין:

"מבחינת מי אחראי, התמונה לא לגמרי ברורה. אני מעוניין שתהיה לנו תמונה מאוד ברורה, ככל הנראה בקרוב".

סין אינה יכולה לחלוק את האשמה בהתקפה ללא עובדות

משרד החוץ של סין אמר כי אין סיבה להטיל את האחריות ולהאשים מישהו בהתקפה על מתקני הנפט של סעודיה ללא עובדות חותכות.

דוברת משרד החוץ הסיני, הואה צ'ונינג, הוסיפה בזמן שנאמה בתדריך חדשות יומי, כי סין מקווה שכל הצדדים "יפעילו ריסון עצמי".

בסיקור, המציג את מערך השיקולים האיראנים, צויין גם:

"נכון להתייחס ברצינות לאמירה של פומפאו כי התקיפה על סעודיה ביום שבת לא הגיעה מתימן – במקרה כזה, ככל הנראה ארצות הברית מחזיקה בידיה "הוכחות חותכות", שכן גם לערב הסעודית, וכן גם לבנות ברית אחרות של ארצות הברית באזור יש 'עיניים לשמיים בשפע', עיניים הצופות בכל מה שזז באזור המפרץ הפרסי".

נראה כי נכון לעכשיו החל שלב המאבק על ההוכחה – לאחר שאיראן הכחישה את טענתה של ארצות הברית, חובת ההוכחה מוטלת על ממשל טראמפ.

החות'ים בתימן מזהירים מפני התקפות נוספות

בתוך כך המורדים החות'ים בתימן, היחידים שלקחו אחריות רשמית לתקיפה על סעודיה, הזהירו מפני תקיפות נוספות על מתקני הנפט בסעודיה והפצירו בחברות זרות, שעושות עסקים במדינה להתרחק מאתרי האנרגיה שלה.

יחיא סארי, דובר המורדים החות'ים, אמר כי תקיפות על מתקנים כמו בשדה הנפט של סעודיה, שנפגע בסוף השבוע האחרון יכולים שוב להתרחש "בכל עת".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה