איראן מזהירה את ארה"ב מהקמת כוח ימי לאבטחת השייט במפרץ הפרסי

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הזהיר את ארצות הברית מפני הרצון שלה להקים קואליציה ימית נגד איראן, במסווה של הבטחת ביטחון ימי במפרץ הפרסי.

זריף אמר את הדברים בראיון שהעניק ב-17 באוגוסט ל-"NBC News", ופורסם ביום שלישי.

"אם המדינות מחוץ לאזור הזה [המפרץ הפרסי] רוצות לבוא לאזור הזה כדי להפריע לביטחוננו, ליצור בריתות צבאיות וקואליציות נגד איראן, והן מצפות מאיראן, שהיא מדינת החוף כאן, שלא תפיק תועלת מהעובדה הזו, אז הן עושות ממש חישוב שגוי וקשה", כך אמר זריף בראיון.

כשנשאל זריף "מה נקודת השבירה של איראן?" תחת הלחץ המתמשך מצידה של ארה"ב, ענה זריף: "איראן לעולם לא תישבר". זריף ציין כי איראן הביסה בעבר תוקפנים, והוסיף: "לימדנו שיעורים טובים את מי שפלש למדינה שלנו".

שר החוץ האיראני אמר כי איראן היא חלק מהאזור כבר 7,000 שנה והוסיף:

"ארצות הברית, היא – לא מוזמנת!"

"אני לא חושב שארצות הברית או נוכחות צבאית זרה אחרת באזור הביאו ביטחון, אי פעם, למישהו", הסביר זריף.

זריף גם האשים את ארה"ב בפעולות של התערבות באזור ובהופעתו של ארגון הטרור דאע"ש.

שר החוץ האיראני הביע גם דאגה כי יש מי שמנסים, באופן פעיל, ללכוד את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למצב שבו: "לא תהיה לו שום אפשרות" מלבד הסלמה.

ארצות הברית ומדינות בעלות הברית שלה, הן מקור הצרות באזור המפרץ הפרסי, טען זריף.

"אם מסתכלים על האזור שלנו … מי הוא מקור חוסר היציבות? מי תומך בטרור? מי תמך בסדאם חוסיין בזמן שפלש לאיראן? מי תמך בחברי הטאליבן בזמן שהם השתלטו על אפגניסטן בשנות התשעים?" שאל זריף את המראיין בראיון המצולם.

"מי עצר וכלא מנהיגים של מדינות אחרות, זו לבנון?", שאל זריף כאשר הוא מפנה טענה כלפי סעודיה, שעצרה את ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי, בשנת 2017.

"מי מפציץ את תימן? מי נלחמים בינם לבין עצמם בדרום תימן בעדן? מי נלחם בלוב? מי נלחם בסודן? מי תמך בדאע"ש בסוריה?" המשיך לשאול זריף, כשהיה ברור שהוא מתייחס לסעודיה, איחוד האמירויות וקבוצות ה"פרוקסי" שלהן.

"התשובה לכל השאלות הללו לא תהיה איראן. התשובה תהיה בעלות בריתה של ארצות הברית", כך טען זריף.

שר החוץ האיראני המשיך וטען כי אלמלא תמיכתה של איראן בארגון כמו חיזבאללה, שנלחם בטרור ברחבי האזור, והיום מואשם על ידי ארה"ב בפעילות ממאירה – "היום יכלו להיות שחקנים ממאירים כמו דאע"ש שישלטו על שטחים רבים [באזור]".

זריף דחה כל "קשר" בין המעצר של איראן את המכלית, שמסומנת עם דגל בריטניה, במיצר הורמוז בסוף חודש יולי, לבין המעצר המוקדם יותר של בריטניה את מכלית הנפט, המופעלת על ידי איראן, מול חופי גיברלטר – בטענה שעשתה דרכה לסוריה בתחילת חודש שעבר.

זריף חזר והדגיש את טענתה של איראן, כי המכלית שנתפסה על ידי בריטניה וקשורה לאיראן, לא הייתה מיועדת להגיע לסוריה.

יחד עם זאת, זריף הוסיף:

"איננו מכירים בהגבלות, ונמשיך לעסוק בסחר עם מי שאנחנו אוהבים".

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה