השבוע שבין ה-9.8.19 ל- 15.8.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- רוצחי דביר שורק הי"ד נעצרו בבית כאחל שבגזרת חברון, ביטוי נוסף לשליטה הביטחונית הישראלית המרשימה באיו"ש.

*- עימותים קשים בהר הבית במהלך תשעה באב/ היום הראשון של חג הקרבן, על רקע כניסת היהודים למקום. חג הקרבן עצמו נחוג באווירה טובה יחסית הן באיו"ש והן ברצועה. אנשי החמא"ס ניצלו את החג להעמיק את השת"פ עם המשפחות הגדולות ברצועה.

*- עימותים באוניברסיטת אלאזהר ברצועה, על רקע מעורבות פעילי פת"ח בנעשה במוסד. ובאיו"ש, מדיח יו"ר הרש"פ את הנהלת איגוד הרופאים לאחר שאלה השביתו את מערכת הבריאות, בעקבות מעצר רופא שנחשד בהטרדה מינית.

ובהרחבה:

פחות מ- 48 שעות לאחר הרצח המזוויע של דביר שורק הי"ד, הצליחו כוחות הימ"מ, צ"ל והשב"כ ללכוד במיטתם את בני הדודים למשפחת עצאפרה בכפר בית כאחל שבגזרת חברון. הלכידה המהירה, הבהירה פעם נוספת כמה עמוקה שליטת כוחות הביטחון הישראליים באיו"ש בניגוד לרצועת עזה שבה יכולים ארגוני הטרור לעשות כמעט כל העולה על רוחם.

הנה תמונות מכניסת כוח צה"ל לבית כאחל:

אמנם גם במקומות שונים באיו"ש נרשמו השבוע הפרות סדר קשות ואלימות במיוחד, אבל עדיין מדובר בהיקף מזערי בהשוואה לאלימות ברצועה.

ואכן ברצועה נרשמו השבוע 3 ניסיונות חדירה לשטח ישראל ע"י מחבלים חמושים,רובם זוהו כאנשי למא"ס, אם כי לטענת החמא"ס מדובר בעטלה שפעלו באופן עצמאי, ולא בהכוונת הארגון. בשתיים מהתקריות נהרגו המחבלים, ובתקרית השלישית נעצר מחבל עוד טרם שחדר לשטח ישראל. בנוסף, הצליחה קבוצה גדולה של מתפרעים מהרצועה לחדור לשטח ישראל ולגרום נזק לציוד צבאי ולמצלמות,
ולחזור ללא פגע לרצועה.

בתוך כל אלה הודיעו אנשי "יחידת הבלונים" ברצועה על חידוש פעולתם באופן מלא, ושיגרו מדי יום כמה עשרות בלוני תבערה שגרמו לשריפות קטנות בשטחי עוטף עזה.

ואחרי כל אלה, עמד במוקד השבוע באיו"ש וברצועה "חג הקרבן", שחל השנה בחופף לצום תשעה באב, מה שהעלה את השאלה האם תתאפשר ביום זה כניסת יהודים להר הבית. הערבים הבהירו שמדובר מצידם ב"אור אדום", וכי הם לא יאפשרו את בשום אופן. מסיבה ו הם אף הכריזו, כי בניגוד לכל המקומות בהם תפילת החג תתקיים בשעה שש וחצי בבוקר, בהר הבית תתקיים התפילה בשעה שבע וחצי, ויתר
על כן, לא תתקיים תפילת חג בשום מסגד אחר בירושלים פרט למסגד אלאקצא.

למרות איומים אלו, והתפרעויות של הערבים בהר, איפשרה משטרת ישראל כניסה של קרוב ל- 1800 יהודים להר, אם כי אנשיה הקפידו שהכניסה תתנהל בזמן קצר ביותר, וללא כל סממן של תפילה, וכמו כן נסגר ההר בשני ימי החג הנוספים, וכך גם מערת המכפלה בחברון שבה מעוגן החריג המוסלמי מא הטבח שביצע במקום ברוך גולדשטיין. כמובן, שכניסת היהודים להר הוציאה גינויים כמעט מכל גורם כח ברחוב הפלסטיני. כניסת היהודים להר מוגדרת בתקשורת הפלסטינית כ"תדניס"- הטלת טומאה במקום, והמאבק נגדה מוצג כ"עדיפות עליונה".

הנה תמונות מהעימותים בהר הבית במהלך החג:

ואחרי כל אלה צויין החג הן באיו"ש והן ברצועה באווירה חגיגית בהחלט.
בעקבות החג נמסר ממשרד הפנים ברצועה, כי ברצועה לבדה נשחטו סך הכל 12 אלף עגלים, 15 אלף כבשים ו- 80 גמלים. העגלים ברובם הגדול נשחטו ע"י ארגוני צדקה לצורך חלוקה לנזקקים, בעוד הכבשים ברובם נשחטו ע"י גורמים פרטיים, מה שאומר שרק חלק קטן מתושבי הרצועה הצליח לשחוט השנה כבש משלו.

הנה תמונות של נהרות דם הזורמים לחוף עזה במהלך ימי החג:

באיו"ש, המציאות היא שונה, אין נתונים לגבי היקף השחיטה, אך מדובר בעיקר בכבשים בהיקף גדול בהרבה. בלטה גם התנועה הרבה בכבישים במהלך ימי החג, משעות הבוקר המאוחרות ועד הלילה. רבים מאוד קיבלו היתרים לכניסה לישראל, וניתן היה לראותם באתרי הבילוי בארץ, בדגש על חופי הים.

ובחזרה לרצועה, בכירי החמא"ס ניצלו את החג לחיזוק הקשר עם החמולות המרכזיות, ולא רק חמולות המזוהות עם התנועה. יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה התבטא במהלך אחד מהמפגשים הללו, כי החמא"ס נערך לניסיון ישראלי להיכנס לרצועה, והוא מכין לצה"ל הפתעות שיביאו לתבוסתו. פתחי חמאד,
האחראי על בטחון הפנים מטעם החמא"ס חזר על הבטחתו לפיה קיצה של ישראל מתקרב. ואחרי כל אלה התחייב סנואר בשם החמא"ס לעשות הכל להשבת האחדות לעם הפלסטיני ולהביא לפיוס פנימי.

הנה תמונות של אנשי החמא"ס במהלך החג ברצועה:

ןעוד ברצועה: ד"ר אבראהים אבראש, יו"ר מועצת הנאמנים של אניברסיטת אלאזהר בעזה, הגיש מכתב התפטרות ליו"ר הרש"פ, בטענה שגורמים בפת"ח מנסים למנוע ממנו להחליף את הרקטור הנוכחי עבד אלח'אלק אלפרא. ועד העובדים של המוסד פרסם מכתב תמיכה באבראש, ותקף את מעורבות בכירי הפת"ח בנעשה במוסד.

ובאיו"ש, בלטה החלטת יו"ר הרש"פ אבו מאזן להדיח את הנהלת איגוד הרופאים, לאחר שאלה השביתו את מערכת הבריאות, במחאה על מעצר הרופא מקלקיליה,שהואשם ע"י תושבת האזור בהטרדה מינית. למרות הביקורת הציבורית על ההשבתה,גררה הדחת הנהלת האיגוד המקצועי ביקורת ציבורית קשה כנגד אבו מאזן, על מעורבותו בנעשה באיגוד מקצועי שנבחר באופן דמוקרטי.

ועוד באיו"ש- מכת תאונות הדרכים נמשכת. בתאונת דרכים קשה סמוך לעינות בידאן שמצפון לשכם נהרגו תושב ראמאללה ובנו בן השנתיים, ועוד כעשרה נוסעים נפצעו. בנוסף, דרס תושב הכפר בית עוא שבגזרת חברון למוות את בנו בן השלוש.

גם ברצועה נרשמו השבוע לא מעט תאונות, אך בעיקר בלט מקרה בו השליך אב מהעיירה בית להיה את בתו בת החמש אל מותה מהקומה השלישית.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

Image result for ‫דגל פלסטין‬‎

כתיבת תגובה