תאגיד הגרעין הרוסי מודה בחלקו בפיצוץ באתר הצבאי שהביא לחששות קרינה

התאגיד הממלכתי לאנרגיה אטומית של רוסיה אישר, כי חמישה מעובדיו נהרגו בפיצוץ באתר צבאי שהביא לחששות קרינה.

התאונה אירעה תוך כדי בדיקת "מקורות כוח אִיזוֹטוֹפּים במערכת הנעה נוזלית", כך נמסר בהודעת תאגיד הגרעין רוסאטום.

מומחי גרעין אמריקאים סבורים, כי ייתכן שרוסיה בדקה טילי שיוט מונעים בגרעין, שלטענתו של ולדימיר פוטין אשתקד, הטילים הם: "בלתי מנוצחים כנגד כל מערכות ההגנה הקיימות והפוטנציאליות".

בעוד שהגורמים ברוסיה נשארו מעורפלים במכוון, הנתונים של המשרד למצבי חירום והגנה אזרחית ברוסיה הראו שרמות הקרינה עלו פי 20 מעל לרמה הקרינה הרגילה, בצפון העיר סוורודווינסק, כך פורסם ב"גרינפיס".

בתחילה, אתר האינטרנט העירוני של העיר ציין כי כימיקלים מזיקים לא שוחררו ורמות הקרינה לא השתנו, ולאחר מכן דיווח על עליה חדה ברמות החומרים המזיקים, כך עולה מהצהרה של יום שישי.

התושבים שחיים בצפון סוורודווינסק התבקשו לאגור אשלגן יוד, המשמש כדי להפחית את ההשפעות של חשיפה לקרינה.

כלי תקשורת ברוסיה הציעו כי ישנה אפשרות שהפיצוץ יכול היה להתרחש בישוב הכפרי ניונוקסה, שבו נמצא אתר צבאי, המשמש לבדיקת נשק, רק 30 ק"מ מהעיר סוורודווינסק.

התקשורת הרוסית ציינה כי באתר נערכים בדיקות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכלי שיט של הצי הרוסי.

הרשויות בניונוקסה אמרו בתחילה, כי שני בני אדם נהרגו באירוע, ובנוסף דווח שבעיר הסמוכה חלה עלייה ברמות הקרינה, זאת לאחר שמנוע רקטות, הפועל על דלק נוזלי, התפוצץ באתר בדיקות הנשק, הנמצא במחוז ארכנגלסק שברוסיה, ביום חמישי.

הרשויות הוסיפו כי לאחר האירוע רוסיה סגרה חלק ממפרץ הים הלבן, אך עם זאת: מהמידע של המשלוח הציבורי של נמל ארכנגלסק, עולה כי האזור נסגר כבר בחודש הקודם, מבלי לתת סיבה.

שני מומחי גרעין אמריקאים הטילו ספק, בטענה שהפיצוץ התרחש בזמן עבודה על מנוע טילים נוזלי, מכיוון שמערכת כזו לא תשחרר קרינה.

מומחי הגרעין האמריקאים אמרו כי הקרינה מרמזת שהם עבדו על טיל ניסיוני עם מערכת הנעה גרעינית, אותה מכנה רוסיה: "בורווסטניק 9M730".

גורם בכיר בממשל טראמפ, שדיבר עם רויטרס, לא יכול היה לאשר או להכחיש אם רוסיה בדקה מערכת הנעה גרעינית על טילים, אך הוא הביע ספקנות עמוקה ביחס להסבר הרוסי על פיצוץ במנוע דלק נוזלי.

"אנו ממשיכים לעקוב אחר האירועים בצפון הרחוק של רוסיה. אולם, ההבטחות של מוסקבה כי 'הכל תקין' מצלצלות לנו", כך אמר הבכיר בממשל טראמפ.

"זה מזכיר מחרוזת אירועים שראשיתם בצ'רנוביל ושאלת השאלות כרגע, האם הקרמלין יתעדף את רווחת העם הרוסי מעל שמירת האחיזה שלו על השלטון חלש, בזרמים של שחיתות", הוא הוסיף.

הבכיר התייחס לפיצוץ ב-1986, ברפובליקה הסובייטית לשעבר של אוקראינה, אשר שחרר זיהום רדיואקטיבי באוויר במשך כתשעה ימים.

בזמנו, רוסיה חשפה באיחור את מה שנחשב לתאונה הגרעינית, הגרועה ביותר בהיסטוריה.

"הזיכרון של חברינו יישאר לנצח בלבנו", נאמר בהצהרת יום שישי של תאגיד הגרעין הרוסי, וחשפה כי שלושה נוספים סבלו מכוויות ופציעות שונות.

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה