אלמוניטור האמריקאי:כך חיסלה ישראל מפקד בכיר של החיזבאללה בסוריה

אתר החדשות האמריקאי-אלמוניטור גילה כי המודיעין הישראלי חשף את פרויקט "תיק הגולן" – תכנית החיזבאללה להקים יחידות חמושות שיוכלו להוציא לפועל מתקפות צבאיות על הקווים הקידמיים של ישראל בגולן.

על פי המקורות, במהלך חודש מרץ ואחריו בוצעו כמה פעולות צבאיות שיוחסו לישראל באזור זה, כאשר האחרונה הייתה ההתנקשות במשהד זיידן ב 22- ביולי,שנהרג לאחר שהמכונית בה נסע נפגעה מטיל שנורה מכטב"מ ישראלי  וגרם למותו באזור סעסע שבקוניטרה.

זידאן היה דמות מפתח ב"תיק הגולן ", והואשם בגיוס תושבים מקומיים למיליציה חשאית שניהל החיזבאללה והוצבה לאורך הגבול עם ישראל.

אותה מיליציה אגרה כלי נשק, חומרי נפץ וטילי נ"ט, ובצעו תצפיות אינטנסיביות באזור הגבול והתכוננו לקבל פקודות לביצוע  פעולות נגד ישראל מחסן נאסראללה.

המשטר עסוק באידליב

ג'יהאד מורנייה, שביצע את אותה הפעילות לפני מספר שנים, השלים את עבודתו של אביו, עימאד מורנייה, והשלים גם את עבודת  סמיר קונטאר,.ג'יהאד וסמיר נהרגו בהתנקשויות מסתוריות בשנת 2015, שיוחסו גם הם לישראל.

על פי מקורות ביון מערביים, בשאר אל-אסד סירב בעבר להרשות הקמת מיליציה של החיזבאללה בגולן ולפתוח במסע פיגועים נגד ישראל, אולם הוא שינה את החלטתו לאחר מלחמת האזרחים שעברה על סוריה.

על פי הערכות מודיעיניות אחרות, הנשיא אסד אינו קשור לפעילותו  הנוכחית של החיזבאללה, ואולי גם הוא לא מעוניין. בכל מקרה הוא לא מיודע על פעולות החיזבאללה בגולן, ומתמקד בהבסת כוחות האופוזיציה בכל רחבי המדינה ובמיוחד באידליב.

על פי  הערכת המודיעין הישראלי לחסן נסראללה יש את חופש השליטה והתנועה ברמת הגולן, ללא כל צורך בתאום עם המשטר.

גורם צבאי סורי בכיר אמר כי "אנחנו לא מתכוונים לתת לזה לקרות, לא נאפשר לחיזבאללה להרחיב את חזית הלחימה שלו עם ישראל כך שתכלול גם את הגולן הסורי".

לא ניתן לענות

חיזבאללה משתמש בתשתיות סוריות, כולל אתרים צבאיים נטושים, או אתרים מאוישים, ומשתמש גם בעמדות תצפית וכלי רכב של צבא סוריה כדי לאסוף מודיעין.

ישראל נמנעת בדרך כלל מהרג ישיר אפילו בחזיתות ה-"חמות" שלה כמו עזה, אולם ההתנקשות בזידאן נועדה להדגיש כי צה"ל הולך להגביר את פעילותו בסוריה.

התקיפות הישראליות כוללות תשתיות שבשימוש החיזבאללה, כמו בתקיפה ב -23 ביולי, על תל-אלחארה, אתר אסטרטגי חשוב המשקיף על ישראל.

תל אלחארה הוא מרכז חשוב לאיסוף מודיעין על הפריסה הצבאית של ישראל ברמת הגולן, ולכן גם החיזבאללה וגם ישראל מתאמצות  לשלוט על האתר.

למרות כל התקיפות עליו החיזבאללה לא הגיב  בגלל העיסוק שלו בעניינים אחרים כמו קיצוצים בתקציב כתוצאה מהיעדר הסיוע האיראני, שפחת דרסטית בגלל הסנקציות של ארה"ב נגד איראן.

 

כתיבת תגובה