מה משמעות הודעת איראן על העשרת אורניום ל-4.5% ומה הן צנטריפוגות?

המונח "העשרת אורניום" נעשה בשימוש נרחב בתקשורת, עם הצהרותיה של איראן על התכחשות לתנאי ההסכם הגרעיני ב -2015.

ביום שני, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) אמרה כי איראן החלה להעשיר אורניום לרמה הגבוהה מ -3.67%, על פי הסכם הגרעין.

איראן מעלה את רמת העשרת האורניום מעל -3.67% .. ל 4.5% מעשרת האורניום.מה זה אומר?

טהרן, מצדה, אמרה כי היא החלה להעשיר אורניום ל-4.5% לפחות, בתגובה להטלת הסנקציות האמריקאיות , מהו האורניום? וכיצד להעשיר אותו?

אורניום הוא אחד האלמנטים הכימיים אינטנסיביים ביותר בעולם, והוא משמש לייצור חשמל או נשק גרעיני.

תהליך ההעשרה מורכב מאוד ומתרחש בכמה שלבים. האורניום ממוקם בתוך צנטריפוגות(בעברית נקראות סרקזות) צנטריפוגליים עבור הפרדת סוגים 235 ו – 238.

תהליך ההעשרה מתחיל רק לאחר המרת האורניום הגולמי ממצבו המוצק ועד הפיכתו לגז.

בלוני הלחץ המרכזיים פועלים במהירויות על קוליות, אם אורניום 238 חלקיקים נצמדים על הקיר של הסרקזה ויוצאים דרך נקב קטן בסרקזה, ואורניום שאינו מועשר נופל, בעוד אורניום 235 החלקיקים שואפים לעלות למרכז הגליל העליון של הסרקזה. אורניום 235 נע מגליל אחד למשנהו, ואז שיעור העשרה עולה.

תהליך זה מצריך 1,500 צנטריפוגות בשנה כדי לבנות פצצה גרעינית אחת.

אורניום מועשר נמוך, המכיל 235 עד 3% או 4%, יכול לשמש לייצור דלק לתחנות כוח גרעיניות, אבל אם זה לייצר פצצה גרעינית, העשרת האורניום צריכה להגיע ל -90%. כ -20 ק"ג של אורניום מועשר מספיק כדי להפוך לראש נפץ גרעיני.

נחזור לצנטריפוגה.

כחלק מהצעדים לקראת נסיגה הדרגתית מההסכם, החלה איראן להפעיל מחדש צנטריפוגות. מה הם התקנים אלה?

צנטריפוגות הן מכשירים המעשירים אורניום שהופך לגז באמצעות סיבוב מהיר, דבר המאפשר עלייה ביחסים בין איזוטופים קרים,

צנטריפוגות הן טכניקות המחקר החשובות ביותר והן בשימוש נרחב בביוכימיה, ביולוגיה תאית ומולקולרית, ועוד.

התקנים אלה, הכוללים את עוצמת החבילה הידועה בשם "G Force", המבודדת את החלקיקים התלויים מן המדיום הסובב על הדחפים או הזרימה המתמשכת, ומשם נשלפים מתוך הגליל.

לפני החתימה על הסכם הגרעין היה לאיראן מאגר גדול של אורניום מועשר, הנאמד בכ -20,000 צנטריפוגות, וזה היה מספיק כדי לייצר בין 8 ל -10 פצצות אטומיות.

מומחים גרעיניים מעריכים כי המשטר האיראני, אם לא יסכים להסכם, יוכל להפעיל את כל 20,000 הצנטריפוגות שהיו לפני העסקה ולהאיץ את תהליך ההעשרה כדי להגיע לשיעור הנדרש לנשק גרעיני.

העסקה הגרעינית צמצמה את מספר הצנטריפוגות בשני שלישים על פני תקופה של 10 שנים ואפשרה את הפעלתם של כ -5,000 סרקזות העשרת אורניום במפעלי נטאנז, שהם 3.67% . כאמור היום האיראנים כבר עברו את השלב הזה.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה