צעדים אגרסיביים של בריטניה וארה"ב מצביע על הנכונות להתעמת עם איראן

*כוחות קומנדו בריטים משתלטים על מיכלית נפט איראנית*
כוחות מיוחדים של בריטניה השתלטו היום (חמישי) על מיכלית איראנית שהובילה נפט לסוריה. ההשתלטות אירעה במימי גיברלטר (חצי אי השוכן בנקודת החיבור בין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון). מיכלית הנפט יצאה מאיראן לפני כשלושה חודשים, ועברה נתיב ארוך במיוחד, ככל הנראה על מנת להסוות את מקורה – איראן (הנתונה תחת סנקציות) ואת יעדה הסופי – סוריה (הנתונה אף היא תחת סנקציות). איראן הגיבה בחריפות ומתוך איום כי ההשתלטות תביא להחמרת המצב במפרץ הפרסי.

*תגבור במטוסי חמקן*
אירוע זה בא על רקע תגבור נוסף של כוחות אמריקנים באזור. ארה"ב פרסה 12 מטוסי חמקן מדגם 22-F – הנחשב למטוס היירוט הטוב בעולם, שהוא גם בעל יכולת חמקנות גבוהה במיוחד. פריסת מטוסי החמקן הללו מצטרפת לפריסה מלפני כחודש וחצי של טייסת חמקן 35-F. וכן של טייסת מטוסי קרב מדגם 15-F בחודש הקודם. הפריסה הגדילה והולכת של מטוסי חמקן בזירה הינה גם צעד הרתעתי מול איראן, שלרשותה מערך נרחב של סוללות נ"מ, רובן הן מדגמים מיושנים, אך יש ביניהן גם סוללות BUK רוסיות חדישות, וכן מספר סוללות 300-S, שמגנות בעיקר על איזור טהראן ועל מתקני הגרעין.

*חוד החנית האמריקני*
מטוסי החמקן מדגם 22-F נחשבים לחוד החנית האמריקני בתחום האווירי הטקטי (ביחד עם החמקן 2-B בתחום המפציצים האסטרטגים). בניגוד למטוס החמקן מדגם 35-F, אותו ארה"ב מוכרת למדינות רבות (שחלקן אף היה שותף בפיתוחו), הרי שמטוס ה 22-F אינו מועמד כלל למכירה, וגם בעלות ברית קרובות לארה"ב, כמו ישראל, בריטניה ויפן, לא קיבלו אישור לרכוש אותו. בראיה האמריקנית, זהו המטוס שמאפשר להם יתרון איכותי מול כל יריב בעולם, והוא מייצג את יתרונה הטכנולוגי של ארה"ב על כל חילות האוויר. עלות המטוס כמעט כפולה מזו של ה- 35-F, והכמות שיוצרה ממנו היא יחסית קטנה (187 מטוסים בלבד). יכולתו החמקנית נחשבת למעולה, וטובה בהרבה מזו של ה- 35-F, ולכן התווספותו לארגז הכלים של ארה"ב במפרץ הינה משמעותית, והיא משדרגת את יכולתה להוציא לפועל מבצע מהיר לפגיעה ביכולת הנ"מ האיראנית ולחיסול סוללות ה- 300-S, שמהוות את עיקר האיום.

צחצוח החרבות במפרץ, האיומים ההדדיים, ותגבורי הכוחות, עומדים ללוות אותנו בתקופה הקרובה, ונראה כי ההשתלטות הבריטית היום על מכלית הנפט האיראנית, מעידה על נכונות בריטית הולכת וגוברת לשתף פעולה עם ארה"ב מול האיום האיראני. זוהי התפתחות חיובית מאוד מבחינתה של ישראל. לכך מצטרף גם תרגיל אווירי ראשון מסוגו, שהתקיים בשבוע שעבר, ובו נטלו חלק חילות האוויר של ארה"ב, בריטניה וישראל. בתרגיל הייחודי הפעילו שלושת המדינות טייסות של מטוסי קרב חמקנים מדגם 35-F, שתרגלו התמודדות משותפת מול איומים שונים, באיתות ברור ונחוש לאיראן, כי ניצבת מולה קואליציה של חילות אוויר חזקים ומתקדמים מאוד טכנולוגית, בעלי יכולת להביס את כוחות האוויר והנ"מ שלה, וממילא בעלי יכולת לפגוע קשה בכל צבאה.

קרדיט: אבישי אפרגון, פרשן לענייני צבא ובטחון, שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, ראש ישיבה

 

כתיבת תגובה