המשחק הרוסי מול ארה"ב וישראל במזרח התיכון מנקודת מבט ישראלית

המשחק הרוסי מול ארה"ב וישראל במזרח התיכון, מנקודת מבט ישראלית לאחר הועידה המשולשת בירושלים (ארה"ב-ישראל-רוסיה).

מנקודת מבט ישראלית, רוסיה היא אתגר הרבה יותר מאשר הזדמנות", כך אמר ביום שלישי אל"מ (במיל.) אהוד (אודי) אבנטל  בוועידת ביטחון בינלאומית חשובה ומרכזית בהרצליה.

אל"מ (במיל.) אבנטל, ביקר את תוצאות המפגש בשבוע שעבר בירושלים, אשר השתתפו בה היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, ישראל ורוסיה.

הרעיון שמאחורי האירוע, הסביר אבנטל, היה "להציג אחדות" בין שלושת הצדדים בנוגע לנוכחות של כוחות איראניים וכוחות מגובים באיראן בסוריה.

"הייתי המום מפטרושב[היועץ לביטחון לאומי הרוסי]", אמר אבנטל ותיאר את מסיבת העיתונאים שלאחר הפגישה: "מעל לכל, פטרושב לא עמד בציפיות של ממשלות ישראל וארצות הברית שרוסיה תתרחק מאיראן".

פטרושב חזר  "כמו תקליט" על כך ש- "האיראנים ממלאים תפקיד חיובי בסוריה". פטרושב גם אמר כי "הוא לא מאושר במיוחד עם התקפות ופעולות ישראל בסוריה", הסביר אהוד אבנטל.

אבנטל תיאר את אופן הפעולה של רוסיה: "הם משחקים בכל הצדדים". הרוסים "נותנים לנו מרחב תמרון", כדי לתקוף מטרות איראניות בסוריה, אך הם גם "נותנים חופש פעולה לאיראן" להביא נשק לסוריה.

ד"ר דמיטרי אדמסקי, פרופסור בבית הספר "לאודר" לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה בהרצליה, גם דיבר במונחים דומים.

אדמסקי תיאר את המדיניות הרוסית כ"מתוחכמת מאוד", והשווה אותה למדיניות של רוסיה בזמן המלחמה הקרה.

בהקשר זה, פקיד מודיעין אמריקאי לשעבר אמר ל"כורדיסטן 24", כי המדיניות הרוסית יותר מגוונת ומתוחכמת ממדיניות ארה"ב. הוא ייחס זאת לעובדה שהנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ומספר מהעוזרים הבכירים שלו, כולל פטרושוב, היו סוכני מודיעין ותיקים, לפני שהם הגיעו לעמדות הנוכחיות שלהם.

ד"ר אדמסקי סיכם את הגישה של רוסיה: "רוסיה מנסה בכוונה להציב את עצמה כחלק מהבעיה וגם כחלק מהפתרון".

תלמידי המזרח התיכון מכירים היטב את הטקטיקה הזאת – בצורה הלא רשמית שלה, המתוארת כמשחק "אש וכבאי": אתם עוזרים ליצור בעיה ואז מציעים בעצמכם חלק מהפתרון לבעיה הזו, וזה יוצר מינוף.

אבנטל ואדמסקי מבטאים את ההשקפה הדומיננטית בנושא רוסיה, בתוך המודיעין הישראלי וקהילת הביטחון הישראלית.

פקיד מודיעין לשעבר מארה"ב, המכיר את הסצנה הפוליטית בישראל, אמר ל"כורדיסטן 24", כי יש הבדל גדול בין התפיסה של הקהילה המודיעינית בישראל לתפיסתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בנושא רוסיה. "עצתם לנתניהו היא לנהוג בזהירות", אמר פקיד המודיעין לשעבר מארה"ב.

אבנטל הסביר כי רוסיה נותנת לכל צד "מרחב תמרון" מוגבל, ואז כל צד חייב לפנות למוסקבה כדי להקשות על האחר.

הניסיונות של רוסיה לקדם את השפעתה בעולם ובמזרח התיכון בפרט, עשויים אף להתרחב ולעזור לנתניהו מבחינה פוליטית.

"אל-מוניטור"  ציין את ביקורו של נתניהו ברוסיה באפריל, חמישה ימים לפני הבחירות בישראל, וטען כי ניתן לצפות שהנסיעה מחזקת את נתניהו בקרב האוכלוסייה הרוסית הגדולה בישראל.

כראייה לטענותיו הציג "אל מוניטור" כי בעוד נתניהו ביקר ברוסיה, הודיע פוטין כי כוחות רוסיים בסוריה גילו שרידי חייל ישראלי שנפטר במלחמת לבנון ב -1982, והם הוחזרו לישראל – נקודה שהתקבלה בברכה על ידי הישראלים וקידמה את נתניהו בבחירות בישראל, אך כאן גם נשאלת השאלה, אם בכך פוטין לא השיג מחוייבות פוליטית של נתניהו לרוסיה.

בוועידה בהרצליה, אבנטל הסביר את השפעתה הגוברת של רוסיה במזרח התיכון, ותיאר אותה כמנוגדת לשלומה של ישראל.

"הרוסים הוצאו מהאזור באמצע שנות השבעים", אמר אבנטל, כאשר הוא מתייחס למלחמת יום הכיפורים ב-1973, הדיפלומטיה של הנרי קיסינג'ר וגירוש רוסיה ממצרים.

אבנטל המשיך והסביר, כי "הדומיננטיות של ארה"ב במזרח התיכון היא אינטרס חיוני", לישראל, וכי "אין לנו בנות ברית אחרות, מלבד ארצות הברית, אך הרוסים מנסים להגביל את השליטה האמריקנית באזור”.

עמית בכיר באוניברסיטת "סוראן", פול דיוויס, אשר החל את הקריירה שלו כמטפל בצבא הסובייטי לעניינים פוליטיים וצבאיים, שיבח את הדברים שנאמרו על ידי הנציגים הישראלים בועידה בהרצליה כ"ניתוח מצוין".

יש לישראלים "הבנה מושלמת", אמר דייוויס ל"כורדיסטן 24". "זה המשחק הרוסי, הם משחקים את שני הצדדים על קו האמצע".

לעומת זאת, נראה כי לבכירים בארה"ב יש פרספקטיבה אחרת, לפחות במובנים מסוימים. הם מחפשים ברוסיה סיוע, על מנת להשיג הסדר מדיני בסוריה, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2254.

אם הניתוח הנ"ל נכון, אין זה סביר שהדיפלומטיה הרוסית כלפי סוריה תשנה גם אם ארה"ב מקווה שכך.

תוצאה אחת אפשרית היא תיקו מתמשך עם הסטטוס קוו, הנמשך כבר כמה שנים. זה מזכיר את המצב בעיראק לאחר מלחמת המפרץ בשנת 1991,כאשר אזור כורדיסטן בנה את מוסדותיו לממשל עצמי.

"זה יכול להיות בסדר, מנקודת מבט כורדית", אמר דייוויס, כל עוד מעצמות חיצוניות, כמו טורקיה וסוריה נעצרות”.אך הוא הזהיר כי רוסיה "צפויה להמשיך " בתמרון שלה " לשחק את שני הצדדים על קו האמצע, תוך שימוש בטורקיה ובסוריה נגד הכורדים, ובכורדים נגד טורקיה וסוריה, וגם את סוריה נגד טורקיה וסוריה".

דייוויס סיכם כי "זהו משחק מסחרר, אבל הרוסים הם השולטים".

קרדיט: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

צילום: קובי גדעון, לע"מ

כתיבת תגובה